Pe data de 19 noiembrie a avut loc evenimentul de inaugurare a primului laborator performant, destinat pregătirii specialiștilor în domeniul TIC, grație suportului oferit de către Agenţia Austriacă pentru Dezvoltare, în cadrul Proiectului „Îmbunătăţirea calității învățământului vocaţional-tehnic în domeniul TIC”.
În cadrul acestui proiect vor fi susținute 6 instituții de învățământ. Primul laborator a fost inaugurat în cadrul Colegiului de Informatică din Chişinău, acesta fiind dotat cu 17 calculatoare performante, tablă interactivă, server, programe software și alte echipamente absolut indispensabile unui proces educațional eficient.
Ana Chirița, Directorul Executiv ATIC, a menționat că, în cadrul proiectului, au fost alocate în jur de 140 de mii de euro cu scopul de a îmbunătăți condițiile de învățământ, precum și de a crește nivelul de eficiență a studiilor în domeniul TIC.
În cadrul evenimentului de lansare, a fost prezent Viceministrul Educației, Igor Grosu, care a menționat: „Evenimentul, în cadrul căruia asistăm astăzi, este un răspuns la permanentele doleanțe ale sectorului privat. Prin astfel de proiecte, răspundem acestor solicitări, întrucât, de altfel, nu se justifică investițiile pe care le facem noi din buget în instituțiile noastre de învățământ”.
#diez a discutat cu Gerhard Schaumberger, Şef al Biroului Agenţiei Austriece pentru Dezvoltare în Republica Moldova, care a recunoscut că Moldova este una dintre cele mai importante țări din cadrul cooperării cu Austria, anume în domeniul tehnologic. „Dispunem de câteva motive pentru a colabora cu Republica Moldova. Primul ar fi faptul că această țară este conectată prin diferite căi cu Europa. Un alt motiv este că observăm influența importantă a învățământului în colegii și școli profesionale. În Austria, unii elevi pot refuza să învețe în universități, întrucât ei își fac studiile în instituții vocațional-tehnice, unde învață lucruri practice și dezvoltă competențe necesare economiei naționale. În final, avem nevoie de oameni cu capacități reale de muncă.
În opinia mea, studiile într-un colegiu bine echipat vor contribui la creșterea dorinței elevilor de a-și eleva cunoștințele obținute sau poate de a se încadra în câmpul muncii, întrucât ei acumulează cunoștințele necesare deja de pe băncile școlii și ar putea să obțină un loc de muncă bine apreciat și, de ce nu, să-și deschidă propria sa afacere.
De fapt, în comparație cu numărul de cetățeni, numărul de întreprinderi mici și mijlocii este prea mic în Republica Moldova, iar acestea, în opinia noastră, reprezintă baza tehnologică a economiei naționale. În acest context, pot spune că modul de dezvoltare a economiei depinde, nu atât de investițiile străine, cât de capacitățile cetățenilor republicii, de companiile autohtone”, a explicat Gerhard Schaumberger. De asemenea, el a menționat că reprezentanții ADA au verificat foarte atent pașii implementării proiectului, adăugând că acesta nu se bazează atât pe procurarea tehnicii, cât pe investițiile în elevarea cunoștințelor tinerilor din instituțiile selectate.
„Am fost plăcut surprins că acest colegiu are și o clasă de studii a domeniului tehnologiilor informaționale în limba rusă, ceea ce, de fapt, demonstrează respectul față de persoanele care au ales să studieze în această limbă. Bineînțeles că vom verifica cum este gestionat echipamentul, însă sperăm că profesorii și elevii, printr-o administrare adecvată, vor reuși să păstreze totul cum se cuvine”, a încheiat Gerhard Schaumberger.
Directorul Colegiului de Informatică, Vitalie Zavadschi, a menționat: „În urma proiectului, am beneficiat nu doar de un laborator TIC performant, dar și de un curriculum actualizat la șapte discipline. De fapt, acesta este al doilea proiect implementat cu suportul ADA în cadrul colegiului nostru, primul fiind în domeniul economiei și marketingului. În cadrul proiectului actual, noi vom putea pregăti specialiști care, absolvind colegiul, vor avea deja aptitudinile necesare pentru a fi angajați în companiile private”, a explicat Zavadschi.
Laboratoare similare vor fi lansate în perioada imediat următoare, în cadrul celorlalte 5 instituții în care este implementat proiectul:
# Colegiul Financiar-Bancar din Chișinău,
# Colegiul Politehnic din Bălți,
# Colegiul Industrial din Cahul,
# Școala Profesională nr. 6 din Chișinău,
# Școala Profesională nr. 5 din Bălţi.