(infografice) Numărul copiilor înscriși la grădinițe a scăzut în 2017. Peste jumătate din creșe au fost conectate la Internet

alegeregradinita-1402071084

Biroul Național de Statistică (BNS) a elaborat o analiză amplă despre activitatea instituțiilor de educație timpurie în anul 2017. 

În 2017, în Moldova funcționau 1458 de instituții de educație timpurie, inclusiv:

#833 cu statut de creșă-grădiniță;

#529 – grădinițe;

#73 – școli-grădinițe;

#21 – centre comunitare;

#2 creșe.

După destinație s-au distins 3 tipuri de instituții: 1443 cu destinație generală, 5 – sanatoriale și 10 – speciale.

fdfdfdfdfd

2

Numărul instituțiilor de educație timpurie a manifestat o tendință continuă de majorare pe parcursul a mai multor ani. Comparativ cu anul 2010 acest număr s-a majorat cu 77 unități, iar comparativ cu anul 2016 s-a diminuat ușor cu 11 unități.

3

Contingentul de copii din educația timpurie. Numărul copiilor înscriși în instituțiile de educație timpurie în anul 2017 a constituit 149,2 mii, prezentând o ușoară scădere cu circa o mie persoane comparativ cu anul precedent.

5

Sectorul privat este slab conturat în educația timpurie, marea majoritate a copiilor fiind înscriși în instituțiile de stat (99,8%). Puțin peste jumătate dintre copiii înscriși în grupelede educație timpurie au fost băieți (51,6%) și au fost înscriși în unitățile educaționale din mediul rural (52,9%). Din totalul copiilor cuprinși cu educație timpurie, 124 copii au fost cuprinși în unități cu regim de lucru de 6 zile pe săptămână. În același timp, 272 copii au frecventat grupe cu durata aflării de 24 ore și 1010 copii au frecventat grupe cu durata aflării de 4-6 ore pe zi.

Continuă să existe discrepanțe între gradul de cuprindere al copiilor cu educație timpurie în mediul urban și rural. Gradul de cuprindere cu educație antepreşcolară (1-2 ani) în mediul urban a fost mai înalt decât în rural.

6

În distribuția pe vârste a copiilor înscriși în educația timpurie, se observă preponderența copiilor cu vârsta de 5 ani (22,8%), de 4 ani (22,6%), de 3 și 6 ani (câte 21%). Ponderea copiilor cu vârsta de până la 2 ani (cuprinși cu educație antepreşcolară)reprezintă 11,2%, iar a copiilor în vârstă de 7 ani și peste – 1,2%.

Cea mai înaltă pondere a copiilor în vârstă de 3 ani și peste din total copii s-a înregistrat în municipiul Chișinău – 91,1%, iar cea mai mică  în UTA Găgăuzia – 85,9%.

La 100 locuri în instituțiile de educație timpurie din țară reveneau 86 copii, la fel ca și în ultimii 4 ani. Numărul mediu de copii la 100 locuri în instituțiile din mediul urban a fost de 100 persoane, iar în mediul rural – 76 persoane. Cele mai înalte valori ale acestui indicator s-au înregistrat în mun. Bălți – 113 copii, mun. Chișinău – 104 copii și UTA Găgăuzia – 101 copii, iar cel mai puțin solicitate au fost grădinițele din raionul Leova, capacitatea lor fiind utilizată doar pe jumătate (51 copii la 100 locuri).

7

Copii cu necesități speciale. Pentru copiii cu necesități speciale în țară funcționează 10 instituții specializate cu 69 grupe. Totodată, în cadrul a 5 instituții cu destinație generală funcționează 11 grupe cu destinație specială. Numărul copiilor cu necesități speciale din aceste instituții a fost de 1196 persoane, cu circa 13,0% mai puțin față de anul 2016. Majoritatea acestor copii fac parte din grupa de vârstă 3 ani și peste și sunt cuprinși cu educație preșcolară (96,2%). Mai mult de jumătate din acești copii (55,5%) sunt cu dereglări de vorbire, 19,1% – cu dereglări de vedere și 9,6% – cu deficiente mintale

Tot mai multe grădinițe sunt adaptate la necesitățile copiilor cu dizabilități. Numărul copiilor cu dizabilități, care au frecventat în anul 2017 instituțiile de educație timpurie a înregistrat cifra de 164 persoane.

Cadre didactice în educația timpurie. În anul 2017, din totalul de 30,6 mii persoane care asigurau activitatea didactică și nedidactică din educația timpurie, 41,% a fost personal didactic și de conducere, iar 59,% – alte categorii de personal. Din totalul de 12,6 mii cadre didactice din educația timpurie (cu 81 persoane mai puțin decât în anul precedent), 90,8% a fost personal didactic calificat. Ponderea cadrelor didactice cu studii superioare în instituțiile de educație timpurie s-a majorat cu 1,2%  față de anul 2016.

8

Baza tehnico-materială. În anul 2017 instituțiile de educație timpurie au fost dotate cu 2668 computere, peste jumătate (67,0%) din ele au avut conectare la Internet. Din total instituții, doar 14,8% dispun de sală sportivă, mai mult de jumătate din grădinițe sunt dotate cu sală muzicală. Din cele 6,3 mii săli de grupă din instituțiile de educație timpurie, 4, 4% sunt cu utilizare unică, 78,5% – cu utilizare dublă și 17,1% – cu utilizare triplă.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente