Visurile copilăriei rămân în copilărie, iar maturizându-ne, alegem acele ocupații, care credem noi că o să ne aducă bani. Este interesant să observăm cum a evoluat tendința studenților începând cu anul 1997, când, se pare că, o parte semnificativă dintre părinți a decis că diploma de studii superioare poate să garanteze un loc la cald - fără necesitate de muncă fizică grea, fără deplasări etc.

Articolul de mai jos a fost realizat de compania Magenta Consulting, în care au cercetat nivelul de interes al tinerilor față de angajarea în câmpul muncii.

gr1_ro

Moldova – o țară cu cea mai mare densitate a economiștilor per capita?

images__news_2015-08_rinok-v-RB

Din acei 15 mii de absolvenți ai ciclului I de facultate, din anul 2016, cei mai mulți au obținut diploma de studii superioare în:

# științe economice (28%). Aici se mai adaugă și o cincime din acei șase mii de studenți care au finalizat studiile de master.

# științele educației. Necesitatea de a avea diplomă de master pentru a profesa condiționează și cota sporită a acestui domeniu în cazul structurii absolvenților de masterat;

# drept (15%) dintre diplomele eliberate pentru ciclu I și 18% pentru ciclu II.

Autorii susțin că, teoretic, într-o țară în care sunt atât de mulți economiști și atât de multă lumea cu formare în drept, minimum situația economică ar trebui să fie deja peste nivelul așteptărilor.

Absolvenții studiilor superioare (anul 2016), ciclu I N=15141, ciclu II N=6 102 (%)

gr2_ro (1)

*încă 643 de persoane în anul 2016 au obținut diplome de studii în medicină.

IT cu greu intră în top 5 diplome eliberate de colegii

630_360_1467717793-2875

În cazul colegiilor, în anul 2016, cele mai multe diplome au fost înmânate specialiștilor din domeniile:

# ingineriei;

# prelucrării și construcțiilor;

# sănătății;

# asistenței sociale, care sunt practic aceleași la număr ca și diplome din domeniile afacerilor, administrării și dreptului;

# cu 9% se situează diplomele oferite în educație;

# servicii și IT, cu câte 8%.

gr3_ro

La sfârșit de studiu, autorii invocă o supoziție în care spun următoarea: „Analizând structura diplomelor și comparând-o cu domeniile în care activează real populația, apare întrebarea: fie Moldova este în ajunul unei schimbări radicale a domeniului său de specializare, fie lumea în această țară „nu lucrează pe specialitate”. Cum altfel poate fi o țară agrară în care practic nimeni nu învață la agricultură.

Sursa datelor: toate graficele prezentate mai sus au fost realizate de autorii articolului în baza datelor preluate de pe site-ul Biroului Național de Statistică.