Este parte a Tricon încă din 1971 și ne-a povestit că a îmbrățișat cu o deosebită dragoste toate funcțiile pe care le-a ocupat în cadrul fabricii. Valentina Andreev este acum directorul general al întreprinderii care, din inima orașului Cahul, coase pentru mărci renumite din Germania, Italia și Austria.
Acum 44 de ani, Valentina Andreev intra în familia Tricon ca tehnolog. Prin muncă și străduință a fost, pe rând, șef de producție, șef de creație, inginer șef, iar astăzi este Director general. „Drumul a fost dificil, în special situația instabilă din anii ’90. A fost o lecție dură și, desigur, una de supraviețuire, însă faptul că încă activăm demonstrează că am învățat lecția cu succes”, ne-a spus antreprenoarea.
Tricon pe piața internațională: „Cel mai plăcut este sentimentul pe care-l ai când mergi într-o țară europeană și recunoști modelele confecționate în cadrul întreprinderii noastre”
După dificila perioadă a anilor ’90, Tricon începea să colaboreze cu piața europeană. Este una dintre cele mai importante provocări, a recunoscut Valentina Andreev. „Parteneriatul cu marile branduri europene ne-a permis modernizarea totală a utilajului, implementarea tehnologiilor noi și îmbunătățirea condițiilor de muncă.” O altă provocare despre care ne-a povestit a fost introducerea pe piața din Moldova a propriilor branduri de îmbrăcăminte, în prezent rețeaua Tricon și My Revival numărând 16 magazine mari în întreaga republică.
Acum, 90% din volumul de producere este destinat exportului, acesta numărând circa 300 de mii de unități anual. Doamna Valentina ne-a povestit că întreprinderea colaborează activ cu mărci renumite din Germania, Italia, Austria, în condițiile în care multe branduri europene și-au orientat producerea spre țările Asiei. „Partenerii noștri apreciază standardele de calitate la care lucrăm și termenii rezonabili de livrare, de aceea avem semnate contracte de lungă durată, iar liniile tehnologice de producere sunt mereu încărcate. Cel mai plăcut este sentimentul pe care-l ai când mergi într-o țară europeană și recunoști modelele confecționate în cadrul întreprinderii noastre”, ne-a asigurat directorul companiei.
„Orice muncă ale cărei rezultate îți aduc plăcere justifică eforturile depuse”
Ne spune că cea mai solicitantă funcție pe care a deținut-o în cadrul fabricii este cea actuală. „A fi director la o asemenea întreprindere înseamnă un devotament total și o responsabilitate imensă, dar orice muncă ale cărei rezultate îți aduc plăcere justifică eforturile depuse.”
Curajul și dăruirea de sine au fost cele mai importante calități care au determinat-o să devină un profesionist bun, ne spune. „Am curajul de a înfrunta toate greutățile, de a rămâne pe poziții în cele mai dificile negocieri și dăruirea de sine pentru a căuta mereu noi soluții, pentru a progresa și a fi mereu diferiți de alții. Un lider bun cunoaște drumul corect, îl poate arăta celor care îl urmează și, cel mai important, el însuși îl parcurge. Contează foarte mult ca în tot ceea ce faci să fii întotdeauna printre oameni. Pot afirma cu fermitate că întreprinderea este a doua casă pentru mine, a doua familie. Problemele angajaților mei sunt și problemele mele.”
Cei mai buni sfătuitori sunt membrii echipei Tricon și familia
Luarea deciziilor este o mare responsabilitate, recunoaște dânsa, dar mereu îi este alături echipa. „Cu toții înțelegem faptul că toate hotărârile luate duc spre succesul comun. De asemenea, în cele mai dificile clipe alături îmi este familia, căreia îi mulțumesc foarte mult.”
Prețuiește în egală măsură realizările companiei, iar pe plan personal este mândră să spună că i-a fost înmânat „Ordinul Republicii”.
„Suntem întotdeauna deschiși progresului”
De 12 ani, brandurile autohtone Tricon și My Revival se remarcă prin stilul casual, care este comod și util, și prin articolele de tricotaj împletit, fiind unice în Moldova. „Ne dorim acum să încheiem cu succes sezonul de producere a colecțiilor toamnă-iarnă pentru partenerii noștri, cât și pentru brandurile proprii, să elaborăm noua colecție primăvară-vară 2016, la care designerii lucrează asiduu. De asemenea, suntem centrați și pe implementarea unor reforme interne. Printre principalele proiecte de perspectivă sunt ieșirea pe piața externă cu propriile branduri și modernizarea condițiilor de lucru.”
Cât despre sacrificii, Valentina Andreev ne-a spus că, în pofida acestora, a încercat să acorde cât mai multă atenție familiei: „Sunt o bunică fericită”.
Fabrica de la Cahul este una din cărțile de vizită ale Moldovei, iar Valentina Andreev împreună cu echipa definesc ceea ce astăzi reprezintă fabrica. Rețeta succesului în acest caz e simplă, protagonista noastră ne-a povestit că orice greșeală i-a fost ca o lecție, iar orice succes i-a adus încredere în sine.
∗∗∗
Acest material este publicat în cadrul Programului ONU „Femeile în politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, finanțat de Guvernul Suediei. Opiniile exprimate în cadrul materialului aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția Programului.