Există un segment îngust al sectorului IT care înregistrează vânzări mai mari decât faimoasa industrie cinematografică. Numai în 2016, la nivel mondial s-au încasat 91 mlrd de dolari, dintre care 41 de mlrd doar pentru versiunea mobilă a produselor. Vine din IT, dar ”e altceva”, cum ar zice trendurile contemporane. E despre Game Dev sau crearea jocurilor. Detaliile le-am aflat de la Vasili Braga, lector UTM și CEO Game Factory, conferința internațională a creatorilor de jocuri video din Moldova.

Săptămâna trecută am luat parte la Conferința Industriei Jocurilor video (Game Industry Conference- GIC), în Poznan, Polonia. Vin de acolo cu o experiență care m-a inspirat și pe care, aș dori foarte mult, s-o preluăm și s-o dezvoltăm acasă.

Despre ce experiență e vorba?

Am interacționat cu creatori de jocuri video, reprezentanți ai companiilor mici și mijlocii, care se mai numesc și “indie”, de la ”independent”. Pentru noi astfel de interacțiuni sunt foarte utile. În Moldova sunt vreo 30 de companii care produc jocuri video, acestea au vânzări sub 1 mln USD anual. Dacă ne uităm la vecinii noștri din Ucraina, care în 2015 raportau vânzări de produse în valoare de 2 mlrd USD, sau România – 960 mln USD, înțelegem că Moldova rămâne modestă la acest capitol.

Nu ne-ajung bani, personal sau problema e de altă natură?

N-ar fi corect să spunem că nu avem bani. Noi căutăm,întâi de toate, expertiză pentru a putea ajuta companiile autohtone să creeze produse calitative,acei  ”smart money” care se vor întoarce în timp, după ce vom opera schimbări în gândire, educație și instrumente de lucru. Evenimentele de tipul GIC sunt valoroase pentru schimbul de experiență. Europa e dominată de companii foarte mari, giganți ai industriei Game Dev, care-și permit să cumpere cei mai bun specialiști în orice moment. Doar că noi nu prea avem ce învăța de la ei, deoarece companiile noastre au un alt model de marketing și dezvoltare. De asta, am mers anume la această conferință, alături de alți peste 3 200 de reprezentanți ai companiilor mici și medii, pentru a prelua din experiența instituțiilor apropiate ca structură și funcționare.

Ați semnat un memorandum cu comunități ale companiilor de jocuri video din mai multe țări europene. Ce presupune această înțelegere?

Pe 6 octombrie, am semnat la Poznan un angajament comun al asociațiilor naționale ale dezvoltatorilor de jocuri video din Polonia, Cehia, Slovacia, Croația, Ungaria și Republica Moldova. Scopul de bază al memorandumului este crearea unui parteneriat între comunitățile creatorilor de jocuri video din aceste țări, pentru schimb de cunoștințe și experiență în dezvoltarea pieței Game Dev la nivel regional și european, în domeniul educației  formale, dar și în cadrul programelor de accelerare și traingurilor, și pentru implicarea în proiecte noi.

Cât de important este acest document pentru industria Game Dev din Republica Moldova?

Am să-ți dau doar un singur exemplu: ”Wargaming”, gigantul industriei producătoare de jocuri din Belarus, avea, la un moment dat, de plătit atât de multe comisioane băncii care îi deservea, încât a decis că este mult mai convenabil să cumpere banca comercială. Datorită bugetelor pe care le aduce în țară ”Wargaming”,  Belarus a simplicat procedura de obținere a vizelor,  pentru a aduce mai ușor personal de peste hotare. Astăzi gigantul are vreo 5000 de angajați și continuă să se extindăși să se dezvolte, cu sprijinul statului. Vreau să zic că sunt țări și Guverne care înțeleg ce potențial de dezvoltare are acest sector al industriei. Printre ele se regăsesc Slovacia și Polonia, Guvernele cărora au investit bugete de zeci de milioane de euro în dezvoltarea industriei Game Dev. În cadrul Ambasadei Chinei în Polonia, spre exemplu, există o persoană responsabilă de vânzarea jocurilor video poloneze în China.

Pe memorandumul de la Poznan și-au pus semnătura reprezentanți ai Guvernului Polonez – viceministrul Culturii și viceministrul Economiei. Presupun că și Guvernul Republicii Moldova ar putea găsi un set de instrumente și mijloace pentru a spijini și dezvolta ecosistemul antreprenorial al industriei divertismentului de la noi, care poate aduce o valoare adăugată enormă economiei, în general.

Tocmai ați spus că jocurile video vin din industria divertismentului. Nu vă identificați cu industria IT?

E un aspect mai special pentru creatorii de jocuri. Da, cam 90 la sută dintre ei vin din IT. Și eu am semnat memorandumul în calitate de reprezentant al Asociației Naționale a Companiilor din Domeniul TIC. Tehnic, creatorii de jocuri video sunt specialiști IT, dar dacă privim produsul final, jocul pe care îl creează, ei sunt mai degrabă producători de entertainment. Și această graniță nedefinită dintre IT și divertisment aduce multe avantaje. În entertainment poți crea produse bune la infinit și ele toate se vor vinde, oricât de aprigă ar fi concurența. Totodată, în IT produsele sunt mult mai nișate.Și chiar dacă, per produs, vânzările din Game Dev sunt mai mici, per concept, potențialul de dezvoltare este mult mai mare. De când s-a născut, industria Game Dev crește constant, accelerând tempourile mai ales în perioadele de crize financiare, sociale, politice, în virtutea unor legi elementare ale psihologiei. Oamenii vor avea nevoie mereu de pâine și distracție.

Memorandum Poland_2