(foto) Dotate cu biblioteci și săli de sport. Cele mai creative idei pentru stațiile de așteptare a transportului public

statitie1

Stațiile de așteptare a transportului public pot deveni acele accente, care vor crea un aspect modern și creativ al unei localități. Dacă constructorii anteriori au avut grijă mai mult de funcționalitatea stațiilor, și întregul decor rezuma în a alege materialele din care vor fi realizate, designerii moderni le aduc la un nou nivel.

Ecologia este primordială în ziua de astăzi. Ea nu a ocolit nici proiectarea stațiilor de așteptare, oferindu-le funcții suplimentare. Pentru a evita inconveniențele pentru călători, acoperișul devine un câmp excelent pentru creativitate. Designerii îl plantează cu verdeață purificatoare de aer, instalează baterii solare care asigură iluminatul stației, asigură colectarea apei de ploaie, care poate fi utilizată în grupurile sanitare alăturate stației.

statitie2
statitie3

Tehnologizarea este una dintre tendințele cheie în care se dezvoltă infrastructura urbană. Prezența în stații a panourilor informative, a hărților interactive, transmițătoarelor Wi-Fi gratuite, unităților de încărcare a telefoanelor mobile, a mașinilor automate de completare a conturilor, a ecranelor ce prezintă orice informație necesară, de la temperatura aerului la greutatea pasagerilor, au devenit deja standard pentru multe din orașele europene. Stilul high-tech devine tot mai popular. Minimalismul unor astfel de proiecte permite încadrarea mai multor funcții suplimentare, iar materialele caracteristice acestui stil îl fac mai durabil și mai rezistent.

statitie4

Tot mai des stațiile sunt dotate cu sisteme de climatizare, care sunt necesare nu numai în condiții toride de vară, ci și în iernile geroase.

statitie5

O nouă tehnologie permite plasarea în podeaua stației și pe carosabil ageneratoarelor care primesc energie din presiunea creată de greutatea autobuzelor și a oamenilor. Energia generată este suficientă pentru alimentarea întregii stații de așteptare. Acest tip de generator a fost dezvoltat în Israel și a trecut cu succes toate testele de fiabilitate. În același timp stațiile se pot transformarea în biblioteci, unde pasagerii pot face schimb de cărți, sau în săli de sport.

statitie6

În Moldova se simte o lipsă acută de stații moderne, dar este încă problematică instalarea lor din contul autorităților publice locale. Soluția poate fi cooperarea autorităților și a operatorilor de publicitate, pe baza intereselor cetățenilor și ale întreprinderilor.

statitie7

#Infrastructura de așteptare

Puțini știu, dar prima stație (cel puțin prima menționare istorică) a fost creată încă în 1890 în Bishops Stortford (Colchester, Anglia) și era destinată episcopilor.

Astăzi, există mai multe tipuri de stații de așteptare, iar între timp a fost creată o anumită infrastructură de „așteptare”, iar zonele de așteptare încadrează nu doar o gheretă de vândut tichete, ci o structură conceptuală întreagă.

Stațiile de transport trebuie să corespundă unei serii de cerințe și, în consecință, fiecare element din construcție să nu fie întâmplător, ci justificat prin funcționalitate și siguranță.

Stațiile ar trebui să aibă un design minimalist, să rămână ”imperceptibile”, să fie doar un element funcțional al orașului. Nu ar trebui să atragă atenția, dar la o privire apropiată să fie moderne și elegante. Acestea ar trebui să ofere o imagine de ansamblu bună a drumului, atât pentru pasagerii din stație, cât și pentru trecători, să nu șă se suprapună pe elementele arhitecturale ale clădirilor și străzilor.

Stațiile trebuie să fie echipate cu sticlă călită, care poate fi spartă doar printr-o lovitură puternică, care chiar și fiind spartă să rămână sigură, fără a produce cioburi ascuțite.

Pe diferite drumului sunt necesare stații de așteptare de diferite dimensiuni; acestea trebuie să fie produse simplu și rapid. Toate materialele folosite trebuie să fie durabile, să corespundă cerințelor ecologice și anti-vandalizare.

Băncile ar trebui să fie mici și nu foarte confortabile, astfel încât să nu atragă persoanele fără adăpost. Omul de la stația de așteptare este pasager: a venit – a așteptat transportul – a plecat. Aici se aplică principiul «anti-sit-lie»: o mică curbură a bancului vă permite persoanei să se așeze, nu și să se culce. Astfel de principii sunt folosite în întreaga lume pentru a limita șederea persoanelor fără adăpost sau pentru a împiedica oamenii să stea culcați în zone periculoase sau necorespunzătoare recreerii. Fiecare element al mediului urban are propriul său scop și funcționalitate, iar utilizarea necorespunzătoare trebuie să fie limitată.

În același timp toate construcțiile pot fi acoperite cu o soluție anti-vandalizare, care la uscare formează un strat transparent, incolor, rezistent la apă, care nu va deteriora aspectul obiectivului. Stratul anti-vandalizare nu permite să se facă inscripții pe el sau să fie lipite anunțul: vopseaua și adezivul vor curge pur și simplu la sol.

Plasarea publicității vă permite recuperarea cheltuielilor pentru întreținerea stației: spălatul, evacuarea gunoiului, reparația pe întreaga perioadă de funcționare.

Pentru a afla, a discuta, a decide cum să fie stațiile de așteptare din țara noastră, vă invităm la conferința organizată de IDEP Moldova la 19 noiembrie 2018 ”Stații de așteptare a transportului public – platformă de comercializare, promovare și sanitație”.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente