Peste jumătate (59%) dintre europeni sunt de părere că a-şi cumpăra un cadou este un drept fundamental, potrivit unui studiu efectuat în septembrie 2013 de agenţia de prospectare a pieţei Opinion Matters, în numele companiei MasterCard, conform unui comunicat.
Studiul a fost realizat cu ajutorul sistemului The Treat Index, primul barometru care măsoară obiceiurile de consum din Europa şi a vizat 12.434 de deţinători de carduri de credit, cu vârste de peste 18 ani, chestionaţi în Europa (Marea Britanie, Belgia, Franţa, Germania, Italia, Rusia, Suedia şi Turcia).
Rezultatele au relevat faptul că, în ciuda incertitudinii economice, cumpărătorii continuă să investească în achiziţii pentru ei, cheltuind în medie 51 de euro, cel puţin o dată pe lună, pentru a-şi face o bucurie. În ciuda dificultăţilor economice la nivel de regiune, europenii nu sunt dispuşi să renunţe la aceste mici cadouri pentru ei. Astfel, o persoană din cinci recunoaşte că încă mai cheltuieşte bani pentru sine, deşi este conştientă că ar trebui să fie atentă la gestionarea bugetului.
Studiul a mai arătat că dorinţa europenilor de a-şi oferi mici bucurii o depăşeşte pe aceea de a face cadouri celorlalţi.
Studiul a evidenţiat faptul că aceste cadouri sunt fundamentale pentru buna dispoziţie a fiecăruia dintre noi. Astfel, peste o treime (36%) dintre cei chestionaţi consideră că principalul motiv pentru care îşi cumpără ceva este acela de a se înveseli. Sfârşitul de săptămână (26%) şi sărbătorile (24%) sunt următoarele motive în ordinea frecvenţei. Micile atenţii pentru ceilalţi sunt cumpărate cu scopul principal de a-i înveseli pe cei dragi (58%)”, a mai spus Jennifer Palmer.
În toate ţările participante la studiu, momentele de răsfăţ precum cina în oraş sau comandarea de mâncare pentru acasă, bomboanele, dulciurile şi prăjiturile sunt cumpărate cu o anumită frecvenţă, ceea ce indică faptul că acele cadouri de valoare mai mică ne influenţează cel mai mult în bine starea de spirit. Totodată, potrivit sursei citate, produse precum brânza sau cafeaua sunt considerate necesităţi şi nu produse de răsfăţ, în special în Italia şi în Franţa, în timp ce cumpărăturile de o valoare mai mare, precum bijuteriile sau vacanţele au fost încadrate în categoria „cumpărături de lux”.
De asemenea, potrivit studiului, de regulă, femeile cheltuiesc în special pe haine, genţi şi pantofi, în timp ce bărbaţii dau bani pe ieşiri în oraş, alcool, CD-uri, DVD-uri şi jocuri video.
„Rezultatele arată moduri diferite de a face cheltuieli, în funcţie de ţară. Acest lucru are la bază raţiuni economice şi culturale. Spre exemplu, sunt naţiuni cunoscute pentu o atitudine de tipul «păstrează-ţi calmul şi continuă» sau care sunt ceva mai rezervate, cum este cazul Marii Britanii. Aici cheltuielile sunt mult mai mici decât în ţări ca Germania, unde oamenii nu sunt atât de afectaţi de recesiune. Oricum, din aceste studii reiese clar faptul că, indiferent de cultură, economie sau concepţia fiecărei naţiuni despre «răsfăţ», importanţa sentimentului că îţi acorzi o bucurie, indiferent că este vorba despre anumite activităţi, zile libere sau a-ţi cumpăra ceva nou, în special în condiţiile economice actuale, nu poate fi subestimată”, a comentat psihologul Linda Papadopoulos pe marginea studiului.
Pe de altă parte, potrivit studiului, deşi are cel mai mare sentiment de vinovăţie din cauză că foloseşte bani pentru sine, generaţia tânără este cea care cheltuieşte cel mai mult. Unul din cinci tineri (20%) a recunoscut faptul că şi-a făcut chiar mai multe cadouri de când a început criza financiară. De asemenea, cumpărătorii tineri cheltuiesc cel mai mult pe produse mai scumpe, de lux, aproape o treime (29,7%) alocând mai mulţi bani pe vacanţe, ieşiri în oraş, haine şi accesorii, de când a început recesiunea. Prin comparaţie, respondenţii cu vârste de peste peste 55 de ani, care au luat parte la studiu, declară că încă îşi mai acordă momente de răsfăţ, dar 38% spun că este vorba de bucurii mai mici, precum cafeaua şi brânza, pe care le consideră necesităţi.
Sursa: Mediafax