Pe data de 16 iulie, în incinta Centrului Expozițional „Constantin Brâncuşi” a avut loc vernisajul expoziției „Arta contemporană românească: Configurații Simbolice”.
Expoziția a fost organizată de „Uniunea Artiştilor Plastici din Moldova” și a găzduit lucrările a trei artiști din Iași: Maria Boz, Ofelia Huțul și Gheorghe Gheorghiță Vornicu. Cele două artiste plastice, doamnele Boz și Huțul au expus împreună 77 de tablouri, iar sculptorul Vornicu a prezentat 11 lucrări.
Artist plastic, vicepreședinte al Uniunii Artiștilor Plastici, Dumitru Bolboceanu, a făcut o analiză a expoziției, dar și o paralelă între arta românească și cea autohtonă: „Școala românească era mai liberă în expresie decât școala sovietică, unde se punea accent pe realism. Ceea ce ne-a lipsit nouă mereu a fost această libertate în artă, pe care o apreciem în lucrările artiștilor plastici din România. Nu doar în gândire, ci și în aplicarea imaginii ei sunt diverși, utilizând diferite materiale, în comparație cu noi, care suntem mai tradiționali, preferând ulei pe pânză. Sculptura românească, avându-l pe Brâncuși, a fost întotdeauna bună și competitivă.”
Întrebat fiind dacă această expoziție reprezintă un prilej de a se perfecționa pentru artiștii din Moldova, domnul Bolboceanu a afirmat: „Niciun artist plastic sau un sculptor nu ar afirma că știe totul. Ei mereu tind să învețe ceva nou de la colegii săi, căci arta trebuie privită nu doar de spectatori, ci și de cei care o profesează, pentru a se îmbogăți spiritual și a evolua.”
Doamna Ofelia Huțul ne-a vorbit despre creația sa: „Am căutat anumite corespondențe ale stărilor sufletești cu anotimpurile. În portretele pe care le fac se deschid ferestre ale sufletului, pentru a privi dincolo de măștile pe care le purtăm deseori. Încerc să descopăr ce se ascunde în sufletul omului prin pictura mea, unde vreau să fiu încă gravă, să abordez probleme vitale ale vieții. Totuși cel puțin o jumătate din tablourile mele transmit bucurie, dorință de viață. Fluturi, metamorfoze, păsări – pictură veselă ce te încarcă pozitiv. Pictura realistă încerc să o duc mai aproape de impresionism, acolo unde contează fiecare pată de culoare și fiecare moment. Este o impresie pe care ți-o lasă natura, însă impresionismul înlătură amănuntele și păstrează esența dintr-un peisaj, recreându-l. Peisajele mele de tip realist au o factură impresionistă, iar portretele mele sunt abstracționiste. Vreau să transmit următorul mesaj: Muritorule, oprește-te și admiră o floare! Ai atâtea motive să te bucuri și să trăiești. Lasă preocupările cotidiene care te năvălesc. Pictura trebuie să ne bucure și să influențeze viața pozitiv.”
Emanuela Ilie, critic de artă a examinat creația doamnei Huțul: „Acum șase ani, Ofelia Huțul a descoperit, grație unui doctorat în filozofia transdisciplinarității, numele lui Basarab Nicolescu, filozof de origine română, adept al acestei discipline. În cea primă fază a descoperit unificarea dintre filozofie cu teologie și cu artele vizuale. O serie de lucrări ce tratează psihologia umană, artista le-a realizat în 2009. Etapa cea mai nouă în creația ei este o unificare a exteriorului cu interiorul, căci omul este acel care retransmite tot ce cunoaște și trăiește. Astfel a apărut câte o fereastră în lucrările ei, care este o cale spre suflet, dar și o depășire spre metafizic. Un motiv romantic pe larg utilizat este soarele negru, Le soleil noir de la melancolie. Acesta este negru sau pe jumătate, sau pe sfert, sau integral. Este un soare al melancoliei.”
Sculpturile artistului Gheorghe Gheorghiță Vornicu, realizate în lemn, sunt niște lucrări neobișnuite, iar una dintre cele mai importante pentru dânsul este portretul câinelui său, Cocher, care i-a fost alături de la prima și până la ultima suflare, pentru circa 15 ani și i-a servit întotdeauna drept muză pentru creație.
Emanuela Ilie a vorbit și despre creația sculptorului, care este una modernă și vizează civilizația românească. „Sculptorul iubește materia, o îmblânzește și o domesticește”, a afirmat doamna, iar despre tablourile Mariei Boz, ce au simboluri religioase, a declarat că transmit „esența divină”.
O vizitatoare a expoziției, artistă plastică, Valeria Barbas, care a fost invitată la Iași, alături de alți doi artiști, la Galeria „N. Tonitza” și a cunoscut mediul cultural ieșean, și-a împărtășit impresiile de pe urma acestei expoziții: „Ofelia Huțul este o fire activă, organizatoarea multor evenimente culturale în Iași, a expozițiilor și saloanelor. M-a inspirat firea ei creativă și m-a mobilizat energia ei care molipsește. Lucrările ei sunt vii, cu o simbolistică aparte, reprezentativă pentru școala ieșeană. Maria Boz a devenit o bună prietenă de a mea. Dânsa are o viziune modernă, Lucrările ei conțin simboluri religioase, privite printr-o perspectivă modernă. Este o fire foarte credincioasă, care respectă canoanele bisericești. Am avut un caz, de o sărbătoare, în care am așteptat 5 ore împreună pentru a trece în altarul bisericii din Iași.”