Echipa #diez a întrebat mai mulți elevi, profil Umanist, care au susținut examenul de Bacalaureat la Istorie, pentru a crea un portret robot al acestuia. Testul de mai jos nu este unul oficial, ci este bazat pe memoria absolvenților 2014. Versiunea oficială, potrivit metodologiei, va apărea după publicarea rezultatelor de la sesiunea de Bacalaureat 2014.
Subiectul I
Sursa A
„Foametea şi deportările organizate le-au îngreuiat şi mai mult situaţia moldovenilor în timpul campaniei de colectivizare (1946-1950). Deşi foametea şi seceta nu erau neobişnuite în Basarabia, există dovezi clare că foametea din 1946-1947 a fost provocată de rechiziţionarea grânelor de către comunişti şi a fost direcţionată împotriva celui mai mare grup etnic de la sate – moldovenii. Cel puţin 115 000 de ţărani au murit de foame şi de alte boli din decembrie 1946 până în august 1947. În plus, o campanie oficială de eliminare a „chiaburilor”, îndreptată împotriva ţăranilor moldoveni presupuşi a fi fost bogaţi (chiaburi), a distrus la rândul ei multe familii, majoritatea moldoveneşti, între 1947 şi 1951. Doar în două zile – 6 şi 7 iulie 1949 – 11 342 de familii moldovene au fost deportate în Kurgan, Tiumeni, Irkutsk şi alte localităţi din Siberia şi Kazahstan, în cadrul unui plan numit „Operaţiunea Sud”, condus de cunoscutul ministru pentru securitatea statului din RSSM, I.L. Mordoveţ. În total, din 1941 până în 1951, aproape 16 000 de familii au fost deportate din RSSM.”
(Charles King. Moldovenii, p. 97)
Sursa B
„(…) Acest tratat marchează o nouă etapă în procesul de creare a unei uniuni şi mai puternice între popoarele Europei, în care deciziile sunt luate cât mai aproape de cetăţean. (…) Uniunea îşi propune următoarele obiective: Să promoveze progresul economic şi social echilibrat şi susţinut, în special prin crearea unei zone fără frontiere interne. (…) Să îşi afirme identitatea proprie pe scena internaţională, în special prin implementarea unei politici externe de securitate comune, incluzând un cadru eventual de politică comună de apărare, care ar putea, în timp, să conducă la o apărare comună. Să întărească protejarea drepturilor şi intereselor cetăţenilor din Statele membre prin introducerea cetăţeniei europene. Să dezvolte cooperarea strânsă în justiţie şi afaceri interne.”
(Extras din Tratatul de la Maastricht de constituire a UE, 1992)
Timpul, spaţiul şi personalitatea în baza analizei şi valorificării surselor istorice propuse (39 puncte)
#1. Scrieți evenimentele sau procesele istorice la care se referă sursele A şi B
Sursa A –
Sursa B –
#2. Menționați și datați trei evenimente istorice la care se referă sursa B.
a.
b.
c.
#3. Construiți un segment de axă cronologică, plasând pe el cel puțin două evenimente cu referire la conţinutul sursei A.
a.
b.
scara
#4. De haşurat teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene
La marcarea teritoriului se va lua în consideraţie: conturarea hotarelor, haşurarea teritoriului statului, aplicarea pe hartă a denumirii statului şi a capitalei, completarea legendei (fiecare simbol aplicat pe hartă se va explica în legendă)
#5. Demonstrați, în baza a două argumente, rolul personalității istorice a lui Iosif Stalin
1.
2.
#6. Alcătuieşte câte un enunţ în care să descrii procesele şi consecinţele evenimentelor descrise în sursa A. Cuvintele: deportare și colectivizare.
#7. Scrie câte un argument pentru integrarea în Uniunea Europeană cu referire la fiecare domeniu propus:
politic
economic
social
cultural
Subiectul II
Demonstrează relaţia de cauzalitate dintre romanizarea dacilor şi formarea poporului şi limbii române
Subiectul III
Eseu: Moștenirea imperială în Europa creștină: de la Imperiul Roman la Imperiul Bizantin.