Liviu Moșnoi este un tânăr din Republica Moldova, care, în acest an, își va începe studiile în SUA, la Yale University. Tânărul a fost acceptat ca bursier în 5 universități din SUA și ne-a povestit despre cum i-a reușit să ajungă la așa reușită și care îi este ghidul spre înscriere.

Liviu a decis să încerce la Yale după ce a vizitat universitatea în cadrul unui program educațional de vară „Yale Young Globar Scholar”. Acolo tânărul a reușit să examineze campusul și facilitățile sale, să interacționeze direct cu profesorii și studenții, cât și să guste din bucatele cantinei studențești. „Astfel m-am regăsit în valorile și modul de viață de la Yale, fiind motivat să depun un efort considerabil în dosarul meu de înscriere. Deși eram conștient de faptul că este o universitate extrem de competitivă, aveam încredere în cunoștințele proprii și valoare mea ca aplicant.”, spune Liviu pentru #diez.

Deși SUA este una dintre primele alegeri pentru studiile universitare ale absolvenților din întreaga lume, pe mulți încă îi sperie viața pe un alt continent. Însă plusurile întrec cu mult minusurile. Astfel, Liviu ne-a povestit că Statele Unite este o țară bună pentru realizarea studiilor superioare din mai multe motive.

„În primul rând, calitatea educației este la un nivel superior. Elevii beneficiază de multă atenție și se pot integra extensiv în procesul educațional datorită dimensiunilor mici ale claselor și a numeroaselor facilități disponibile. În al doilea rând, sistemul de alocare a burselor este eficient și accesibil pentru studenții internaționali. Majoritatea universităților de dimensiuni mai mici, cunoscute ca „Liberal Arts Colleges”, oferă burse depline după necesitățile financiare demonstrate, pentru toți studenții admiși. Nu în ultimul rând, modul de viață în campus și diversitatea culturală a țării îmbogățesc experiența anilor de studenție”, continuă tânărul.

Yale University

Pentru cei care doresc să fie admiși la o universitate în SUA, Liviu a pregătit un mic ghid, cu sfaturi din propria sa experiență:

# Primul pas ar fi să cercetezi universitățile la care dorești să depui dosarul. Analizează rata de admitere, locația, facultățile disponibile și cerințele pentru depunere. Cel mai important este să verifici dacă universitatea oferă suport financiar deplin. Două platforme confortabile pentru a începe cercetarea universităților sunt College Confidential și Niche.

# Crează un cont pe Common App, platforma prin care se efectuează înscrierea la universitățile din Statele Unite. Acolo vei completa chestionarele cu informația personală și eseurile de intenție (ghiduri pentru completare profilului de Common App sunt accesibile pe internet)
*Completează secțiunea Common App Fee Waiver și contactează administrația liceului în care îți faci studiile pentru a confirma eligibilitatea ta pentru waiver. Astfel vei fi scutit de taxa de înscriere, care este de aproximativ $80 pentru fiecare universitate.

# După ce ai cercetat mai multe universități, alege 6-10 la care dorești să candidezi și introdu-le în Common App. În funcție de rata de admitere, ar fi mai eficient să alegi 2-3 universități mai competitive, care ți-au plăcut cel mai mult. Ulterior, alege 2-3 universități cu o dificultate de admitere medie și alte 2-3 la care ești sigur că vei fi admis (ele se mai numesc „safe choice”). Astfel te asiguri că vei fi admis cel puțin la o universitate și că vei putea face o alegere în caz că ești admis la mai multe.

# Toate universitățile din Statele Unite vor solicita 1-2 scrisori de recomandare din partea cadrelor didactice din instituția ta de învățământ. Cel mai bine ar fi ca profesorii aleși pentru scrisorile de recomandare să te cunoască bine, să predea subiecte la care ești puternic sau subiecte pe care crezi că le vei studia la universitate. Pentru a nominaliza un profesor trebuie să-i introduci adresa de e-mail pe platforma Common App, în secțiunea respectivă.

Aici puteți vedea un exemplu de format pentru scrisoarea de recomandare, de la universitatea Berkeley din California.
P.S. Recomandările trebuie scrise în limba engleză și expediate de către profesori pe invitația primită pe e-mailul lor.
P.P.S. Asigură-te că anunți profesorii respectivi cu cel puțin 1-2 luni înainte de deadline. Scrisorile de recomandare reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte ale procesului de înscriere și trebuiesc tratate cu seriozitate.

# Testele standardizate la fel sunt solicitate de către majoritatea universităților din Statele Unite. Pe lângă testul TOEFL, mai este necesar să susții testul SAT. Pentru a susține testul în Moldova trebuie să te înregistrezi și să te programezi pe această platformă. Costul acestui test este de aproximativ 100$.

SATul este un test grilă ce durează 4 ore, având mai multe secțiuni de matematică, limbă engleză și un eseu adițional. O platformă gratuită și foarte eficientă pentru pregătirea de SAT este Khan Academy. Din motiv că testul este foarte dificil și specific, recomand alocarea a cel puțin 6-8 săptămâni de pregătire intensă, înainte de susținerea lui.

*Imediat după susținerea testului SAT, poți indica pe platforma acestuia 4 universități la care te înscrii. Astfel vei fi scutit de o taxă de 12$ per universitate. De asemenea, poți negocia direct cu universitățile să expediezi rezultatele testului SAT sub forma unui document pdf, pentru a evita taxele de expediere impuse de platforma testului.

# Pentru a obține ajutor financiar și burse universitare este necesar să completezi online formularul CSS. De asemenea, pentru a-ți demonstra necesitățile financiare, trebuie să obții documentele care certifică impozitele pe venit achitate de familie, fie de la stat sau de la angajatori. Aceste documente vor trebui traduse (la notar) în limba engleză și expediate prin email universităților la care aplici.

*Pentru a evita costurile formularului CSS, contactează prin email birourile de asistență financiară a fiecărei universități la care te înscrii și roagă-i amabil să-ți expediezi un CSS Profile Fee Waiver Code, pe care îl vei însera la momentul expedierii acestui formular.
P.S. Unele universități pot avea formulare proprii pentru declararea necesităților financiare, acestea fiind gratis.

# Performanțele academice au un rol crucial în dosarul fiecărui aplicant. Universitățile vor solicită un tabel oficial cu notele actuale, cât și cu notele de absolvire a gimnaziului. Notele examenului de bacalaureat vor trebui expediate după susținerea acestuia. Toate acestea trebuiesc traduse la notar înainte de expediere.

P.S. Diplomele sau certificatele de la olimpiade/alte competiții academice pot fi expediate direct, prin email, birourilor de admiteri universitare a fiecărei universități.

# Eseul de intenție de pe platforma Common App reprezintă cheia portretului tău de candidat în fața comitetului de admiteri universitare. Este o adevărată provocare fiindcă trebuie să reușești să-ți expui întreaga personalitate în limita a 650 de cuvinte. De aceia, nu ezita să scrii mai multe tiraje pentru acest eseu, consultându-te mereu cu profesori de limbă engleză și alți studenți care s-au mai înscris la universități în Statele Unite.
Întrucât universitățile americane pun un accent mai mare pe personalitatea aplicanților decât pe performanțele lor academice, este important ca în eseul tău să nu abordezi subiecte banale. Nimănui nu îi plac aplicanții plictisitori, așa că îndrăznește să-ți demonstrezi creativitatea și tupeul. Numeroase exemple de eseuri de intenție de calitate pot fi găsite pe internet, examinează-le!

De asemenea, pe lângă eseul central de intenție, multe universități vor mai solicita eseuri adiționale. Ele au un scop ascuns de a verifica cunoștințelor tale despre universitatea la care aplici. De aceea, este important să te informezi bine despre instituția respectivă, în cazul întâlnirii unui astfel de eseu. De exemplu, poți cerceta un anumit subiect predat la această universitate, sau un anumit profesor care te-a interesat. Important este să fii cât mai specific în detalii și să demonstrezi că ți-ai făcut „tema pentru acasă” în procesul de cercetare a universității. Pentru aceste eseuri recomand alocarea a cel puțin 2 săptămâni.
P.S. Recomand să eviți scrierea eseurilor despre sport, dacă nu îl practici profesional. Ele, ca regulă, sunt banale printre aplicanți și au o valoare mică.

Suplimentar:

# Recomand prezentarea unui CV de calitate, care ar face o legătură armonioasă între activitățile tale extracuriculare, performanțele academice, subiectele menționate în eseurile de intenție și subiectele pe care dorești să le studiezi la universitate. Astfel demonstrezi multă perseverență și certitudine în planurile tale profesionale.

# Pe lângă CV, trebuie să îți îngrijești profilurile personale pe rețele de socializare. Universitățile competitive tind să verifice profilurile publice ale candidaților săi, pentru a se convinge că ei nu au mințit în dosarele expediate. După posibilitate, reflectă pe rețelele de socializare interesele care te definesc cel mai mult în dosarul tău și asigură-te că nu ai niciun conținut discriminatoriu sau ofensator.

Deadline:

Universitățile, de regulă, au deadline-uri individuale pentru expedierea dosarului, dar majoritatea sunt până pe data 1 ianuarie.

„Să te înscrii la o universitate în Statele Unite este un proces complex și multi-dimensional, dar nu este imposibil. Este bine de știut că studenții internaționali au șanse mai mari la admiteri și burse, îndeosebi din RM (noi suntem o specie rară pe această scenă), din motiv că universitățile au nevoie să-și diversifice comunitatea studențească”, ne mai zice Liviu.

Pentru a reuși în timp cu aceste dosare, elevii claselor a 12-a trebuie să înceapă lucrul asupra dosarelor personale cel târziu în luna septembrie. Pe parcursul procesului pot apărea numeroase confuzii, însă nimic din ce Google nu ar putea rezolva.

Iar dacă ai o întrebare specifică, pentru care nici internetul nu găsește un răspuns și crezi că Liviu te-ar putea ajuta, nu ezita să îl contactezi direct pe Facebook sau Email ([email protected]).