Pe parcursul anului 2015 la telefonul de încredere anticorupţie de la Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) nu a fost înregistrat niciun apel prin care să fi fost denunţat un eventual caz de corupţie în sistemul judecătoresc.
Reprezentanţii CSM spun că oamenii preferă să expedieze sesizările în scris. „De obicei, la numărul de telefon (022) 990-990 oamenii ne sună pentru a ne întreba cum pot ajunge la noi, însă nu avem înregistrată nicio plângere referitoare la un caz de corupţie. Poate oamenii nu ştiu că la CSM există un asemenea instrument”, spune Felicia Popleşcan, specialist în cadrul Cancelariei CSM. Potrivit ei, prin intermediul acestui număr de telefon, orice persoană are posibilitatea să comunice un act de corupţie cunoscut în sistemul judiciar. Telefonul este funcţional între orele 800 şi 1700, de luni până vineri. Apelul este înscris într-un registru special, după care este redirecţionat la Inspecţia Judiciară din cadrul CSM.
În cazul în care apelul la linia instituţională pentru informare conţine informaţii legate de intenţia de comitere a unui act de corupţie, atunci acest apel este redirecţionat la Linia naţională anticorupţie 0800055555 din cadrul Centrului Naţional Anticorupţie. Această linie poate fi apelată gratuit, în regim non-stop.
Apelanților li se asigură confidenţialitatea
Linii telefonice anticorupţie trebuie să existe la toate instituţiile de stat. Potrivit Legii pentru aprobarea Regulamentului de funcţionare a sistemului liniilor telefonice anticorupţie (nr. 252 din 25.10.2013), autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, autorităţile administrative autonome şi autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să întreprindă acţiunile necesare pentru a asigura funcţionarea sistemului liniilor telefonice anticorupţie. Instalarea şi întreţinerea lor sunt finanţate din bugetul acestor autorităţi.
Şi în cazul liniilor telefonice anticorupţie specializate, cum ar fi cea de la CSM şi linia naţională anticorupţie, apelurile sunt confidenţiale. Legea prevede că autorităţile vor garanta ca informaţiile recepţionate şi datele cu caracter personal ale apelanţilor să nu fie divulgate. În cazurile în care apelantul nu prezintă datele sale de identificare, apelul se consideră anonim, iar informaţia obţinută în urma apelurilor anonime nu este procesată.
Lilia Zaharia