În perioada 2-4 august, 35 de tineri din 3 țări diferite s-au reunit pentru a simula o reuniune oficială a Summit-ului Parteneriatului Estic. Aceștia au discutat despre procesele și oportunitățile integrării europene și au identificat idei de proiecte pe care le vor putea implementa acasă.

Pe durata școlii de vară, tinerii au luat parte la traininguri, sesiuni de informare, dezbateri în domeniul relațiilor cu Uniunea Europeană și a Parteneriatului Estic. Scopul programului a fost consolidarea legăturilor dintre tinerii celor trei ţări din Parteneriatul Estic.

Iulian Groza, directorul exclusiv al companiei organizatorice IPRE spune că „Școala de Vară organizată de IPRE și-a propus să contribuie la aprofundarea cunoștințelor tinerilor cu privire la Uniunea Europeană, prin organizarea mai multor sesiuni de informare, discuții despre Parteneriatul Estic. De asemenea, pentru a atinge obiectivele propuse, tinerii au avut posibilitatea să facă un schimb de opinii cu mai mulți experți din domeniu, dar și reprezentanți ai UE, care au vorbit despre viziunea, experiența, dar și viitorul Parteneriatului Estic.”

Activitățile au presupus o simulare a Summit-ului Parteneriatului Estic, iar fiecăruia dintre cei 35 de participanți i-a fost atribuită o țară din UE, a cărei Șef de Stat sau Guvern trebuia să-l reprezinte.

În prima zi, la eveniment a participat Robert Kirnag, Ambasadorul Republicii Slovacia la Chișinău. El a vorbit despre problemele pe care le-a avut țara sa în procesul de integrare, dar și despre rezultatele în urma aderării la UE.

IPRE

Unul dintre participanții veniți din Ucraina la proiect, Anton Dubinskyi a spus că „tocmai m-am întors de la un stagiu în Belgia, de la Parlamentului European, și prin coincidență chiar am reprezentat această țară la acest Summit. Eu consider că în acest moment tot ce pot face tinerii este să pună presiune pe guvernarea țărilor din care venim, să ne demonstrăm poziția și să anunțăm că ne dorim schimbări”.

IPRE

În cea de-a doua zi a evenimentului, participanții au avut posibilitatea să afle de la demnitarii UE care este starea de lucru a Parteneriatului Estic, dar și viziunea Ambasadorilor țărilor asociate a acestui proces. În a doua parte a zilei, tinerii au discutat despre provocările pentru viitorul Parteneriatului Estic, precum și despre implementarea Acordului de Asociere / DCFTA în Republica Moldova, Georgia și Ucraina.

Reprezentantul Georgiei, Raul Labadze, și-a expus opinia despre colaborarea în cadrul Summit-ului. „Am avut norocul să reprezint ţara mea Georgia şi am făcut tot posibilul să apăr interesele țării mele în cadrul acestui Summit. Consider că educația este una dintre cele mai importante laturi. Putem educa tinerii lideri prin asemenea platforme, astfel ei pot colabora, pot stabili relații, ceea ce este util pentru viitor.”

IPRE

În ultima zi a Școlii de Vară, la finele sesiunilor de informare și dezbateri, participanții au elaborat și aprobat Declarația Comună privind rezultatele înregistrate și perspectivele de viitor ale Parteneriatului Estic.

„Eu cred că Republica Moldova poate beneficia foarte mult în urma Parteneriatului Estic și cred că este o oportunitatea de a ridica țara noastră la un alt nivel al instituțiilor, a statului de drept și al democrației. Tinerii pot și trebuie să participe activ la acest proces, în primul rând înțelegând care sunt beneficiile Parteneriatului și, în al doilea rând, implicându-se în activitatea instituțiile responsabile de acest proces”, a concluzionat Cristina Voroneanu, o participantă din Republica Moldova.

IPRE

La sfârșitul evenimentului tinerii au plecat acasă cu diplome de participare și noi idei de implimentat.

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE

IPRE