În ultimul timp auzim noțiunea de startup tot mai des. Despre evoluția acestui ecosistem în Moldova, am vorbit într-un articol anterior. În cele ce urmează ne-am propus să vă familiarizăm cu toți termenii indispensabili entuziaștilor care vor să pășească în această industrie.

Startup-ul reprezintă o afacere organizată sub forma unei companii, a unui parteneriat sau organizație temporară. Scopul primordial al acesteia este să creeze un model de afaceri repetabil și scalabil. De regulă, aceste companii se află într-o fază continuă de dezvoltare. (Noțiunea a fost elaborată de Steve Blank. (Aici aveți link la sursa primară).

Noțiuni legate de investitori

Business Angel (sau tradus mot-a-mot „îngeri”) sunt cei care investesc în întreprinderi mici sau în întreprinzători. Adesea, investitorii, îngerii, sunt membrii familiei sau prietenii antreprenorilor. Îngerii sunt cei care fac o investiție mică pentru a contribui la propulsarea afacerii sau fac o investiție pe parcursul dezvoltării companiei, pentru a o ajuta să treacă de etapele dificile. (Sursa o găsiți aici)

Venture Capitalist (VC) sunt investitorii care oferă capital pentru startup-uri, fie sprijină companiile mici care doresc să se extindă, dar nu au acces la piețele de acțiuni. Venture capitalists sunt dispuși să investească în astfel de companii, deoarece acestea pot câștiga o rentabilitate masivă în cazul în care companiile se dovedesc a fi de succes. De asemenea, VC se pot confrunta cu pierderi majore atunci când compania nu reușește, însă acești investitori sunt destul de bogați pentru a-și permite asemenea riscuri financiare. (Vedeți aici sursa)

Return on investment înseamnă să bagi bani într-un startup și să ți se întoarcă înapoi, într-un fel sau altul. Asta se poate întâmpla dacă firma are un profit foarte mare, dacă primești o investiție mai mare, dacă vinzi firma sau dacă o listezi la bursă. (Explicația specialistului Malin Ștefănescu)

Când vorbim despre equity, ne referim la valoarea tuturor activelor, iar în organizarea firmei, va însemna cât la sută dai din companie unui investitor pentru a-ți putea crește afacerea. E o strategie des folosită de startup-uri din tehnologie, care vor să accelereze creșterea. (Explică Cosmin Ochișor)

IPO (Ofertă Publică Inițială) este un termen din domeniul pieței de capital ce denumește oferta inițială de acțiuni a unei societăți ce urmează să fie cotată la bursă. Compania privată devine companie publică prin intermediul Investitorilor instituționali ce revând acțiunile către publicul larg la bursă. Sunt vândute acțiuni primary ce vor finanța activitățile ulterioare ale companiei sau acțiuni secondary (în engleza) ce au fost deja distribuite către acționari, caz în care sumele colectate ajung la acționari nu în contul companiei. (Vedeți sursa)

Exit este punctul în care un investitor (de regulă e vorba despre Venture Capitalist) își vinde participația într-o firmă pentru a-și realiza câștigurile (sau pierderile). În general, ieșirea este o mișcare planificată chiar din momentul deciziei de a investi și poate fi, de asemenea, inclusă în planul general al firmei. (Sursa o găsiți aici)

Noțiuni legate de operațiuni

Lean Startup e o metodă prin care poți să-ți crești startup-ul fără mari investiții și fără să riști toate economiile tale dintr-o tură neprofitabilă. De asemenea, Lean Startup înseamnă că testezi în permanență și schimbi metodele atunci când acestea nu funcționează. (Explică Elena Filip)

Coworking-ul este un stil de lucru care implică un loc de muncă comun, deseori un birou. Spre deosebire de un birou tipic, oamenii care lucrează aici nu fac parte din aceeași organizație. De obicei, acest tip de lucru este atractiv pentru profesioniștii care lucrează la domiciliu, freelanceri, oameni de știință neafiliați unor companii sau celor care călătoresc frecvent și au nevoie de un spațiu în care să lucreze. Coworking-ul oferă o soluție pentru problema izolării pe care o întâlnesc mulți freelanceri în timp ce lucrează acasă. Plătești pentru spațiu, de regulă, prin unele cotizații, unele spații sunt gratuite. (Vedeți aici sursa)

MVP, produsul minim viabil, este un produs care are funcții minime, dar suficiente pentru a satisface primii consumatori. Sarcina principală este de a obține feedback pentru formarea ipotezelor dezvoltării ulterioare a produselor. Colectarea informațiilor de la MVP este adesea mai ieftină decât dezvoltarea unui produs complex. Acest lucru reduce costurile și riscurile dacă produsul nu funcționează, de exemplu, din cauza ipotezelor incorecte. Termenul a fost inventat și definit de Frank Robinson în jurul anului 2001 și popularizat de Steve Blank și Eric Rees. Aceasta poate include, de asemenea, o analiză preliminară a pieței. (Găsiți aici sursa)

Burn rate e de obicei viteza cu care un startup consumă banii pe care i-a primit ca investiție, înainte să genereze vreun venit. Practic, majoritatea startup-urilor se bazează pe acest model, în care consumă bani înainte de a produce. E un paradox des întâlnit, pentru că un startup e definit ca o companie care e în căutarea unui business model bun. (Explicația lui Daniel Nicolescu)

Propunerea unică de vânzare (USP) sau punctul de vânzare unic este un concept de marketing propus pentru prima dată ca o teorie care explică un model în campaniile publicitare de succes de la începutul anilor ’40. USP afirmă că astfel de campanii au făcut propuneri unice clienților și i-au convins să schimbe mărcile. Termenul a fost dezvoltat de Rosser Reeves de la Ted Bates & Company. Theodore Levitt, profesor la Harvard Business School, a sugerat că „diferențierea este una dintre cele mai importante activități strategice și tactice în care companiile trebuie să se implice în mod constant”. Termenul a fost folosit pentru a descrie „brandul personal” pe piață.  Astăzi, termenul este folosit în alte domenii și este utilizat doar ocazional pentru a se referi la orice aspect al unui obiect care îl diferențiază de obiecte similare. (Vedeți sursa aici)

Pivot sau pivoting este un termen familiar în lumea startup-urilor. Când primul model de afaceri nu funcționează (acest lucru se întâmplă destul de frecvent), CEO-ul și echipa pivotează către planul B. Pivotarea nu înseamnă neapărat disperare, aceasta poate fi un instrument care vă ajută să descoperiți o creștere suplimetară. (Sursa)

Product Market Fit înseamnă a veni pe piață cu un produs de calitate care poate satisface solicitările mari. Acesta este un prim pas în construirea unei întreprinderi de succes, în care compania se întâlnește cu potențialii cumpărători, adună feedback și măsoară interesul pentru produsele sale. (Sursa)

Noțiuni legate de prezentarea startup-ului

Pitch (an elevator pitch, elevator speech, or elevator statement), ce în traducere ar suna ca „un discurs în ascensor”, se rezumă la idea unei descrieri scurte a ideilor, produselor sau companiilor, sau a persoanei în sine, care explică conceptul în modul în care orice ascultător ar putea înțelege esența în câteva minute. Din denumire putem deduce ușor că un elevator pich trebuie să fie scurt și să se încadreze de la  30 de secunde, până la 2 minute maxim. (Vedeți sursa)

Pitch Deck este o prezentare succintă, adesea creată folosind PowerPoint, Keynote sau Prezi, pentru a oferi publicului (potențiali investitori, clienți, parteneri și co-fondatori) o imagine de ansamblu, rapidă a planului de afaceri. Pitch Deck-ul are de regulă 12 slide-uri, în care este prezentată echipa, problema, soluția, avantajele, competitivitatea, finanțarea, planul. (Urmăriți sursa)

Noțiuni legate de dezvoltare IT

Front-End este practica de a converti date la interfața grafică pentru utilizator, ca aceștia să poată vizualiza și interacționa cu datele prin interacțiune digitală folosind HTML, CSS și JavaScript. Front-endul este tot ce se vede la suprafață. (Găsiți aici sursa)

Back-endul sau „server-side”, este în esență modul în care site-ul funcționează, actualizările și modificările. Acest lucru se referă la tot ceea ce utilizatorul nu poate vedea în browser, cum ar fi bazele de date și serverele. (Vedeți sursa aici).