Alegerea universității a fost un exercițiu atrăgător și intens pentru Cristi. Își aduce aminte că își alesese profesia, țara, dar și programul de studii, acum 1 jumătate. A recurs la ajutorul companiei EXCEL atunci când a depus dosarul, dar spune că studenții pot parcurge acest traseu și singuri, dacă acordă suficient timp pentru informare, și dacă sunt capabili să respecte termenele limită impuse. Cristi Axenti se alătură proiectului „Universitatea #diez” în acest semestru și ne va povesti despre experiența de a urma un program de licență la VIA University din Horsens, acolo unde studiază Maketing Management.
Am ales intenționat un orășel mic deoarece doar aici poți simți cu adevărat cultura daneză. Când ajunsesem simțeam că voi juca rolul unui student la drept, fiind obligat să mă informez cu toate legislațiile, drepturile, condițiile și termenii de admitere pentru grantul „SU” și altele. În scurt timp am aflat că în lipsa unui card magic numit „CPR”, practic, nu poți exista în Danemarca. Primul contact cu cultură daneză l-am avut chiar în prima zi, sub forma unei amenzi de 100 euro pentru parcarea neregulamentară. Atunci am simțit cu adevărat diferența.
Deși sună foarte explicit, programul meu de studiu nu se axează doar pe aplicarea strategiilor de marketing, dar și a principiilor economice. Obiectele de statistică, drept, comunicare internațională și organizarea afacerilor tot fac parte din programul nostru și asta se datorează tendinței universității de a mixa câte două profesii în majoritatea programelor de studiu. Motivul alegerii mele a avut la baza dorința enormă de a face parte dintr-un start-up în cel mai curând timp posibil frecventând și un curs universitar pentru a fi sigur că nu este o alegere impulsivă.
Să rezolvi probleme înseamnă să înțelegi propriile greșeli
Astfel, aici am avut ocazia să fac cunoștință cu o metodă de predare diferită, PBL, descifrată sub „Problem Based Learning”, care presupune implicarea activă a studentului în rezolvarea unei probleme. Cel mai interesant a fost când am observat că principiul conceptului se bazează pe înțelegerea propriilor greșeli. Ajungi să primești câte o problemă nerezolvată la fiecare lecție. Mai mult de atât, aceasta e o problema reală și actuală, deoarece exercițiile sunt oferite de către companii active din Danemarca. Rămâi ușor uimit când observi cu câtă încredere ei îți oferă șansa să ghidezi compania, cu un piept plin de motivație studiezi totul în detalii, iar când prezinți soluția ideală „în viziunea ta”, aici profesorii te vor ajută să înțelegi de ce nu e chiar ideală.
Unul dintre cele mai provocatoare task-uri a fost înființarea echipei de studiu pentru crearea unei strategii de marketing cu scopul promovării producătorului de șosete „MP Denmark”. A fost o experiență plăcută și controversată întrucât am avut libertatea să alegem singuri metoda de promovare, unicele condiții care trebuiau respectate au fost: calitatea și inovarea. Aceasta și fiind controversa studentului din primul an, și anume faptul că deseori nu prea înțelegi ce se cere de la tine, așa cum am fost învățați în Republica Moldova. Mai mult de atât, aici se pune accent nu doar pe programul diferit dar și lucrul în echipă, care constituie 60% din temele pentru acasă.
E cunoscut faptul că studenții de la Marketing au un program complet diferit de la an la an, spre exemplu colegii din anii precedenți sau din alte grupe de studiu nu împart aceleași metode de studiu, deseori. Respectiv metoda de examinare se modifică în fiecare an.
Temele pentru acasă pot fi interesante sau nu prea
În ceea ce ține de temele pentru acasă, acestea pot fi interesante sau nu prea, de la caz la caz. Factorii care contează sunt motivația ta și a profesorului de a face lecția interesantă. Spre exemplu, în primul semestru am împărtășit diferite experiențe, la unele subiecte aveam de citit cca 80-140 pagini pentru următoarea zi, iar la altele de vizionat video-uri pe youtube și alte materiale pregătite de profesor ,sau chiar să ieșim în lume pentru a completa un chestionar cu 20 de respondenți.
Nu pot spune că te poți pregăti pentru acest program, întrucât totul variază până la limita imaginației profesorilor, iar în fiecare zi trebuie să fii gata de o experiență nouă. În termeni de timp, la fel, depinde de sarcina pe care o primești, dacă ești un bun cititor atunci îți rămâne timp și de alte chestii, iar dacă îți este frică să interacționezi cu străinii, atunci chestionarele îți vor răpi toată ziua. Partea bună o constituie acele 1-2 zile libere în săptămână. Astfel poți fi mai flexibil cu temele, serviciul sau timpul personal.