Ce este mai important în businessul mic și mijlociu, o echipă bună, sau legăturile și cunoștințele?

18835817_820332491469512_7395902998233955101_n

De mai mult timp în țara noastră, dar și în toate țările din spațiul ex-sovietic, s-a format un stereotip precum că este foarte complicat să începi o afacere în aceste țări, mai mult ca atât la fiecare etapă trebuie să ai anumite legături și cunoștințe. Mai mult ca atât, față de tinerii manageri de nivel mediu, conducători ai businessurilor medii și mijlocii este o atitudine mult prea sceptică și este complicat de a câștiga autoritate în fața subalternilor și încrederea în fața business partenerilor. Despre acestea și multe alte întrebări vom discuta astăzi cu un tînăr dar deja experimentat antreprenor, conducător al businessului mic, manager și fondator al câtorva startupuri din Moldova, Valentin Prijilevschi.

#. Valentin, povestește te rog despre startupurile tale, experiență și cât de demult tu ești în bussines?

Am fost interesat de afaceri încă fiind student. La anul doi al facultății de drept la Universitatea de Stat din Republica Moldova, eu deja înțelegeam, că nu cred că o să-mi continui cariera în sfera dată, de aceea după finisarea programului în SUA și la reîntoarcerea în Republica Moldova, am început să-mi caut un serviciu. Am început în sfera vânzărilor, la poziția de mercendaizer, agent comercial, după aceasta manager clienți cheie ( key account manager ) și așa mai departe.

18839177_820330684803026_1783316347042253586_n

Dar facultatea de drept nu am lăsat-o, datorită parinților mei am fost educat să duc lucrurile până la bun sfârșit. Apoi, în 2012, am devenit co-fondator al primului și unic pentru Moldova proiect de prestare a sericiilor de mercantizare outsourcing. Acest proiect este unul de succes și există și la ziua de astăzi, clienții căruia sunt așa companii internaționale precum „Coca Cola”, „Nestle” și mulți alții.

Atunci în 2012, am început să înțeleg că doar cunoștințele bazate pe propria exeperiență în vânzări, în management, nu sunt destule pentru a atinge noi înălțimi și rezultate înalte. În acest mod în 2015 am obținut și diploma de masterat, am absolvit facultatea de business și administrare din Academia de Studii Economice din Moldova.

În ultimii câțiva ani eram preocupat de lansarea și intrarea în piața a brandurilor noi de bere. Eram responsabil de segmental de rețele comerciale, segmentul pe care îl cunosc bine. În așa mod de la zero, am obținut la ieșire în jur de 20% cotă la raft a brandurilor companiei pentru care lucram, ceea ce consider că este un rezultat bun, dar am înțeles la o anumită etapă că misiunea mea aici este îndeplinită și este timpul să merg înainte. Recent, am început să mă ocup doar de 2 startupuri în sfera IT, deoarece văd în ele un potențial pentru creștere și pentru folosul societății.

Rezumând, dacă să vorbim de experiență, este în jur de opt ani la ziua de azi.

#. Este oare posibil de atins rezultate înalte, fără legături, cunoștințe, conexiuni, mai ales într-o piață de desfacere mică, precum este Republica Moldova?

Desigur, cunoștință sau conexiunile au un mare rol într-o afacere, nu doar în Moldova, dar și în întreaga lume. În limba engleză, în limbajul internațional de afaceri, este chiar și un termen concret – „connections”.  Dar eu nu vorbesc acum despre cunoștințe ca despre cumătrism, promovare în carieră doar din motiv că ești cunoscut sau rudă cu cineva etc. Eu vorbesc anume despre legături corecte, de folos mai bine zis, care pot să ajute proiectului tău, afacerii tale să se dezvolte. Asemenea legături pot să te ajute mai rapid să atragi clienți către afacerea ta, sau asemenea legături pot să te ajute să angajez o persoană de treabă la locul vacant. Anume din aceste motive, practic la fiecare eveniment legat de afaceri se organizează „networkinguri”, unde oamenii fac cunoștință, schimb de contacte, anume pentru ca în viitor să folosească, așa numitele „legături corecte”.

De aceea eu insistent recomand tuturor antreprenorilor, managerilor, să viziteze cât mai multe evenimente de acest gen, pentru a colecta aceste conexiuni.

Referindu-mă la întrebarea dacă se poate de a avut succes fără a avea legături și cunoștințe? Desigur, deoarece noi trăim într-o perioadă de timp absolut neobișnuită și formidabilă pentru antreprenoriat și dezvoltarea micului business. Datorită internetului și rețelelor sociale apar atâtea canale de comunicare cu potențialii clienți, încât dacă ești bun în ceva, ai un produs sau serviciu excepțional, nimeni nu va fi capabil să te oprească și poți să atinge înălțimi deosebite.

18835817_820332491469512_7395902998233955101_n

#. Cum ai reușit să aveți succes în sfere atât de diferite? Care este cheia succesului în general?

Ca și în multe alte cazuri, este o combinație din mai mulți factori și anume o echipă bună și așa numitul factor al timpului. Echipa bună nu se face din prima. Reiieșind din experiența acumulată, uneori echipa este schimbată și de 2-3 ori în cadrul unui proiect, până ce se va ajunge la cea mai bună echipă. Echipa este ca un motor, dacă toți cilindrii lucrează în tact, totul este super. Dar dacă, cel puțin un cilindru își face de cap, tot motorul nu funcționează bine. Așa este și în viață.

