Președintele Igor Dodon va avea dificultăți de a merge la Muntele Athos. Asta este doar una din consecințele evenimentului poreclit „a doua mare schismă a Creștinătății”, după ce Patriarhia Rusă a decis să rupă legăturile de comuniune cu cea a Constantinopolului, din cauza că ultima a recunoscut statutul de patriarhie a Bisericii Ucrainene.

Pentru a înțelege mai bine de la ce a pornit conflictul și statutul fiecărei patriarhii ortodoxe, citiți acest infografic publicat pe site-ul Europei Libere:

patriarhii

Astfel, potrivit unui comunicat al Mitropoliei Chișinăului, principala decizie luată de ultima ședință a sinodului, din orașul Minsk, Belarus, la care a participat și Mitropolitul Vladimir este următoarea:

„Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse a considerat imposibilă aflarea în continuare în comuniune euharistică cu Patriarhia Constantinopolului. În acest sens a fost adoptată Declarația Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse în legătură cu atentatul Patriarhiei Constantinopolului asupra teritoriului canonic al Bisericii Ruse”

O interpretare aparte ar însemna că toți ortodocșii care merg la bisericile aflate în subordinea Patriarhiei Moscovei „nu le este recomandat” să meargă la bisericile și mănăstirile aflate sub oblăduirea Patriarhiei Constantinopolului. Asta se referă la toate lăcașele de cult.

Întregul complex de mănăstiri de la Muntele Athos se află sub subordonarea Patriarhiei Constantinopolului, asta însemnând că cei care merg la Bisericile subordonate ortodoxiei conduse de Patriarhia rusă „vor păcătui”. Este evident, că nimeni nu controlează la intrarea în complexul de mănăstiri apartanența de parohii.

Totuși, se cunoaște că femeile nu au acces, așa că, din păcate pentru Zinaida Greceanîi, liderul PSRM lucrurile rămân la fel.

Președintele Igor Dodon, care a mers de mai multe ori la Mănăstirile din acest complex nu va mai putea păși fără a păcătui.

O soluție pentru Igor Dodon de a merge la Mănăstirile de pe muntele Athos fără să păcătuiască ar fi să înceapă a merge la Bisericile subordonate Mitropoliei Basarabiei, care sunt la rândul lor canonic sub Patriarhia Română.

O situație tot interesantă este legată de focul sfânt, tradiția pascală îmbibată de mai multe ori în Republica Moldova cu politică și donațiile filantropice din partea unor oameni de afaceri dubioși.

Astfel, încă nu se știe dacă Focul Haric se permite, întrucât încă nu e clară poziția luată de Patriarhia Ortodoxă Greacă a Ierusalimului, cea care activează în cadrul Bisericii Sfântului Mormânt, unde an de an „se întâmplă minunea”.

Conflictul este în prezent doar între Patriarhia Moscovei și Patriarhia Constantinopolului. Ultima, din câte se vede și pe infograficul realizat de Europa Liberă, are un statut înalt, fiind „prima între egali”, și fiind una din bisericile creștine care a dominat primul mileniu al creștinătății, prin așa numita Pentarhie, alături de Biserica Romei (devenită ulterior biserica Romano-Catolică după marea schismă din 1054),  Alexandria și Antiohia și a Ierusalimului.