De această opinie sunt mai mulţi elevi în clasa a 12-a din Găgăuzia, participanți la Dezbaterea publică „Studiile sunt pentru școală sau pentru viață?”, organizată de către ONG-ul Piligrim-Demo în oraşul Comrat.

Directorul Piligrim-Demo, Mihail Sirkeli, a menționat că scopul dezbaterii este implicarea tinerilor din Găgăuzia în analizarea și îmbunătățirea politicilor locale din domeniul educației. „De domeniul învățământului depinde cum tinerii vor fi pregătiți pentru viață, iar în consecință și bunăstarea societății. Pentru că anul acesta sunt absolvenți, speakerii din cadrul dezbaterii noastre, pot spune din propria experiență cum sistemul de învățământ îi ajută în dezvoltarea competențelor sociale și civice, a abilităților antreprenoriale și a spiritului de inițiativă, toate fiind prevăzute de art. 11 al Codului Educației Republicii Moldova”, a adăugat Mihail Sirkeli.

În cadrul dezbaterii publice, două echipe de vorbitori, liceeni ai școlilor din Comrat și Ceadîr-Lunga, și-au expus opiniile cu privire la programa școlară, experiențele de studiu și ideile pentru îmbunătățirea procesului educațional. Dezbaterea a fost moderată de Serghei Lîsenco, președintele „Centrului de Dezbateri Criuleni”.

2

După absolvirea școlii, tinerii nu sunt adaptați pentru viața reală. Opinia a fost exprimată de către prima echipă de vorbitori. „Tinerii nu pot aplica cunoștințele în practică, pentru că școala nu dezvoltă abilitățile personale ale elevilor”, a spus Denis Ghileţchii, debater. Elevul consideră că motivul pentru această situație este că metodele de predare sunt depășite. „Metodele de predare trebuie să evolueze în funcție de noile schimbări ale timpului”, a sugerat primul vorbitor.

Nadejda Constantinova, al doilea vorbitor din prima echipă de debateri, a propus mai multe strategii care vizează îmbunătățirea situației. Printre acestea sunt predarea lecțiilor în format nou, ne-standard, implicarea elevilor și studenților în modelarea curriculum-ului, schimbul de experiență, realizarea temei de acasă și a mai multor exerciții în timpul orelor, organizarea cercurilor de creație. „Multe dintre aceste strategii nu necesită multe investiții, dar pot să ajute elevii”, a concluzionat Nadejda.

Cea de-a doua echipă a vorbit despre aspectele practice și teoretice ale învățământului din Moldova. „Procesul educațional se reduce la pregătirea pentru BAC, și nu la pregătirea pentru viața de adult. De fapt, după terminarea studiilor, absolvenții pur și simplu încep a învăța ce înseamnă viață”, a spus Olga Frankoglo. De asemenea, absolventa a menționat că școala nu ar trebui să educe consumatori, ci inițiatori.

3

Al doilea speaker al echipei, Veaceslav Radulov, a atras atenția asupra faptului că Direcția Educație a Găgăuziei, conform legislației, are posibilitatea de a schimba 15% din curriculumul de învățământ, aprobată de Ministerul Educației. După părerea lui, această posibilitate trebuie folosită. În cadrul sesiunii de prezentare, elevul a propus un șir soluții pentru îmbunătățirea procesului de învățământ, cum ar fi dezvoltarea gândirii critice a elevilor, implicarea structurilor neguvernamentale de tineret, pentru a afla necesitățile acestora, pregătirea și predarea cursurilor de studiu neformal, organizarea școlilor de vară și a training-urilor pentru elevi și profesori. Cea mai eficientă metodă de a motiva profesorii, după părerea lui, este să ridice salariile acestora. „Noi trebuie să ne mișcăm înainte. Noi știm foarte multe, avem cunoștințe în mai multe domenii, dar nu le putem implementa, a afirmat Veaceslav. În concluzie, ambele echipe au spus că programa școlară nu funcționează în direcția dezvoltării la elevi a spiritului civic, a abilităților antreprenoriale și a propriei inițiative.

Reprezentanții autorităților din Găgăuzia, prezenți la eveniment au menționat că sunt de acord cu opiniile elevilor. Deputata în Adunarea Populară a Găgăuziei, Ecaterina Jecova a remarcat că problema anunțată de Piligrim-Demo în cadrul dezbaterii este una foarte importantă. „Dacă nu o să începem să conlucrăm cu tinerii, nu mai avem viitor”. De asemenea, ea a reiterat rolul și utilitatea acestui format de discuții, unde tinerii pot transmite, în mod direct, ideile lor către autorități.

4

Șeful interimar al Direcției tineret și sport din Găgăuzia, Roman Tiutin, i-a îndemnat pe participanții la dezbatere să elaboreze o nouă lege cu privire la tineret. „O să adunăm părerile voastre, le vom transmite în Adunarea Populară a Găgăuziei și o să emitem un proiect de lege spre dezbatere publică. Sper că Piligrim-Demo se va alătura inițiativei noastre”, a remarcat Roman Tiutin.

Spre deosebire de el, adjunctul Bașcanului Găgăuziei, Olesea Tanasoglo consideră că sistemul de învățământ lucrează bine. „La ziua de azi nu e nimic interzis, totul depinde de voi. Cred că inițiativa va fi susținută la toate nivelele”, a spus Olesea Tanasoglo.

5

La finalul dezbaterii, Mihail Sirkeli a menţionat că sarcina Pilgrim-Demo este să implice cât mai mulți tineri în discuții pe teme de interes social. „Cu cât mai des se vor desfășura astfel de evenimente, cu atât mai repede acestea vor da roade. Sperăm că propunerile tinerilor vor fi luate în considerație în procesul de luare a deciziilor cu privire la învățământ”.

Dezbaterea publică „Studiile sunt pentru școală sau pentru viață?” are loc în cadrul proiectului „Promovarea bunei guvernări în Găgăuzia”, implementat de asociația obștească Piligrim-Demo cu susținerea Ambasadei Britanice la Chișinău prin intermediul „Fondului pentru buna guvernare”.

Proiectul are ca scop modernizarea politică și socială a Găgăuziei prin formarea și abilitarea unei noi generații de lideri politici și ai societății civile, promovarea bunei guvernări și responsabilizarea autorităților Găgăuziei, prin extinderea oportunităților cetățenilor și a societății civile pentru a monitoriza și evalua în mod eficient activitățile lor.

Piligrim-Demo este un ONG creat în anul 2003 în orașul Comrat. Misiunea organizației este de a promova valorile democratice și drepturile omului în Găgăuzia, prin intermediul participării eficiente a cetățenilor, monitorizarea activității autorităților și consultanță.

6