Astăzi, 20 martie, a avut loc conferința de totalizare a proiectului „Acces egal la educație”, cu genericul „Bune practici de implementare a educației incluzive”. Proiectul a demarat din octombrie 2010 până în luna martie curent.

Acest proiect, nou pentru Republica Moldova, a fost introdus în 22 de școli din 15 raioane ale țării. Astfel 204 de copii cu cerințe educaționale  speciale au fost integrați în școlile din comunități, dintre care 157 au un curriculum individual, iar 47 – unul modificat conform necesităților acestora. De asemenea, 445 de copii beneficiază de servicii educaționale din cadrul centrelor de resurse în educația incluzivă.

Această practică a fost realizată cu ajutorul asociației Keystone Moldova care a elaborat Metodologia de implementare a educației incluzive. Totodată, această asociație a reușit să instruiască 404 de cadre didactice care sunt implicate în acest proces.

Valentina Chicu, șef al Direcție de Învățământ preuniversitar în cadrul Ministerului de Educație, a declarat că „În toți acești 20 de ani încercăm să facem o discriminare pozitivă. Noi vrem să evidențiem și să susținem în mod prioritar copiii cu cerințe educative speciale. O discriminare pozitivă pentru o perioadă de tranziție este una bună.” Pe lângă aceasta Valentina Chicu a mai adăugat că : „Procesul de educație incluzivă este atât de complex, încât el constituie trecutul, prezentul și viitorul în această experiență. Noi încă nu am acumulat destulă experiență  pentru ca să zicem că am învățat lecția ne nota 10. Lucrurile vor continua și noi vom trage concluzii din experiențele trecute pentru a le îmbunătăți pe cele din viitor.”

Pe lângă faptul că acest program a ajutat la integrarea acestor copiii în societatea, organizatorii au elaborat și un Ghid metodologic pentru instituțiile de învățământ primar și secundar general, care este destinat cadrelor didactice pentru a se familiariza cu educație incluzivă.

În cadrul proiectului s-au implicat Ministerul Educației al Republicii Moldova, direcțiile generale de învățământ, reprezentanți ai Serviciilor de Asistență Psihopedagogică, directori de școală, pedagogi și părinți.

Educația inclusivă presupune asigurarea accesului egal la educație a tuturor copiilor, inclusiv a acelor cu cerințe educative speciale, în instituțiile generale de învățământ.