Cum poți deschide o Asociație de Tineret și care sunt etapele de înregistrare

tineri

Într-o societate democratică tot mai mult crește rolul ONG-urilor ca instrument de a face presiune pe instituțiile statului și de a realiza transformări nu doar legislative, dar și la nivel de percepție a situației sociale: protecția persoanelor defavorizate, discriminare, oferirea unui ajutor specializat, consultări, oferirea informațiilor, ghidare etc. În acest articol noi vom ajuta tinerii să afle cum pot să-și înregistreze un ONG (Asociație Obștească) prin intermediul căreia să contribuie la îmbunătățirea mediului în care trăiește. 

În acest context, echipa #diez a selectat cele mai importante informații, sugestii pentru ca tinerii să cunoască natura asociațiilor obștești, rolul acestora, precum și modul cum acestea sunt înregistrate.

Asociațiile obștești reprezintă instituții care lucrează independent  față de activitatea guvernului, adică sunt autonomi. Pot avea venituri, însă nu profit, uneori pot fi finanțate parțial sau în totalitate de stat păstrându-și autonomia și libertatea de decizie în activitate. Scopul asociațiilor obștești (ONG-uri) este de a promova  valori și inițiative în cadrul societății și de a reprezenta sau lucra pentru interesele oamenilor.

Organizațiile de tineret prezintă un șir de caracteristici specifice, diferite față de restul organizațiilor neguvernamentale, și anume:

#1. Organizațiile de tineret cunosc, foarte frecvent, schimbări de membri și ale organelor de conducere. Această circulație umană intensă se datorează unor factori precum specificul organizațiilor, schimbarea locului de trai (cu scopul de a merge la studii, datorită unui loc de muncă etc.), a unor factori interni de gestiune. Din această cauză se creează goluri în activitate, lipsă de coerență dintre activitățile pe termen lung și mediu. Așadar, apare riscul unei involuții și stagnări a dezvoltării instituționale a organizației;

#2. Din lipsa de experiență, la începutul carierei tinerii au nevoie de timp pentru dezvoltare și acumulare a cunoștințelor. Prin urmare, această lipsă de experiență poate duce la probleme precum managementul financiar și contabil deficient al organizației, capacitatea de absorbție a finanțărilor scăzută, necunoașterea practicilor legale de înregistrare și gestionare a unei asociații obștești etc.

#3. Asociațiile obștești de tineret reprezintă puternice caracteristici de inovație, flexibilitate și adaptabilitate la realități. Grație acestor factori, tinerii sunt adevărații promotori ai tehnicilor noi, deseori care pot genera progres, eficiență economică și eficacitate operațională.

La moment, activitatea asociațiilor de tineret din Republica Moldova este reglementată de un șir de acte normative:

#1. Legea cu privire la asociaţiile obşteşti;

#2.Legea cu privire la tineret;

#3. Legea voluntariatului;

#4. HG cu privire la implementarea Legii voluntariatului nr. 121 din 18 iunie 2010;

#5. Strategia nationala de dezvoltare a sectorului de tineret 2010;

#6. Codul civil al Republicii Moldova;

#7. Legea cu privire la administraţia publică locală;

#8. HG  pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de Certificare şi a modelului Certificatului de utilitate publică.

 

În procesul de înregistrare a Asociațiilor Obștești Republicane participă următoarele autorități:

#1. Ministerul Justiției;

str. 31 august 1989, 82

Anticamera MJ

Telefon: 022-23-33-40

Direcția Organizații Necomerciale

Telefon: 022-20-14-02

#2. Biroul Național de Statistică

str. șos.Hîncești 53, et.3, bir. 310

Telefon: 022-73-95-81

#3. Inspectoratul Fiscal Municipal de Stat 

str. Cosmonauților 9, bir. 376

Telefon: 022-82-33-53; 022-82-33-57

#4. Casa Națională de Asigurări Sociale

str. Gheorghe Tudor 3

Telefon: 022-28-61-15

#5. Compania Națională de Asigurări în Medicină

bd. Grigore Vieru 12

Telefon: 022-22-31-66

În continuare vom descrie pașii, pe care tu vei trebui să-i urmezi în cazul în care îți propui să fondezi o Organizație/Asociație.

