An de an spre data de 31 octombrie este marcată într-un număr destul de mare de țări, sărbătoarea Halloween. Odată cu marcarea acesteia în Moldova și România, reacția comunității ortodoxe este practic neschimbată. Opinia generală se referă la faptul că este totuși „o sărbătoare a infernului”.

Echipa #diez a vorbit cu preotul ortodox Vasile Ciobanu despre sărbătoarea Halloween.

„Are rădăcini necreștine, rădăcini păgâne. Dacă analizați simplu – e vorba de vampiri, cadavre, mai știu eu ce, urâciuni. Cum poate fi asta creștin? E o deosebire foarte clară între lumină și întuneric, îngerii luminii și cei ai întunericului. Acolo cam toate sunt din întuneric”, a spus preotul.

Totuși, preotul sugerează că până la urmă este vorba de alegerea personală a fiecărui om.

„Dacă vă plac vampirii, dacă vă plac cadavrele. Fiecare își alege după preferința sa. Unde este frumusețea, acolo este mâna lui Dumnezeu. Unde este dezmăț, anarhie, distrugere și urâțenie și pustiire, acolo este amprenta celui rău. Fiecare își alege partea sa. Până la urmă, Dostoievski a spus că frumusețea va salva lumea”, a mai precizat Ciobanu.

Despre răspândirea și în Republica Moldova a sărbătorii, Ciobanu a răspuns printr-o comparație.

„Știți că buruiana rea crește repede. Nici nu trebuie să o mai plivești sau să o uzi. Dar grâul, via, crește greu. Este grâu și este neghină, se deosebesc foarte clar la seceriș”, a mai spus acesta.

#Ce spune „internetul ortodox”?

Pe site-urile ortodoxe sărbătoarea este caracterizată drept „una satanică”.

„Ea e cea mai mare sărbătoare a slujitorilor satanei: vrăjitori, spiritiști sau sataniști”, se menționează într-un articol de pe site-ul „ortodoxia.md”.

Alte site-uri fac aluzii și la anumite „obiceiuri” din noaptea de Halloween.

„Halloween-ul este noaptea în care aparent totul este îngăduit: invocarea morţilor şi a duhurilor rele, vrăjitoria, necromanţia, divinaţia – vechea şi mai noua practică a prezicerii viitorului plecând de la anumite semne: magia, sacrificiul ritualic şi multe alte practici, denumite într-un cuvânt păgâne, pe care creştinii nu şi-au îngăduit să le imite nici măcar în joacă”, se menționează pe portalul „familiaortodoxă.ro”

Un alt site titrează „joaca de-a diavolul”.

„Erau contra diavolului, dar cel puţin modul cum s-au adaptat în societatea noastră, românească, nu mai par a fi contra diavolului, par mai degrabă un fel de joacă de-a diavolul, ca să spun aşa; în sensibilitatea noastră creştină preferăm nu neapărat, deci preferăm să nu ne jucăm cu diavolul, să ne luptăm cu el şi nu să-l invocăm în felul acesta, al mascaradei”, spune preotul ortodox Tudor Ciocan.

Ortodocșii marchează pe data de 29 următorii sfinți:

Sfântul Prooroc Osea (820 î.Hr.).
Sfântul Mucenic Andrei Criteanul (767).
Sfinţii Mucenici Cosma şi Damian, Leontie, Antim şi Evprepie, doctori fără de arginți (287).
Sfântul Lazăr, cel mort de patru zile, Episcop de Chitia (I).
Sfântul Cuvios Antonie de la Leoknov, Novgorod (1611).
Icoana Maicii Domnului “Izbavitoarea” (Eliberatoarea).
Icoana Maicii Domnului „Întru naștere fecioria ai păzit”.

#Originea sărbătorii

Sărbătoarea are origini europene, dar s-a răspândit prin intermediul emigranților irlandezi care au venit în secolul XIX-lea în Statele Unite ale Americii.

Numele provine din limba engleză, de la expresia All Hallows’ Even, numele sărbătorii creștine a tuturor sfinților, sărbătoare cu care Halloweenul a devenit asociat în țările unde predomină creștinismul occidental — catolic și protestant, deoarece în aceste culte creștine ziua tuturor sfinților este sărbătorită pe 1 noiembrie.

Specific pentru Halloween este dovleacul sculptat care reprezintă Lanterna lui Jack. Cu ocazia acestei sărbători copiii se maschează în vrăjitori, mumii sau alte personaje și colindă pe la case întrebând „Trick or Treat?” (Păcăleală sau dulciuri?), ca o amenințare că dacă nu li se dau dulciuri, persoanei colindate i se va juca o farsă.

Oficial, sărbătoarea în Republica Moldova nu este marcată, însă în ultimii ani se observă tendințe de a adopta anumite elemente ale sărbătorii, în special ce ține de campanii de publicitate, de promovare a produselor sau din industria entertain-mentului. Cel mai probabil, popularizarea este pusă pe spatele tendinței de globalizare.