Dacă tot am scris care au fost cele mai populare slanguri din anul 2014 din limba engleză, #diez s-a inspirat pentru a colecta câteva slanguri caracteristice Republicii Moldova. Vedeți mai jos care au fost cele mai remarcabile cuvinte și expresii din online și din viața reală la noi în țară.
#1. A dori o catletă
Popular vorbind – a induce în eroare. Semn distinctiv folosit de colegii de lucru, când au acces la pagina de Facebook a celorlalți lucrători. Postat în status prin asemenea exemple: „Vreau o catletă”.
#2. #ashadetare
Folosit cu scopul de a ironiza o situație care nu corespunde așteptărilor. Spre exemplu „Cornelia este bucătăreasă minunată. #ashadetare” este analogul slangului american NOT.
#3. BLVCK
Termen specificat de către cititorul #diez Alexandru Bulat. Acest termen ia în derâdere tendințele trap locale, precum și toate petrecerile de la Tipografia 5.
#4. Epic
Ceva grandios, uimitor, mirobolant, excepțional.
#5. Ș normal
Un analog an Căpitanului Evident (din engleză – Captain Obvious). Sensul este de a răspunde ironic la o interogație retorică, la care și așa răspunsul e evident.
#6. Sila v pravde
Transliterație a frazei „Сила в правде” – inițial folosită în producția rusească de film „Брат – 2”, apoi reutilizat în campania electorală în cadrul partidului „Patria” a lui Renato Usatîi. Actualmente se folosește cu o conotație ironică.
#7. Chirtoacă-i de jină
Frază extrem de populară în rândurile tinerilor. Sensul acestei fraze este de a-l acuza pe actualul primar al Chișinăului, Dorin Chirtoacă, de toate problemele, incidentele și alte tipuri de istorii care au loc în capitală.
#8. Marșrutcă
Mijloc de transport caracteristic Republicii Moldova; altfel spus – microbuz. Acest cuvânt, de asemenea este o transiletație a rusescului „маршрутка”. Marșrutca rămâne a fi un subiect al glumelor și problemelor locale deja de câțiva ani.
#9. Hipster
Subcultură contemporană a mediului urban. În Moldova ea a luat amploare pe la începutul lui 2013, însă continuă a fi una din cele mai caracteristice trăsături ale trendurilor din republică. Hipsterii, de asemenea, sunt subiectul multor glume ironice.
#10. Selfie
Cuvântul anului 2013 a devenit un trend al comportamentului anului 2014 în Republica Moldova. E la modă să faci selfie oriunde ai fi, shoefie (poza încălțămintei tale pe un fundal mai pestriț sau creativ) și poze la mâncarea pe care o consumi.
#diez continuă să colecteze cuvinte din această categorie. Așteptăm și de la voi, dragi cititori, alte păreri/propuneri/sugestii.