Răspunsurile la cele mai frecvente întrebări pe care le poți avea despre publicitate. Cum vede Consiliul Concurenței publicitatea neadecvată și cum este aceasta sancționată

consiliul concurentei

Echipa #diez a încercat să afle răspunsurile la cele mai frecvente întrebări pe care cititorii le au despre publicitate, și cum aceștia pot acționa atunci când întâlnesc o publicitatea neadecvată. Aceste răspunsuri ni le-au oferit echipa responsabilă din cadrul Consiliului Concurenței din Republica Moldova.

#1. Ce este publicitate și care sunt atribuțiile Consiliului Concurenței în acest domeniu?

Potrivit art. 1 din Legea nr. 1227 din  27.06.1997 cu privire la publicitate (în continuare – Legea cu privire la publicitate) – publicitate (reclamă) reprezintă informaţie publică despre persoane, mărfuri (lucrări, servicii), idei sau iniţiative (informaţie publicitară, material publicitar) menită să suscite şi să susţină interesul public faţă de acestea, să contribuie la comercializarea lor şi să ridice prestigiul producătorului. Art. 28 al aceluiași act normative prevede că controlul de stat asupra respectării legislaţiei cu privire la publicitate exercită Consiliul Concurenţei. Totodată și Legea concurenței nr. 183 din 11.07.2012 (în continuare – Legea concurenței) pe lângă atribuții în domeniul concurenței și ajutorului de stat atribuie Consiliului Concurenței competențe și în domeniul publicității – investigarea și constatarea încălcărilor, sesizarea organelor competente, privind incompatibilitatea actelor legislative şi normative cu legislaţia din domeniul, etc.

#2. Ce este publicitatea la locul vânzării?

Publicitatea la locul vânzării reprezintă un ansamblu de manifestări publicitare, desfășurate în spațiul de comercializare, menite să conducă la transformarea motivației de cumpărare a clientelei în achiziție efectivă.

Publicitatea la locul de vânzare se materializează prin:

Publicitatea prin marcă – imaginea și notorietatea mărcii;
Publicitatea grafică – afișe, postere, pliante, cataloage de prezentare, broșuri, autocolante etc.;
Publicitatea sonoră – efectuată de vanzător cu prilejul vânzării, difuzarea de anunțuri/spoturi publicitare în magazine;
Publicitatea prin ambalaj, etichetare – rolul de prezentare și de informare al ambalajului;
Publicitatea prin expoziții de mărfuri în interiorul magazinului;
Publicitatea prin demonstrații practice, etc.

#3. Ce prevede legislația noastră cu privire la publicitatea la locul vânzării?

Până în 28.04.2015 în locurile de comerţ/prestări de servicii, folosirea în interior şi exterior a elementelor de design şi amenajat artistic şi arhitectural ce conţinea emblema firmei, marca comercială, embleme, mărfuri sau imaginea lor, orice altă informaţie ce corespundea profilului întreprinderii  – nu se considera publicitate, după ce, art. 17 din Legea cu privire la publicitate a fost puțin modificat – s-a exclus sintagma „embleme, mărfuri sau imaginea lor, orice altă informație”.Respectiv, nu se va considera publicitate în sensul Legii cu privire la publicitate emblema firmei și marca comercială ce corespunde profilului întreprinderii, folosită la locul vânzării/prestării serviciilor.

#4. Ce este o publicitate nedecvată?

Potrivit art. 1 al Legii cu privire la publicitate – publicitate neadecvată este publicitatea neonestă, neautentică, camuflată, amorală, sexistă și orice altă publicitate de proveniență similară.

#5. Putem spune că o publicitate neadecvată este o acțiune de concurență neloială?

Și da, și nu.

Pentru ca o acțiune să fie calificată drept un act de concurență neloială, este necesară prezența a trei caracteristici, și anume:

1) acțiune a agentului economic, care are ca scop obținerea unui beneficiu,

2) o contradicție cu legislația în vigoare și

3) prejudiciu adus sau posibil să fi adus unui concurent.

Publicitatea neadecvată deseori poate fi lipsită de a treia caracteristică pentru a fi calificată ca o acțiune de concurență neloială.

În practică distincția nu este întotdeauna clară între acțiunile de concurență neloială și publicitatea neadecvată. Însă, pentru a iniția o investigație concurențială pe acțiuni de concurență neloială este necesară întrunirea cumulativă a anumitor cerințe:

  • Plângere depusă conform formularului adoptat prin hotărâre;
  • Poziția reclamantului față de reclamat – concurenți;
  • Interesul legitim al reclamantului (încălcarea unui drept)
  • Termenul de depunere a plângerii – 6 luni de la data care a cunoscut sau ar trebui să cunoască despre realizarea presupuselor acțiuni de concurență neloială.

Pentru examinarea unui caz de publicitate neadecvată este necesară doar existența publicității – a informației publice despre mărfuri (lucrări, servicii), idei sau inițiative menite să suscite interesul public față de acestea, să contribui la comercializarea lor și să ridice prestigiul producătorului.

Din acțiunile neloiale ale concurenților, similare cu difuzarea publicității neadecvate, mai cu seamă a publicității neoneste și neautentice, fac parte discreditarea concurenților și deturnarea clientelei concurentului – toate având la bază răspândirea unor informații false/neautentice sau de natură să inducă în eroare consumatorii.

#6. Răspunderea pentru acestea acțiuni ilegale este la fel? (Care este răspunderea pentru publicitatea neadecvată și acțiunea de concurență neloială?)

Răspunderea pentru încălcarea legislației cu privire la publicitate și a legislației concurențiale este diferită. Sunt diverse și consecințele pentru încălcarea Legii cu privire la publicitate și Legii concurenței.

Legea cu privire la publicitate prevede următoarea răspundere pentru publicitatea neadecvată:

  • Dezmințirea – în cazul în care instanţa judecătorească a constatat încălcarea legislaţiei privind publicitatea, contravenientul este obligat să sisteze publicitatea respectivă integral sau parţial, să dezmintă materialul publicitar neadecvat în termenul stabilit de instanţa judecătorească. Contravenientul suportă cheltuielile pentru dezminţire în volum deplin. Dezminţirea se difuzează prin aceleaşi mijloace de informare, folosindu-se aceleaşi caracteristici de durată, spaţiu şi ordine ca şi în publicitatea neadecvată. Conţinutul dezminţirii se coordonează cu organul de stat care a constatat încălcarea;
  • Amenda contravențională (administrativă), care, conform ultimelor modificări legislative, începând cu 16.03.2017 variază de la 18 până la 300 u.c. (u.c. = 50 lei), respectiv, de la 900 până la 15 000 lei;
  • Persoanele ale căror drepturi au fost încălcate ca urmare a publicităţii neadecvate au dreptul să intenteze, în modul stabilit, în instanţa judecătorească, acţiuni privind recuperarea pierderilor, inclusiv a venitului ratat, a daunei cauzate sănătăţii, patrimoniului, onoarei şi demnităţii, precum şi privind compensarea prejudiciilor morale şi dezminţirea publică a publicităţii neadecvate;
  • Publicitatea neadecvată care a cauzat daune esenţiale intereselor publice sau a condus la lezarea drepturilor şi intereselor ocrotite de lege ale cetăţenilor atrage după sine răspundere penală în conformitate cu legislaţia.

Pentru acțiuni de concurență neloială persoana găsită vinovată este pasibilă de răspundere:

    • Administrativă – conform art. 77 al Legii concurenței pentru comiterea faptelor de concurență neloială Consiliul Concurenței sancționează cu amendă de până la 0,5% din cifra de afaceri totală realizată de întreprindere în anul anterior sancționării. În practica Consiliului Concurenței a fost cazuri când pentru acțiuni de concurență neloială au fost aplicate amenzi, ce depășeau 1 mln. lei;
    • Delictuală – Codul Civil prevede răspundere pentru concurenţă neloială și anume – achitarea despăgubirilor pentru prejudiciile cauzate printr-un act de concurenţă neloială;
    • Penală – Codul Penal prevede răspundere penală pentru orice act de concurenţă neloială – amendă de la 3000 la 4000 de unităţi convenţionale (150.000 – 200.000 lei) sau cu închisoare de pînă la 1 an, cu amendă, aplicată persoanei juridice, de la 3500 la 5000 de unităţi convenţionale (175.000-250.000 lei) cu privarea dreptului de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 1 la 5 ani.

#7. Cum le dispersează Consiliul Concurenței acestea încălcări, având competențe în ambele domenii?

consiliul1

Parțial obiectivele a celor două legi (Legii cu privire la publicitate și Legii concurenței) sunt comune: ambele au menirea să asigure funcționarea eficientă a economiei de piață. Dar, prioritatea Legii cu privire la publicitate este asigurarea drepturilor consumatorilor la o publicitate veridică și onestă, pe când Legea concurenței protejează concurența și agenții economici de la acțiuni de concurență neloială, în scopul de a asigura o concurență sănătoasă pe piață, în final beneficiind consumatorii.

În contextul celor menționate, considerăm că pentru a evita coliziunea componentelor celor două încălcări, în fiecare caz aparte trebuie de condus după un algoritm care are la bază trei principii:

  • cine a avut mai mult de suferit, concurentul sau consumatorul;
  • scopul urmărit de persoana responsabilă de publicitatea neadecvată și/sau acțiuni de concurență neloială și
  • actul normativ cu eficiență maximală în vederea restabilirii dreptății – situației anterioare încălcării.

Cu toate acestea, nu există o certitudine absolută în situații de coliziune. Probabil că o soluție ar fi examinarea acestor cazuri cu implicarea unor experți atât din domeniul concurenții, cât și din domeniul publicității, cum ar fi, spre exemplu, Consiliul de experți pe lângă Consiliul Concurenții.

În conformitate cu prevederile art. 48 alin. (1) din Legea concurenței nr. 183 din 11.07.2012, pe lângă Consiliul Concurenţei poate fi constituit temporar, ca organism consultativ, Consiliul de experţi. Această normă juridică redă intenția legiuitorului de a sprijini activitatea Consiliului Concurenței prin posibilitatea constituirii unui corp de experți profesioniști.

Consiliului de experți are ca atribuții principale contribuirea la promovarea culturii concurențiale și dezvoltarea politicilor în domeniul concurenței, ajutorului de stat și publicității, evaluarea legislației în vigoare și a proiectelor de acte normative, care pot avea un impact concurențial asupra economiei naționale, identificarea soluțiilor pentru dezvoltarea concurenței în Republica Moldova, efectuarea analizei impactului asupra mediului concurențial, bunăstării consumatorului și beneficiului social. Chiar dacă propunerile acestuia sunt cu titlu de recomandare, profesionalismul, prestigiul și autoritatea experților se vor transpune și în recomandările înaintate.

Mai multe detalii despre Consiliul Concurenței puteți vedea pe pagina de Facebook  sau pe site-ul oficial competition.md.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente