Delegația UE în Republica Moldova și guvernul moldovean au organizat o întâlnire cu reprezentații mass-media, pentru a demonta cele mai vehiculate mituri despre semnarea Acordului de Asociere și Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA). #diez vă prezintă miturile despre consecințele semnării Acordului de Asociere, și comentariile lui Octavian Calmîc, viceministru al Economiei şi ambasadorului european Pirkka Tapiola.
Pirkka Tapiola a asigurat că Moldova nu va fi inundată cu produsele europene și va trece o perioadă de tranziție pentru a fi protejată. Mai amănunțit la fiecare mit și comentariul lui Octavian Calmîc, vice ministru al Economiei şi ambasadorului european Pirkka Tapiola, citiți mai jos:
Mitul 1: „Semnarea Acordului de Asociere constituie o amenințare la adresa culturii și valorilor tradiționale ale Republicii Moldova”
Fapt: Departe de adevăr. UE și-a asumat angajamentul de a apăra diversitatea culturii europene, deci nu pledează pentru schimbarea culturii unei țări anume. UE reprezintă o organizație care celebrează diversitatea; pentru că moto-ul său este “uniți în diversitate”. Uniunea Europeană respectă valorile culturale ale Moldovei, iar Acordul de Asociere nu doar că le recunoaște, dar și va contribui la protejarea acestora.
În mod special, Acordul de Asociere, similar Tratatului UE, nu impune nicio schimbare ce ține de practica religioasă, Ambasadorul UE în Moldova, Prikka Tapiola, a comentat acest mit, spunând că diversitatea culturală, lingvistică și religioasă este importantă pentru Uniunea Europeană, și UE nicidecum nu reprezintă o amenințare la ea, „Sunt luteran și sunt căsătorit cu o femeie catolică, dar nu am devenit catolic”, a spus ambasadorul.
Mitul 2: „Dacă Acordul de Asociere va fi semnat, autoritățile vor reduce locurile de muncă și salariile, iar oamenii nu vor mai beneficia de pensii”
Fapt: Agenda de Asociere va crea o multitudine de noi oportunități pentru economia Republicii Moldova, care va fi integrată în economia UE (peste o pătrime din totalul comerțului mondial). Studiile economice independente demonstrează că Asocierea are o influență pozitivă asupra generării locurilor de muncă și a salariilor, iar Republica Moldova va recupera decalajul față de restul țărilor lumii în ceea ce privește competitivitatea economică.
Pensiile din Uniunea Europeană sunt mari (aproximativ 13% din PIB în 2011, comparativ cu 9% în Federația Rusă). Pirkka Tapiola a spus, că de fapt, Acordul de Asociere va avea un efect invers, creșterea economică și acordarea posibilităților va oferi un venit mai mare statului, deci vor crește salariile, respectiv și taxele, din care se plătesc pensiile.
Mitul 3: „Acordul de Asociere va duce la pierderea suveranității Republicii Moldova”
Fapt: Acordul de Asociere nu încalcă în niciun fel suveranitatea Republicii Moldova. Dimpotrivă, acesta reiterează angajamentul UE față de suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova și va susține consolidarea acestora, deoarece DCFTA va stimula economia și situația financiară a Moldovei, de asemenea, va ameliora calitatea guvernanței economice și politice și va fortifica societatea moldovenească.
Domnul Ambasador a stipulat faptul că Acordul nu încearcă crearea unei Uniuni Vamale cu un regim de taxe stabilite, și Consiliul de Asociere despre care se vehiculează că ar putea fi acel organ unde Moldova pierde suveranitatea, este doar un organ consultativ.
Mitul 4: „Odată cu semnarea Acordului, Republica Moldova va întâmpina dificultăți economice”
Fapt: Dimpotrivă, de fapt, Republica Moldova va beneficia, ca urmare a noilor oportunități de comerț, de un acces facilitat pe piața UE, care este cea mai mare piață din lume. Acordul va permite economiei Republicii Moldova să reducă decalajul față de UE în ceea ce privește competitivitatea și astfel, treptat, își va găsi locul său în economia globală.
Ambasadorul UE a spus că, de fapt, Uniunea Europeană are interesul în creșterea economică a Moldovei, de aceea va fi organizat forumul investitorilor la care va veni Jose Manuel Barroso. Octavian Calmîc a sugerat faptul că Moldova, după semnarea Acordului, va putea simți beneficii reale de fiecare cetățean, nu azi și nu mâine, însă unele progrese deja se înregistrează.
Mitul 5: „Exportatorii moldoveni nu vor avea oportunități pe piața UE”
Fapt: Experiența a demonstrat că producătorii moldoveni sunt capabili să vândă din ce în ce mai mult pe piața Uniunii Europene. Acest lucru va fi mai evident atunci când Moldova se va alinia la standardele UE privind siguranța și sănătatea produselor, pentru a comercializa mai ușor și mai eficient produsele pe cea mai mare piață unică din lume.
Octavian Calmîc, viceministrul Economiei, a spus că Moldova a beneficiat de schimb preferențiat de mărfuri cu UE, și s-au făcut cercetări statistice, care arată că piața europeană este interesată în produsele noastre.
Mitul 6: „Moldova trebuie să implementeze toate reformele într-o perioadă de timp mai restrânsă comparativ cu statele membre ale UE”
Fapt: Nu, nu trebuie. Este ireal să așteptăm ca aceasta să se întâmple și Acordul nu solicită acest lucru. Reformele trebuie planificate în timp, deoarece ele cuprind diferite aspecte ale vieții economice și perioadele de tranziție sunt cele mai bune instrumente pentru a le introduce treptat. UE aplică această abordare graduală atunci când statele membre urmează să adopte o nouă legislație.
Pirkka Tapiola a menționat că mai este mult de lucru la sectorul justițiar, și aceste reforme mai au foarte mult timp pentru a se implementa corect, însă primii pași au fost făcuți, și direcția a fost aleasă.
Mitul 7: „Asistența UE nu este suficientă pentru a satisface nevoile de reformare”
Fapt: Prin intermediul Programului Compresiv de Dezvoltare Instituțională pentru perioada 2011-2013, s-a acordat asistență în valoare de 41 milioane de euro pentru reformele din domeniul comerțului.
Aceste eforturi făceau parte dintr-un pachet de asistență care mai extinsă pentru Moldova în cadrul Instrumentului European de Vecinătate și Parteneriat, al cărui valoare constituie 135 milioane de euro doar pentru anul 2013. Acesta prevede asistență financiară, instruiri și activități de consultanță pentru instituțiile centrale, vice ministrul Economiei, Octavian Calmîc, a spus la acest fapt, că Moldova nici nu dispune la moment de o capacitate de absorbție destulă ca să gestioneze toate fondurile primite ca ajutor, din cauză că se dorește a folosi ajutorul calitativ și nu cantitativ.
Mitul 8: „UE va fi singurul beneficiar adevărat al Acordului deoarece nu are nevoie de reforme costisitoare pentru a avea acces la piața moldovenească”
Fapt: UE va încheia Acordul de Asociere cu Moldova deoarece consideră că Moldova va obține avantaje majore de la aplicarea modelului european de pace durabilă, guvernanță politică, stabilitate și prosperitate economică. Moldova va avea de câștigat aproape 142 de milioane de euro ca venit anual sau 5,4% din PIB-ul țării, dacă reformele vor fi finalizate.
Octavian Calmîc a menționat că cotele producătorilor autohtoni sunt mai mari decât poate propune UE, și principalii concurenți sunt producătorii nu din UE, ci din Ucraina.