Dar mai este și un alt factor, factor al timpului. Anume acel moment când startupul sau afacerea Dvs. își începe viața, trebuie să fiți siguri că în acel interval al timpului, piața are nevoie de produsul sau serviciul Dvs. Dacă se îndeplinesc acești doi factori echipa plus factor al timpului, atunci deja poți să spui ca ai o mică șansă pentru succes. În cadrul preacceleratorului Startupurilor „Rockstart Launchtrack Powered by Tekwill”, echipa noastră a avut ocazia să se asigure încă o dată în acest fapt. Anume în cadrul acestui proiect mentorii experimentați din Olanda și din alte țări Europene, conduc proiectul tău prin următoarele etape:

  1. Verificarea și validarea problematicii – există oare problema care tu vreai să o rezolvi cu ajutorul produsului sau serviciului tău? În limbajul international această etapă se numește “Problem Validation”
  2. Verificarea dacă soluția propusă este capabilă să resolve problema abordată mai sus? În limbajul international această etapă se numește “Problem Solution Fit”
  3. Verificarea dacă prețul pentru serviciului sau produsul tău, este adecvat problemei care tu intenționez să o rezolvi În limbajul international această etapă se numește „Cost-Efficiency”

Dacă Dvs. aveți trei răspunsuri „Da” la întrebările enunțate mai sus, atunci cu siguranță poți să mergi înainte și cu siguranță sunt șanse mari că ve-i reuși. Dar, iarăși, trebuie să fie luat în considerație că răspunsurile ”Da” la întrebările sus menționate, nu trebuie să fie propriile tale convingeri. Ele trebuie să fie confirmate prin interviuri cu clienți potențiali, cu viitori useri ai aplicației mobile pe care urmează să o lansați, de exemplu.

#. Câți oameni aveți în subordine?

La momentul actual, cum și am vorbit anterior, m-am concentrat la 2 startupuri in domeniul IT, și aici am de afacere cu doisprezece oameni absolut diferiți, cu funcții diferite. Cineva răspunde de hardware, alții de coding și fiecare are abordări diferite, dar principalul este că îmi place atitudinea fiecăruia și dragostea față de ceea ce face la fiecare membru al echipei noastre.

Împreună cu partenerul meu de bază, reușim să găsim limba comună cu fiecare membru al echipei.  Dar anterior aveam și până la 25 de persoane în subordine.

#. Care greșeli tipice sunt făcute de către manager față de echipa sa?

Greșelile pot fi diferite, în dependență de caz. Eu aș spune mai bine că sunt anumite principii, care eu ca manager și conducător mă stărui să le respect, de exemplu: niciodată nu trebuie să faci lucrul pentru subordonații tăi, cât de plin de sine nu ar suna dar asta este. Deasemenea este foarte important în echipă să ai capacitatea să spui lucrurilor pe nume și în continuarea gândului dacă o persoană nu face față cerințelor, trebuie să i se spună despre acest fapt direct în față. După această este necesar numai decât de mai oferit o șansă, poate două, dar dacă și după aceasta persoana nu se descurcă și nu îndeplinește scopurile și sarcinele propuse, atunci persoana în cauză trebuie să fie schimbată. Poate persoana dată va găsi alt loc de muncă, unde își va realiza capacitățile la maxim, iar compania ta, va găsi altă persoană care va avea rezultate mai bune. Apropo, pe parcursul anilor am avut foarte multe situații de genul dat. Desigur ar fi bine din primul interviu să înțelegi dacă persoana convine tuturor criteriilor, dar cu părere de rău nu întotdeauna aceasta este posibil.

Cum se măsoară eficiența echipei, conform căror parametri?

Eficiența se măsoară doap prin rezultat. Iubesc bussinesul pentru faptul că în business, ca în nici o altă sferă este un măsurător obiectiv al rezultatului – rezultatul financiar. Dacă el este, înseamnă că mergi într-o direcție corectă, dacă nu, înseamnă că trebuie să te oprești, să revizuiești ceea ce faci, să vezi motivele, să vezi ce poți schimba, ce poți adapta la realitatea zilei de azi. Într-adevăr, capacitatea de a se adapta la circumstanțele care mereu se schimbă tot mai rapid, iată ce are valoarea adevărată în ziua de azi.  Adapt or die! – celebra frază din filmul ”Money Ball”

Au fost momente când nimic nu se prime, ați fost disperat, vroiai să renunți la tot?

Desigur, de mai multe ori. Uneori chiar trebuie să te înveți să treci peste așa momente, deoarece în afară de cele menționate au fost și multe proiecte care nu s-au realizat, sau care le-am închis intenționat. Anume în astfel de moment grele, înțelegi cât de importantă este echipa, persoanele cu care lucrez, care pot găsi soluții la orice situații complicate, care pot să depună eforturi supranaturale, dar să depășească greutățile și să îndeplinescă sarcinile și obiectivele propuse indiferent de obstacolele care vor sta în cale. Vorbind sincer, ideea la ziua de azi nu are multă valoare. Sunt multe forumuri, websiteuri  dedicate ideilor pentru business, poftim. Concurența la ziua de azi este atât de înaltă practic în orice domeniu, încât fără o echipă puternică, capabilă să aducă ideea în viață, este imposibil.

Echipa puternică este cheia succesului în afaceri!

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente