Expoziția „Pietro Finelli - Noir Time” reprezintă un tribut adus cinematografiei clasice din perioada 1940-1950, Finelli fiind fascinat de acest gen clasic de film american. Interesul lui în cinematografie se bazează pe un proces cognitiv-vizual, care este din ce în ce mai declanșat de acest mediu expresiv prin contrastele alb-negru. Expoziția se desfășoară sub patronajul Ambasadei Italiei în Republica Moldova în incinta Muzeului Național de Istorie a Moldovei și poate fi vizitată de admiratorii frumosului în perioada 15 septembrie - 15 octombrie 2018.

Pe parcursul acestui weekend (13-14 octombrie) Pietro Finello la fi la Muzeu, pentru a se întâlni direct cu vizitatorii si pentru a răspunde întrebărilor în cazul în care acestea vor apărea. De asemenea, el intenționează să identifice câțiva pictori fotografi din Moldova și alte țări europene si să organizeze expoziții internaționale ale acestora. Turneul expozițional a debutat în Moldova și va continua în România (Iași, București), Praga, Riga și alte orașe europene.

IMG-6776

Arta cinematografică a fost permanent în simbioză perfectă cu arta vizual-cognitivă și cu capacitatea individului de a percepe existența proprie drept o verigă a imensității infinite comune.

Conștientizînd valoarea incomensurabilă a culturii, artistul italian Pietro Finelli, susținut de Asociația Obștească VAT- Generație, a lansat în Republica Moldova „Pietro Finelli – Noir Time” – un turneu expozițional inedit care promovează dialogul dintre pictură și cinematografie, viață și cinema, în special filmul „Noir”.

IMG-6793

Artistul este literalmente prins de această modalitate atipică de a pune accentul în primul rând pe viziune, decât pe subiect. Cu unele pensule pe ecran, Pietro Finelli creează atmosfera întunecată a filmelor misterioase.Obsesia obscură, camerele întunecate, vederile nocturne misterioase ale orașelor anonime, lumina și umbra, oamenii fără chipuri – toate aceste detalii întăresc efectul de alienare.

Opera irepetabilă și plină de suspans a artistului italian Pietro Finelli, expusă în cadrul expoziției NOIR TIME denotă spiritul și chintesența metodei de expresie vizuală specifică artistului, aceasta oferind vizitatorilor nu doar un deliciu cultural, dar și un exercițiu de redefinire individuală, de regăsire și reflecție.

Apogeul și nucleul expoziției este, de fapt un moment viu al intersecților vizuale, spațiale, al interconectării cinematografice, imaginare pentru fiece vizitator. Sala expoziției devine astfel o lucrare, o acțiune în desfășurare, un dispozitiv al acestui complex de stări.  În spațiul expozițional al muzeului sunt montate trei panouri de dimensiuni diferite pentru a găzdui un film cu câteva capturi ale celor mai reprezentative scene de trecere a filmului noir, care se derulează continuu pe unul din panouri. În fața acestui proiector este o oglindă cu o banchetă amenajată pentru a primi vizitatori, reproducând emblematic faimoasa scenă de Vertigo de Alfred Hitchcock 1958. Acest moment stîrnește meditația vizitatorilor asupra trecutului, asupra viziunilor și deslușirea idealurilor.

IMG-6790

Vizitatorii expoziției vor putea revedea momente legendare și secvențe surprinse din filme îndrăgite, printre care:

  • In the Noir de Pietro Finelli 2014
  • Dark Waters de André de Toth 1944
  • Phantom Lady de Robert Siodmak 1944
  • I wake up screaming de H. Bruce Humberston 1941
  • The Blue Gardenia de Fritz Lang 1953
  • Call northside 777 de Henry Hathaway 1948
  • The woman on Pier 13 de Robert Stevenson 1949
  • The birds de Alfred Hitchcock 1963
  • Lancelot du lac de Robert Bresson 1974
  • El de Luis Buñuel 1953
  • Murder, my sweet de Edward Dmytryk 1944

Un alt element de magnitudine emoțională este derularea unui  videoclip „Imaginea cognitivă” de P. Finelli, o reproducere a existenței umane. Scena debutantă a filmului este deschiderea de către însăși artistul a unei uși de unde pătrunde lumina din întuneric, metaforă a nașterii. Firul narativ al filmului continuă cu scene din filme din perioada cinematografică NOIR, transpunere a existenței, iar scena finală personificînd moartea e reprezentată de artistul Firelli împușcat și în cădere spre întunericul morții.

În cadrul expoziției „Noir Time” pot fi admirate capturi din filmele Noir, ajustate prin desen cu creionul de către Finelli, astfel, lăsînd amprenta propie artistică care trădează viziunile individuale.

IMG-6782

Astfel, debutul turneului expozițional „Pietro Finelli – Noir Time” este o dovadă incontestabilă a jocului dintre imaginea filmică și imaginea pictorială și totodată a interdependenței acestora. Secretul unicității aceste expoziții rezidă în transformarea picturilor în segmente de film și viceversa, Finelli dobîndind cu succes crearea unei narațiuni suspendate în imagini statice, secvențe imobile care dețin în esență întreaga mișcare a vieții, un spectru extins al timpului și a autoidentificării.

„Pietro Finelli – Noir Time” reprezintă o expoziție grandioasă, caracterizată de noir, de emoții contrastante, de imaginație și capacitate de a participa în procedeul artistic de naștere a artei. Aceste zile dedicate expoziției oferă vizitatorilor mai mult decît imagine filmică sau pictorială, oferă o lecție profundă de viață și de medidație asupra individualității.