S-a descoperit o planetă extrasolară de 11 ori mai mare decât Jupiter

2D9859993-exoplanet-hd106906b.blocks_desktop_large
Foto: PC: newscolater.com

Această planetă atât de masivă şi de departe de steaua sa ridică noi întrebări cu privire la formarea acestei lumi atât de bizare.

Pe orbita cea mai îndepărtată a unei stele a fost descoperită o exoplanetă cu o masă de 11 ori mai mare ca cea a Jupiterului. A fost numită HD 106906 b şi este situată la o distanţă de steaua-mamă de 650 de ori mai mare decât cea cuprinsă între Pământ şi Soare.

Printre teoriile cele mai de încredere privind formarea de planete terestre, cum ar fi Pământul nostru, este aceea de agregare a unor mici corpuri de asteroizi care rezultă din discul primordial de gaz şi praf, în jurul stelei nou-născute. Cu toate acestea, este un proces prea lent pentru a explica formarea unor structuri gigantice gazoase atât de periferice în sistem.

HD-106906-b-580x456

Planeta ar putea avea doar 13 milioane de ani şi este încă „strălucitoare” din cauza căldurii reziduale care provine de la formarea sa. În comparaţie cu exoplaneta, Pământul s-ar fi format acum 4,5 miliarde ani fiind deci mai vechi de 350 de ori. Corpul ceresc a fost identificat pentru prima dată datorită unei camere în infraroşu montate pe telescopul Magellan în deşertul din Atacama, Chile.

Descoperirea a fost confirmată apoi de către Telescopul Spaţial Hubble al NASA. Studiul, care a fost acceptat pentru publicare în următoarea ediţie a Astrophysical Journal Letters, ar putea duce la o mai bună înţelegere a planetelor extrasolare în orbita îndepărtată.