Alexei Ciobanu este unul din cei mai vizibili tineri din Republica Moldova în domeniul startup-urilor. A participat la multe ediții de Startup Weekend ca organizator, participant sau voluntar. A fost coordonator de proiect în domeniul startup-urilor și a participat la competiții internaționale. Recent s-a întors din Malaezia.
#diez1: La ce ediții de startup weekend-uri ai participat și ce crezi că a urmat după?
Eu am fost implicat în toate evenimente Startup Weekend din Moldova. Fie ca organizator fie ca voluntar sau participant. Totuși, membru de echipă am fost la a 2-a ediție a evenimentului Startup Weekend, în iunie 2012, când am avut bucuria să fac parte din echipa câștigătoare – Push&Go.
#diez2: Ce poate o persoană învăța la un startup weekend?
A.C: Orice participant are posibilitatea de a învăța foarte multe lucruri noi, fie ești tu designer sau developer sau din business. De fapt, acest eveniment este totalmente despre învățare, învățare prin practică. Dat fiind faptul că acest eveniment strânge într-o sală, în echipe, tineri ambițioși din diferite domenii, schimbul de experiență devine un lucru inevitabil. Pe lângă schimbul de cunoștințe noi, toți participanții vor învăța despre practicile de startup și metodologiile care se aplică în antreprenoriatul online.
#diez3. Contează dacă ești developer, designer, manager, sau PR-ist? Care persoane sunt mai căutate la aceste evenimente?
A.C: Nu contează care este specializarea sau abilitățile participantului. Toți își vor găsi ocupație, se vor simți de folos și vor aduce o valoare în plus echipelor. Principalul e entuziasmul și dorința de a face ceva. Totuși, fără doar și poate, cei mai căutați sunt designerii grafici. Acestă situație se explică prin faptul că specialiști de acest gen sunt puțini, și acei puțini nu sunt cam activi în participare la astfel de evenimente.
#diez4. Care e un proiect care te-a impresionat și care îl ții minte și acum?
A.C: Evident ca cel mai bine țin minte proiectele la care am lucrat personal. Totuși, eu aș evidenția proiectele orientate pe piața internațională, așa ca RapidBoard sau Football Star.
#diez5. Ce fel de idei propun oamenii, care sunt cele mai clișeice, și persoanele care participă pentru prima dată ar trebui să le evite?
A.C: Inițial eram foarte sceptic referitor la ideile care se propuneau la edițiile precedente a Startup Weekend și chiar le tratam cu un careva pragmatism sporit. Astăzi, nu mai cred asta – careva din proiectele propuse, se adeveresc a fi viabile și chiar atrag investiții. Aici pot sa menționez ideile: Football Star, RapidBoard, RoamerApp, Garderob, Goodie și altele, care într-o forma sau alta își au „gemeni” pe alte piețe și chiar foarte de succes!
Referitor la greșeli – mulți au o impresie eronată și cred că modelul de reclamă cu bannere reprezintă ceva suficient și viabil. Alții deseori greșesc când presupun că „dacă lucrează acolo, va lucra și la noi”. Când propuneți idei de afaceri online pentru piața locală, țineți minte de așa momente: consumator, logistică și bază legală. Ce ține de clișee, e greu de spus, pentru că acum apar adaptări interesante a „vechilor” idei, fie rețele sociale specializate, fie platforme de comerț online cu business modele interesante, și altele. Toate ideile ipotetic au sorți de izbândă, iar Startup Weekend e un eveniment unde vii să testezi aceste ipoteze.
#diez6. Sfaturi despre cum să reușești ca să câștigi, cum să lucrezi cu mentorii la potențial maxim?
A.C: La aceasta întrebare voi răspunde mai desfășurat la evenimentul de joi „SWM Pre-event „How to win at Startup Weekend”
#diez7. De ce crezi că cineva ar trebui să participe la StartUp Weekend?
A.C: Pentru că merita 100%!
Pentru că poți să-ți testezi și lansezi idea de afaceri!
Pentru că îți faci prieteni noi!
Pentru că vei afla ceva nou despre afacerile online!
Pentru că e unicul eveniment de acest tip în Moldova!
Pentru că îți faci legături profesionale noi!
Pentru că obții experiențe de neuitat!
Pentru că vei cunoaște oameni deosebiți!
Pentru că vei cunoaște experți din domeniu!
Pentru că vei petrece timpul productiv!
Pentru că e timpul să faci ceva!