În contextul disputei create în jurul examenului de bacalaureat la limba română, în care academicianul Constantin Șchiopu s-a arătat revoltat de existența unei „erori științifice” în testul de examen, profesorul de filozofie de la USM, Alexandru Lupușor, a comentat subiectul care a cauzat atâtea dezbateri.

Academicianul Constantin Șchiopu s-a revoltat din cauză că elevilor li s-a cerut să comenteze semnificația simbolului „cuvinte”, care potrivit lui, nu ar fi un simbol.

„Potrivit unor voci din mediul academic, a numi un termen dintr-o poezie „simbol”, în condițiile în care acesta nu reprezentă propriu-zis figura de stil „simbolul”, constituie o „greșeala științifică” (trec peste cât de pertinentă e însăși această sintagmă în contextul dat). E ceea ce s-a obiectat autorilor testului la Limba și literatura română de la examenul de bacalaureat, care au cerut elevilor să comenteze semnificația simbolului „cuvinte” dintr-o secvență literară. Mi se pare ușor forțată această obiecție.

Așa cum ne asigură Sartre în „Qu’est-ce que la littérature ?” (fac trimiterea bibliografică pentru a nu fi suspectat că nu aș proceda „științific”!), literatura e artă a cuvântului, și aceasta deoarece cuvântul deține, prin însăși natura sa, o potențialitate simbolică. Astfel, ceea ce face posibilă literatura, ca artă a cuvântului, e tocmai natura simbolică cu care sunt investite cuvintele din limbă. Mai mult, orice limbaj e prin definiție o structură simbolică și mediu al simbolizării. În acest fel, literatura, în calitate de artă a cuvântului, e totodată o artă a simbolizării prin cuvinte. Așa cum filosofia transformă cuvintele în concepte, la fel literatura transformă cuvintele în simboluri și imagini simbolice.

Nu înțeleg atunci de ce nu ar fi în regulă să numești „simbol” un cuvânt ce apare într-o secvență literară, chiar dacă, ca figură de stil, nu reprezintă un „simbol”?”, scrie Alexandru Lupușor într-o adresare publică pe profilul său de Facebook.

Amintim că profesorul Constantin Șchiopu a adresat zilele trecute o scrisoare deschisă ministrei Monica Babuc, specificând că testele sunt întocmite ori din necunoaștere sau este o intenție rea a celor care le-au făcut.

În răspuns, Ministerul a venit cu o reacție în cadrul unui comunicat de presă, în care s-a stipulat că instituția va analiza toate sesizările, dar că persoanele care au elaborat testele sunt experți în domeniu cu vaste experiențe în calitate de autori de subiecte de olimpiadă și examene naționale. Ministerul a mai făcut referire și la Codul de etică al cadrului didactic, potrivit căruia învinuirile publice adresate unor cadre didactice de către alte cadre didactice ar reprezenta o încălcare a prevederilor acestui cod.

Reamintim că pe 8 iunie, s-a desfășurat proba la limba de instruire din cadrul examenului de bacalaureat, la care au participat peste 15000 de candidați. Proba la limba și literatura română a fost susținută de 12608 candidați, iar proba la limba și literatura rusă – de 2740 de candidați.

Subiectele examenului la limba și literatura română, profil real, le găsiți AICI.

Vedeți aici ce subiecte au avut de rezolvat și elevii de la profilul umanist.