De crezut sau nu, dar au fost timpuri în care capitala noastră a fost lipsită de microbuze și troleibuze, iar tramvaiul era unicul transport public din Chișinău. Chiar dacă perioada de existență a acestuia nu a durat mult, pe atunci a fost o metodă bună de a te deplasa prin oraș.
În aprilie 1888, Consiliul Local Chișinău a decis să construiască linii pentru tramvai.
Conform proiectului inițial, traseul primei linii ar fi trebuit să meargă de la stația de tren de pe strada Columna, până la intersecția acesteia cu strada Pușkin, apoi să urce până la Universitatea de Stat din Moldova amplasată în colțul străzii Mihail Kogălniceanu cu Pușkin.
A doua linie, de asemenea, începea de la stația de tren, apoi pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt până la Spitalul Orășenesc situat pe strada Toma Ciorbă.
În același an, a început furnizarea materialelor, dar construcția a fost prea lentă, din cauza reconstrucției străzilor și s-a finisat abia în anul 1895. Pe șine, vagoanele erau trase de doi cai. Pe timpurile țariste prețurile pentru o călătorie cu tramvaiul erau următoarele: studențesc – trei copeici, direct – 5 copeici, dacă schimbai două unități de transport achitai 6 copeici, iar studenții care schimbau două unități de transport achitau 4 copeici. Pe parcursul a 24 de ore se reușea să se adune în jur de 12-18 mii de ruble. Pentru a înțelege mai bine, 16 kg de făină pe atunci costau o rublă și 45 de copeici.
După 18 ani, în anul 1913, în Chișinău au început să circule tramvaiele pe energie electrică. De asemenea, a fost amplasată o nouă linie de tramvai, care lega strada Pușkin de Sculeni. În acel moment, în capitală funcționau patru linii de tramvai. Lugimea căilor ferate constituia aproximativ 14 kilometri. Pe fiecare linie circulau câte 30 de vagoane în același timp.
În anul 1944, armata germană, fiind în retragere, a explodat hangarele de tramvai și magazinele de reparații, distrugând o mare parte a materialului rulant. Circulația regulată a tramvaielor în Chișinău a fost redeschisă abia în anul 1946.
Numărul de pasageri pentru tramvai creștea considerabil, iar acesta nu a mai putut face față volumului de muncă în creștere. Astfel, în luna octombrie 1949, pe străzile Chișinăului a fost pus în funcție primul troleibus. Din acel moment, afacerea cu tramvaie a încetat să se dezvolte, liniile de tramvai au început să fie scoase și înlocuite cu trasee pentru troleibuze.
Ultimele linii de tramvai din oraș au fost scoase în anul 1961. Exact atunci orașul nostru a pierdut un mijloc de transport convenabil, ecologic și ieftin.
În prezent, ca amintiri despre faptul că în Chișinău au circulat cândva tramvaie sunt doar clădirea depoului de tramvaie amplasată pe strada Columna, stâlpii vechi și tramvaiele expuse în Muzeul Orașului Chișinău.
sursa: locals.md