Ministerul Educației va utiliza, în continuare, toate instrumentele legale pentru a determina creșteri salariale în domeniul educației și pentru a spori prestigiul profesiei de pedagog. O declarație în acest sens a făcut astăzi ministrul Educației, Maia Sandu, la congresul al VI-lea al Sindicatului Educației și Științei, care s-a desfășurat sub genericul „Uniți pentru o educație de calitate”.
„Profesorii din Republica Moldova trebuie să aibă salarii decente, care să le permită să își concentreze întreaga energie pentru copii și procesul didactic. Performanța trebuie răsplătită și susținută, lucru care poate fi făcut prin intermediul salarizării diferențiate a cadrelor didactice. Profesorii buni trebuie ajutați să își desfășoare eficient activitatea și să crească generații de tineri competenți și responsabili”, a subliniat ministrul.
În context, Maia Sandu a menționat că, pe viitor, profesorii ar putea fi remunerați în bază de performanță, în acest scop, Ministerul Educației inițiind elaborarea unui nou sistem de salarizare.
Referindu-se la conlucrarea cu Sindicatul Educației și Științei, Maia Sandu a declarat că Ministerul Educației are nevoie de sprijin din partea sindicaliștilor pentru a realiza reformele prevăzute de Codul educației și de strategiile sectoriale. „Pentru a asigura îndeplinirea obiectivelor în domeniul educației este necesar să lucrăm împreună, să depășim obstacolele firești în orice proces de reformă prin consultare și cooperare”, a mai spus ministrul.
Printre prioritățile de bază ale Ministerului Educației pentru perioada următoare se numără finalizarea construcției instituționale prevăzute de Codul educației, care urmărește asigurarea calității și relevanței în educație. Astfel, urmează să fie instituite 3 structuri fundamentale: pentru nivelul superior și profesional – Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățământul Profesional, și pentru nivelul învățământului general – Inspectoratul Școlar Național, Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare.
O altă direcție de bază în activitatea ministerului se referă la modernizarea curriculară, aceasta fiind factorul determinant pentru asigurarea relevanței studiilor și integrării socio-profesionale depline.
În același timp, ministerul va adopta politici prin care cei mai buni absolvenți de licee să fie determinați să aleagă specialitățile pedagogice, iar profesorii de înaltă competență să fie menținuți în sistemul educațional și să beneficieze de dezvoltare profesională continuă.
O altă dimensiune a reformei ține de învățământul profesional tehnic, care se va desfășura pe câteva direcții prioritare: eficientizarea rețelei; dezvoltarea și modernizarea infrastructurii; creșterea relevanței și consolidarea parteneriatelor cu mediul economic; creșterea calității programelor de formare profesională.
La congres au fost prezenți 98 de reprezentanți ai sindicatului. Pe ordinea de zi a ședinței a fost alegerea conducerii sindicatului de ramură și înaintarea unor revendicări vizavi de protecția angajaților din ramura educației și științei.