Republica Moldova are un profil destul de interesant în ceea ce priveşte site-urile accesate cel mai frecvent şi căutările de pe motorul Google. Acestea relevă că moldovenii nu au cine ştie ce preocupări măreţe şi sunt interesaţi cel mai mult de filme, socializare, cumpărături şi cursul valutar. Tot în lista căutărilor care-i preocupă pe moldoveni sunt şi vedete internaţionale, dar şi site-uri de sexchat, scrie Adevărul Moldova.
Google Trends, totalizatorul rezultatelor căutărilor celui mai mare motor de căutare din lume, arată că în ultimele 12 luni cel mai căutat cuvânt în general de către utilizatorii de internet din Republica Moldova a fost „odnoklassniki”, una dintre cele mai mari reţele de socializare din Rusia, foarte populară şi în spaţiul ex-sovietic, concepută iniţial pentru cei care vor să menţină legătura cu colegii de clasă, care s-a transformat, între timp, în una generalistă. Acelaşi termen, doar că scris cu alfabet rusesc, este şi cel de-al patrulea în topul căutărilor.
Socializare, filme, jocuri, vremea şi cursul valutar
Pe locurile doi şi trei se află cuvintele „youtube”, respectiv „google”, iar pe cinci – „facebook”. Locul şase denotă faptul că internauţii moldoveni folosesc pe larg serviciul de traducere de la Google şi alte servicii de traducere a limbilor online, deoarece cuvântul „translate” este introdus de foarte mulţi pe motorul de căutare.
Vorbitorii de limbă rusă din Republica Moldova sunt cei aflaţi mai mult în căutare de filme, pe locul şapte în căutările online în ultimele 12 luni fiind cuvântul „фильмы” (n. r. „filme” în limba română). Acelaşi cuvânt, doar că în română este pe locul 10.
Al optulea cel mai căutat cuvânt este „jocuri”, iar penultimul din top 10 este „999”, cel mai mare site de anunţuri online de la noi. Cei mai interesaţi de jocuri au fost locuitorii raioanelor Ungheni, Sângerei şi Orhei care au umblat insistent acest termen în perioada 28 decembrie 2014 – 3 ianuarie 2015, acest lucru fiind demonstrat de harta Republicii Moldova după căutări.
Creştere la filme
Rezultatele Google Trends pentru ultimele 12 luni arată totodată că în această perioadă s-au aflat în creştere interesele utilizatorilor de internet din Moldova pentru filme din 2014 şi filme online, reţelele de socializare ruseşti ”odnoklassniki” şi ”vkontakte” şi cursul valutar. Curios este faptul că de cursul valutar au fost în special preocupaţi internauţii din regiunea transninstreană şi UTA Găgăuzia, acest lucru fiind de asemenea arătat de harta Republicii Moldova după căutări şi de faptul că termenul a fost căutat în mare parte în limba rusă, predominantă în aceste regiuni. Apogeul interesului pentru valoarea valutei naţionale a fost atins în perioada 15-21 februarie, când euro şi dolarul au crescut brusc foarte mult. Aceeaşi hartă arată că tot aceste regiuni sunt şi cele mai interesate de filme.
Imagini cu maşini, desene animate şi ştiri despre vreme
Instrumentul de la Google arată şi căutările de imagini pe o anumită temă şi căutările din secţiunea ştiri de motorul de căutare. Astfel, în perioada menţionată, în ce priveşte imaginile, au fost căutate intens cuvintele ”bmw”, ”moldova”, ”flori”, ”desene” şi ”rochi”, dar şi însăşi cuvintele ”imagini” şi ”foto” scrise în română şi rusă. La acest capitol este interesant faptul că în creştere semnificativă au fost cuvintele ”lenovo”, ”iphone 6”, ”kim kardashian” şi ”la mulţi ani” în ambele limbi. Referitor la ştiri, moldovenii au vrut să afle despre Moldova, android, Chişinău şi despre starea vremii, iar cei mai însetaţi de ştiri au fost vorbitorii de limbă rusă, căutările fiind efectuate în această limbă. În creştere în ultimele 12 luni a fost interesul faţă de regiunea transnistreană.
Karaoke, torrente şi sexchat
Căutările pe platforma video Youtube arată faptul că internauţii moldoveni s-au uitat foarte mult la filmul rus de animaţie pentru copii ”Maşa şi Ursul” şi alte filme de pe această platformă, au ascultat muzică şi au cântat karaoke. În creştere a fost interesul pentru cântecul ”Bailando” al lui Enrique Iglesias, tilul de muzică trap şi cântăreţele Delia, Sia şi Nicki Minaj.
Pe site-ului alexa.com se găsesc şi rezultatele privind cele mai accesate site-uri din Republica Moldova. Primele zece sunt: google, youtube, odnoklassniki, facebook, mail.ru, 999.md, vkontakte, yandex.ru, poind.md şi google.ru. Topul este continuat de site-uri de cumpărături online, meteo, torrente şi ştiri, însă interesant este faptul că pe locul 15 se află un site de sexchat care are cea mai mare audienţă online în Rusia.