Ministerul Educaţiei are în jur de 120 de acte normative care trebuie aplicate în următorii ani, pentru a ajusta curricula la realităţile de azi. Totodată, autorităţile nu exclud că în următorii ani ar putea veni cu mai multe amendamente la noul Cod al educaţiei, care a fost aprobat în lectură finală de către Parlament.
Viceministra educaţiei, Loretta Handrabura, invitată la emisiunea „Loc de dialog” de la postul public Radio Moldova, a îndemnat atât cadrele didactice, cât şi elevii să citească noul Cod al educaţiei care aduce explicaţii la multe întrebări existente în prezent, transmite IPN.
Viceministra a precizat că elevii de azi trebuie să cunoască şi faptul că la universitate se va face admiterea doar în baza diplomei de bacalaureat şi nu a celei de colegiu. Noutăţile pe care le aduce Codul educaţiei ţin şi de introducerea mentoratului în universităţi pentru tinerii specialişti, care nu pot fi încadraţi la catedră împreună cu cei care au experienţă de 20 de ani. Astfel, aceştia vor avea un program de lucru redus şi vor fi ghidaţi de mentori. Aceştia, la rândul lor, vor avea un plus la salariu pentru transferul de experienţă, un pachet social de stimulare etc.
Loretta Handrabura a subliniat, de asemenea, că deja s-au constituit grupuri de lucru de experţi care pregătesc revizuirea curriculei de studii, cum prevede şi practica altor state, ca aceasta să fie revăzută o dată la 5 ani. „În acest proces de revizuire sper să realizăm obiectivul de revizuire a curriculei, însă, iarăşi, fiecare castă de cadre didactice a început să lupte pentru mai multe ore şi intrăm pe problema a doua, şi anume numărul mare de discipline obligatorii. Suntem ţara cu cele mai multe discipline obligatorii. Codul prevede revederea acestor discipline obligatorii şi introducerea unor discipline opţionale, care să scoată în evidenţă abilităţile elevilor deja din liceu sau colegiu”, a spus Loretta Handrabura.
Astfel, va exista un pachet opţional de obiecte pentru viitoarea profesie. Acest pachet de curricule opţionale va fi prevăzut la nivel naţional, însă instituţiile de învăţământ vor putea propune pachete individuale de discipline opţionale. „Este un volum de lucru enorm, dar am înţeles că nu putem continua cu aceeaşi abordare. Elevii se tem de şcoală pentru că nu reuşesc să asimileze toată informaţia şi înţeleg şi cadrele didactice care pun accent pe anumite discipline în asemenea situaţie”, a mai spus viceministra educaţiei.
Totodată aceasta a adăugat că noul Cod al educaţiei prevede crearea Inspectoratul şcolar, care va fi responsabil de evaluarea şi acreditarea cadrelor didactice. Inspectoratul va fi funcţional la nivel naţional. În acest context, Agenţia de evaluare a învăţământului profesional va evalua toate structurile care oferă cursuri de formare pe tot parcursul vieţii, iar Inspectoratul şcolar va fi doar pentru treapta preuniversitară şi va avea standarde de referinţă privind calitatea studiilor etc.
Loretta Handrabura a făcut şi unele precizări privind posibilităţile de predare în liceu şi universităţi. Aceasta a subliniat că nu vor putea profesa la liceu doar absolvenţii studiilor conform Sistemului de la Bologna, care nu au un masterat, ceea ce nu este valabil şi pentru specialiştii care au absolvit facultatea cu 5 ani de studii. Totodată, la facultate nu vor putea toată viaţa să profeseze persoanele care nu fac cercetare şi nu au doctorat, deoarece, în opinia viceministrei, universitatea nu are menirea doar să formeze continuu specialişti, dar şi să facă cercetare şi inovare.