În practica judiciară din Republica Moldova nu avem cazuri de anulare a contractelor de achiziţii publice după constatarea fraudării licitațiilor. O spun specialiștii anticorupție, care mai notează că o cauză ar fi lipsa unor procurori și judecători pregătiți special pentru investigarea unor asemenea dosare.
În România, de exemplu, persoanele care se fac responsabile de trucarea achiziţiilor publice sunt judecate şi trimise după gratii, iar multe contracte – anulate. În Republica Moldova nu avem sentinţe definitive de condamnare a persoanelor care au fraudat concursurile de achiziţii publice, dar nici contracte anulate.
Practici europene de investigare a achizițiilor publice fraudate
Pentru a cunoaşte metode eficiente de investigare a fraudelor în procesul de achiziţii, dar şi pentru a judeca cu argumente concludente un caz în acest domeniu, la 10 septembrie curent, 30 de judecători şi procurori moldoveni au participat la seminarul „Cooperarea internațională pentru reforma sistemului de justiție din Moldova, combaterea fraudei în achiziții publice și implementarea confiscării extinse”. La seminar, magistraţilor le-a fost prezentată o serie de exemple și studii de caz, spețe concrete care s-au judecat în România în dosare pe fraude în achizițiile publice. Participanții au discutat despre faptul că fraudarea unei licitaţii este planificată începând de la etapa elaborării termenilor de referinţă din caietul de sarcini, până la achiziţionarea directă a bunurilor sau serviciilor.
Procurorii anticorupție se plâng că termenul de prescripție este prea mic
Procurorii anticorupţie care investighează în R. Moldova dosare referitoare la fraude în procesul de achiziţii publice spun că un impediment în dosarele de acest fel îl reprezintă termenul de prescripţie foarte mic, de numai trei luni de la încheierea contractelor. „După ce contractul de achiziţii a fost executat, este foarte greu să demonstrezi că părţile au trucat aceste licitaţii şi că au acţionat concertat”, a declarat Mariana Botezatu, procuror în cadrul Procuraturii Anticorupţie, la conferința de lansare a proiectului „Banii Publici sunt și Banii Mei”, implementat de Centrul de Investigații Jurnalistice și Asociația pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă.
În opinia președintelui Comisiei Naționale de Integritate (CNI), faptul că nu avem precedente de anulare a contractelor de achiziţii pe motiv de fraudare se explică și prin lipsa de experiență a judecătorilor în acest domeniu. „Judecătorii nu ştiu cum să procedeze când se solicită anularea unui contract de achiziţii, deoarece acele bunuri sau servicii procurate au fost deja consumate”, spune Anatolie Donciu. El afirmă că este nevoie de un cadru legislativ care să prevadă expres sancţionarea autorităţilor contractante în cazul în care încheie acte de achiziţii cu unele abateri. În același timp, trebuie să avem judecători şi procurori instruiţi în acest domeniu. Și judecătorul Gheorghe Mîţu de la judecătoria Râşcani, municipiul Chişinău, spune că este nevoie de instruiri în acest domeniu, deoarece achiziţiile publice sunt procese complexe, iar magistraţii trebuie să cunoască bine legislaţia în acest domeniu.
Totodată, Ecaterina Paknehad, membru al Curţii de Conturi, a precizat că nu numai oamenii legii au nevoie de instruiri în domeniul achiziţiilor publice, dar şi autorităţile publice implicate în acest proces. Potrivit ei, multe erori în procesul de achiziții sunt comise din cauza că angajații din domeniu nu sunt suficient de pregătiți, dar sunt și cazuri, când încălcările legii sunt regizate de înseși persoanele care organizează licitațiile.
Lilia Zaharia