Pasul I, etapa pre-înregistrare

Este nevoie de inițiativa a cel puțin doi cetățeni care au împlinit vârsta de 18 ani și/sau a unei sau mai multor persoane juridice – asociații obștești, care vor forma un grup în care se va discuta inițiativa asupra ideii de a crea asociația obștească

Pasul II, Verificarea denumirii

#Denumirea asociației trebuie să conțină o combinație de elemente obligatorii „Asociația Obștească” (AO) și denumirea propriu-zisă;

#Denumirea aleasă nu trebuie să se repete cu cea a altor persoane juridice;

#Denumirea nu trebuie să conțină abrevieri;

#Să nu aducă atingeri moralei publice, sentimentelor naționale și religioase ale cetățenilor;

#AO are dreptul să folosească în denumirea sa numele unui cetățean numai cu acordul acestuia autentificat notarial.

După ce ați ales o denumire, persoana desemnată va depune la secretariatul Ministerului Justiției sau la Direcția partide politice și organizații neguvernamentale o cerere de verificare a denumirii. Confirmarea se eliberează în termen de 15 zile.

Pasul III. Depunerea dosarului

După primirea confirmării de la MJ referitor la denumirea asociației, următorul pas este înregistrarea statutului, acesta se efectuează La Ministerul Justiției.

Pentru înregistrarea statutului, AO prezintă în termen de 1 lună de la data aprobării statutului, următoarele documente:

#1. Cerere semnată de toți membrii organului de conducere al AO, în care se va indica domiciliul fiecăruia;

#2. Statutul în două exemplare;

#3. Două copii ale procesului-verbal al congresului de constituire  a asociației obștești;

#4. Lista fondatorilor AO, autentificată prin semnăturile acestora cu indicarea numelui, datei nașterii, domiciliu, etc;

#5. Declarația prin care persoanele indicate consimț la folosirea numelui persoanei fizice în denumirea asociației obștești;

#6. Documentul prin care se adeverește stabilirea sediului;

#7. Documentul bancar care face dovada achitării taxei de înregistrare în mărime de 90 de lei; pentru înregistrarea simbolicii asociației obștești (90 de lei);

#8. Avizul de specialitate al administrației publice, în cazurile prevăzute de legislație.

Pasul IV, Înregistrarea la Inspectoratul Fiscal

Procedura dată este realizată de către funcționarii MJ, iar la ridicarea actelor de înregistrare este deja inscripționat pe certificatul de înregistrare codul fiscal permanent al AO.

Pasul V. Obținerea ștampilei

Pentru executarea ștampilei puteți să vă adresați la orice persoană juridică autorizată conform legii cu privire la licențiere să confecționeze ștampile

Pasul VI. Deschiderea contului bancar

Trebuie să prezentați următoarele documente:

#1. Cererea de deschidere a contului  în forma stabilită de bancă;

#2. Statutul (copia și original);

#3. Contractul de constituire sau decalrația de constituire (copie și original);

#4. Certificatul de înregistrare a asociației emis de către Ministerul Justiției;

#5. Certificatul de atribuire a codului fiscal emis de Inspectoratul Fiscal de Stat (copia și original);

#6. Fișe cu specimenele semnăturii și amprenta ștampilei.

Pasul VII. Înregistrarea la CNAS și CNAM

#1.  CNAS în termen de 10 zile de la data înregistrării se prezintă la oficiul teritorial CNAS cu următoarele documente:

# Certificatul de înregistrare (copie și original);

#Certificatul bancar;

#Certificatul de atribuire a codurilor fiscale.

#2. CNAM. Contractul de asigurare obligatorie de asistență medicală cu Agenția Teritorială a CNAM se încheie în termen de 15 zile de la data angajării primului salariat. Iată ce documente trebuie să prezinți:

#Fișa contribuabilului;

#Înștiințarea despre luarea la evidența fiscală, statistică, medicală și socială care este anexată la Statut;

#Ștampilă;

#CD/Flash;

#Actele de constituire (original și copie);

#Certificat bancar (original)

Acest articol a fost creat pentru a vă iniția în acest domeniu și de a vă forma o percepție schematică în ceea ce privește pașii de înregistrare a unei Asociații Obștești. Dacă doriți să aflați mai mult apelați la membrii Consiliului Național al Tineretului din Moldova și/sau Direcția Organizații Necomerciale, din cadrul Ministerului Justiției.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente