(grafic) „Cu microbuzele ce facem?” Ce cred chișinăuienii despre transportul public din Capitală și cât de sigur este acesta

o-ruta-de-microbuz-din-chisinau-a-fost-anulata-iar-doua-au-fost-modificate-20515-920×517

Primăria Mea a realizat o cercetare în care a analizat cauzele problemei și atitudinea chișinăuienilor cu privire la microbuzele și tentativele autorităților de a soluționa problema. Deși microbuzele au fost introduse în Chișinău în anii ‘90 ca o soluție temporară, numărul lor a continuat să crească.

Conform cercetării, în ultimii 5 ani în municipiul Chișinău au avut loc 367 de accidente cu implicarea microbuzelor, în urma cărora au fost traumatizate 719 persoane, iar 18 au decedat. În 65% din cazuri, vinovat de producerea accidentului a fost șoferul de microbuz, scrie primariamea.md.accidente microbuze

În cercetare sunt  prezentate rezultatele chestionarului online realizat de PRIMĂRIAMEA pe un eșantion de peste 390 de persoane. Deși 44,1% din cei care au participat la sondaj au indicat că se deplasează zilnic cu microbuzul, doar 15,6% dintre cei chestionați ar opta pentru acest tip de transport dacă ar avea alternative.

sondaj microbuze

Chișinăuienii au identificat mai multe obiecții privind microbuzele, dintre care:

#Orarul de circulație (nu este accesibil, nu se respectă, microbuzele nu circulă până la ore târzii);

#Atitudinea șoferilor (sunt iresponsabili, nu respectă regulile de circulație, supraaglomerează unitățile de transport, sunt grosolani);

#Aspectele fizice și tehnice ale autovehiculelor (saloanele sunt murdare, distanța dintre scaune este prea mică, nu sunt accesibile persoanelor cu dizabilități locomotorii, sunt vechi – aproape 70% din numărul total de microbuze au o vechime mai mare de 15 ani, nu sunt ecologice).

dinamica nr. de microbuze

Deși promovează soluția de a trece treptat către mijloace de transport de capacitate mare, autoritățile nu au un plan de acțiuni eficient și transparent. Autoarea spune că în cazul în care nu vor fi luate măsuri imediate, iar autoritățile vor aștepta ca microbuzele să dispară de la sine, problemele se vor agrava, fiind pusă în pericol securitatea chișinăuienilor. În acest scop, autoarea prezintă câteva recomandări:

#Elaborarea și implementarea transparentă a unui plan de acțiuni, cu stabilirea condițiilor clare în care microbuzele își vor putea continua activitatea după restructurarea rețelei de transport public;

#Elaborarea, în comun cu cetățenii și operatorii de transport, a unor grafice care corespund necesităților și posibilităților reale;

#Informarea pasagerilor despre activitatea microbuzelor;

#Stabilirea unor mecanisme eficiente de evaluare a calității serviciilor prestate de microbuze și sancționare a celor care nu o asigură.

vechimea microbuzelor

Problemele transportului trebuie integrate într-o viziune complexă a mobilității urbane în baza căreia s-ar lua decizii de optimizare, dezvoltare și reorganizare a sistemului de transport al capitalei.

Cercetarea se înscrie într-o serie de analize elaborate de către PRIMĂRIAMEA în cadrul proiectului „Monitorizarea Consiliului Municipal Chișinău”. Analizele se bazează pe prioritățile cetățenilor municipiului Chișinău și vor fi publicate lunar în perioada august 2017 – mai 2018.

parcul rulant de microbuze

Proiectul „Monitorizarea Consiliului Municipal Chișinău” este susținut financiar de programul Buna Guvernare al Fundației Soros-Moldova. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Fundației Soros-Moldova.

 

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente