Tinerii care citesc romanele de fantezie din seria Harry Potter ar putea înţelege mai bine problemele grupurilor stigmatizate, precum imigranţii, homosexualii şi refugiaţii.
Cititorii scriitoarei britanicei, J.K. Rowling, ar putea, în aceste condiţii, să renunţe la multe dintre prejudecăţile contemporane cu privire la grupurile marginalizate – ipoteză susținută de un studiu recent al psihologilor, redat în revista „Journal of Applied Social Psychology”.
Această concluzie este rezultatul a trei cercetări diferite asupra tinerilor de mai multe vârste.
#1. Din 34 de copii cu vârsta de 11 ani, jumătate au fost familiarizaţi, timp de şase săptămâni, cu poveştile din seria Harry Potter. Prejudecăţile şi intoleranţa au fost înţelese de aceştia prin raportarea la fragmentele citite. În cadrul „grupului de control“, care nu parcusese niciun rând din volumele britanicei J.K. Rowling, nu au fost sesizate diferenţe de opinii în perioada de şase săptămâni.
#2. Potrivit unui alt studiu făcut în rândul a 117 liceeni italieni, cercetătorii au descoperit că tinerii care se identifică emoţional cu Harry Potter, au o percepţie pozitivă cu privire la comunitatea LGBT (lesbiene, gay, bisexuali și transsexuali).
#3. Alt studiu, realizat în rândul studenţilor britanici, nu arată nicio asociere între ataşamentul emoţional faţă de personajul Harry Potter şi percepţia cu privire la refugiaţi. Totuşi, studiul indică faptul că studenţii cărora personajul Voldemort, duşmanul lui Harry, le-a fost antipatic „şi-au îmbunătăţit atitudinea faţă de refugiaţi“.
În concluzie, cercetătorii spun că volumele Harry Potter le ameliorează cititorilor percepţia cu privire la grupurile marginalizate. „Cărţile acestea sunt, în general, un argument extins pentru toleranţă, o pledoarie pentru încetarea fanatismului“, spunea autoarea J.K. Rowling.