Evenimentul FarmHack i-a adus în același loc, în acest weekend, pe antreprenorii experimentați, tineri antreprenori, studenți cu idei de afacere, dar și tineri dezvoltatori IT pentru a indentifica cele mai grave probleme din agricultura moldovenească și pentru a găsi, împreună, soluții inovative pentru acestea.

Cele cinci echipe au identificat probleme, le-au testat pe grupurile țintă și au lansat prototipuri care vin să motiveze tinerii antreprenori să lanseze afaceri în agricultură.

 

farmhack5

 

Proiectele prezentate de participanții Farm Hack:

  • Platformă online pentru tinerii antreprenori care doresc să lanseze o afacere în agricultură, însă nu au pregătire agricolă. Platforma îi va uni pe tinerii cu inițiativă, pe consultanți, fermieri cu experiență și finanțatori. „Dacă un tânăr dorește să crească o plantație de nuci, de exemplu, noi îl vom pune în legătură cu agricultori cu experiență din acest domeniu, cu consultanți financiari pentru a-și valida ideea. Doar atunci când tânărul înțelege cu ce se mănâncă acest domeniu îl vom încuraja să își scrie planul de afacere. De asemenea, vom oferi suport pentru ca acești tineri să acceseze credite bancare pentru afacerea lor sau alte surse de finanțare nerambursabile”, explică Antonina Tocarenco, membră a echipei cu peste 25 de ani experiență în agricultura ecologică.
  • Lansarea Școlii de Câmp AgroHub. La Școală vor putea participa tineri agricultori sau antreprenori interesați de agricultură. Cursurile vor avea loc direct pe câmp în raioanele țării și în școlile profesionale de profil și vor oferi suport academic în domeniul agriculturii. „Vom încerca să găsim fonduri europene sau din programele start up pentru a dezvolta această idee și a instrui tinerii și a le oferi suport practic în agronomie”, spune Adrian Furculiță.
  • Lansarea platformei Moldfruct care să faciliteze legătura dintre producătorii de fructe și consumatori. „Proiectul presupune o platformă de vânzări din care să aibă toți de câștigat: producătorii pentru care vom crea o piață și consumatorii care vor avea acces la produse calitive și ecologice”, explică Mihail Bostan. Membrii echipei intenționează să unească 20 de agricultori din toată țara, să le ofere instruire privind agricultura ecologică și să-i ajute să se promoveze. Consumatorii vor prelua produsele fie direct de la fermieri sau de la depozitul pe care intenționează să-l construiască tinerii în Chișinău.
  • O platformă online care să țină la curent tinerii antreprenori și agricultori despre ultimele tendințe din acest domeniu din cele mai dezvoltate țări. „Fac agricultură de peste 10 ani, iar o asemenea platformă mi-ar fi fost de mare folos la început. Vom încuraja tinerii să se implice în agricultură pe care ulterior să-i implicăm în hub-uri regionale”, explică Igor Golban, unul dintre membrii echipei.
  • Platforma Mentor.md – o aplicație mobilă care ar oferi informații despre ramurile agriculturii și ar conecta agricultori cu experiență cu cei care doresc să deschidă o afaceră în domeniu. „Propunem o platformă de schimb de experiență atât virtual, cât și fizic prin intermediul posibilității de a participa ca voluntar/stagiar în activitățile unei afaceri agricole cu unul dintre menori”, explică Elizabeth Bazilevici. Fiecare mentor, dar și potențial stagiar va avea un profil pe aplicație, iar cei din urmă vor avea posibilitatea să aplice la un stagiu alegând ferma, dar și agricultorul care crede că i se potrivește cel mai bine.

 

FarmHack2

 

Credem că datorită feedbackului pozitiv o să mai continuăm activitatea în Republica Moldova, vom mai organiza evenimente poate și în cadrul altor industrii, dar FarmHack ne-a confirmat că există foarte multe oportunități în țara noastră. Totodată unii dintre participanți deja au idei cum ar putea dezvolta afacerile create în cadrul FarmHack mai departe, deci o altă posibilitate ar fi să ne implicăm ca mentori în procesul lor de dezvoltare a soluțiilor”, menționează Cătălina Catana, unul dintre organizatori.

Evenimentul a avut și doi speakeri: antreprenorul olandez Mac van Woudenberg, fondatorul mai multor proiecte inovative în agricultura din Olanda și Daniela Colesnic, o tânără antreprenoare din Moldova care a creat proiectul de promovare a produselor autohtone Madein.md.

Organizatorii, un grup de tineri antreprenori din Republica Moldova și România stabiliți în Olanda, consideră că evenimentul va constitui un punct de pornire și motivație pentru cei care doresc să înceapă propria afacere.

Proiectul este finanțat de către Biroul pentru Relații cu Diaspora și Misiunea Organizației Internaționale pentru Migrație în Moldova (OIM) prin programul Diaspora Engagement Hub.

 

Farm Hack 1