Feodora Guțuleac, profesoară din Glodeni: „Robotica înseamnă oportunități pentru copiii din sate”

feodora-1

Feodora Guțuleac este o profesoară pasionată de matematică și informatică. Tot timpul și-l petrece predând la două gimnazii din raionul Glodeni: „Dimitrie Cantemir” și „Petrunea”. Demult visa să creeze un Cerc de robotică, motiv pentru care nu a scăpat nicio oportunitate de a participa la instruirile în acest domeniu.

După ce a fost în Coreea de Sud la un training de robotică, s-a înscris și la cele două cursuri organizate la Chișinău de către Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova în parteneriat cu Asociația Națională a Companiilor din domeniul TIC. Pe parcursul acestora, Feodora a redescoperit principiile de construire și programare a roboților LEGO Mindstorms EV3 și a asistat și la sesiuni practice, în cadrul cărora a fost implicată în setarea comenzilor pentru roboți și urmărirea executării acestora.

„Am aflat mai multe despre elementele de funcționare a acestor roboți. A fost un training mai amănunțit și mult mai explicit. Am reușit să ne dezvoltăm anumite abilități, să punem în practică unele cunoștințe teoretice, iar astfel le vom putea explica mai ușor elevilor partea aplicativă a disciplinei pe care o predăm. Mi-a plăcut foarte mult”, a spus profesoara. Instruirile la care a participat Feodora fac parte din proiectul Roboclub, lansat în mai 2014. Inițiativa pornită de USAID Moldova presupune inclusiv echiparea instituțiilor de învățământ cu seturi de robotică, iar profesorii sunt foarte interesați de această oportunitate. Feodora nu este o excepție, de aceea a aplicat la un grant de obținere a acestor seturi, iar la mijlocul lunii octombrie a obținut doi roboței.

 

feodora-2

 

„Sunt fericită că am obținut aceste seturi de robotică. Elevii mei de la disciplinele de informatică vroiau să pipăie produsul final al acestei materii. De când avem roboții la orele practice, elevii au văzut că datorită informaticii, unele lucruri se pot mișca, că această știință are o aplicabilitate practică. Programarea roboților este o experiență frumoasă, iar acest tip de activitate poate fi pipăit, este viu și atractiv”, spune profesoara.

Feodora povestește cu bucurie despre entuziasmul manifestat de elevi față de noile seturi de robotică. „Copii au fost curioși să descopere roboții. I-au construit și i-au programat singuri, iar când au văzut că într-un final robotul merge, au rămas impresionați. Acum elevii mei așteaptă cu nerăbdare următoarea lecție.”

 

1

 

Profesoara speră că de acum încolo va obține mai multe premii importante la concursurile de profil. „Avem planuri mari pe viitor. Sunt copii care au capacități în domeniu, care trebuie descoperite și după care cultivate, iar acest lucru ne va reuși și cu ajutorul cercului de robotică. Unul dintre elevii mei a ocupat loc de frunte în cadrul  Concursului Național de Științe și Inginerie pentru elevi „Mold SEF” câțiva ani la rând. Astăzi, este student la Institutul de Aviație din Moscova. Un băiat extraordinar, care, doar ghidat de mine, a învățat singur limbaje de programare”, povestește femeia.

Organizatorii planifică să extindă acest program, astfel încât mai mulți elevi să aibă acces la cursurile de robotică.

 

 

nik-1004

 

Sergiu Botezatu, Manager Senior de Proiecte, USAID Moldova: „Planificăm să continuăm susținerea și dezvoltarea acestui proiect. În acest an, peste 2000 de elevi participă la cele 83 de cluburi de robotică organizate în școlile din țară. Unul dintre motivele pentru care USAID Moldova susține acest proiect este că programul Robotica are o contribuție directă la creșterea sectorului TIC și prin urmare, la creșterea economică a țării. Mai mult, elevii care sunt implicați în astfel de activități își dezvoltă capacitățile de logică, spiritul de lucru în echipă,  devin mai comunicativi și înțeleg mult mai ușor acea teorie pe care o învață la matematică, fizică, chimie sau alte materii.”

Profesoara mărturisește că este martorul fenomenului migrației masive. Tot mai puțini copiii își au părinții acasă, tot mai mulți ajung singuri. Lipsa unei îndrumări în sânul familiei își pune amprenta asupra educației, în pofida eforturilor pe care le face școala. Rămași singuri, copiii nu au activități educative, care să le ocupe timpul. Banii vin ușor de peste hotarele țării, iar tentațiile sunt enorme. „În contextul acestei probleme sociale, ne-am gândit că Cercul de robotică va oferi copiilor un mediu interesant, care să-i facă pasionați de un domeniu ce le poate deveni într-o zi profesie”, conchide Feodora.

Proiectul Roboclub, inițiat de Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, se desfășoară în perioada martie 2014 – mai 2017 și urmărește creșterea interesului tinerilor în domeniul roboticii.

 

nik-1015

 

Despre suportul USAID în domeniul TIC din Moldova

Industria IT în Republica Moldova are un ritm rapid de dezvoltare și a înregistrat o creștere de 20 de ori a exporturilor de servicii IT în ultimii 10 ani. Având capacitatea de a influența pozitiv starea economiei, IT-ul este plasat în topul priorităților de competitivitate ale țării.

USAID Moldova a susținut industria IT încă din faza embrionară, creând o viziune clară pentru valorificarea potențialului său, prin proiectele USAID CEED, USAID CEED II și în prezent – prin Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova. Creșterea competitivității sectorului este abordată din patru direcții strategice de acțiune: adaptarea educației IT la cerințele industriei, poziționarea Moldovei ca destinație IT în regiune, consolidarea unei viziuni comune și a unui mediu de afaceri propice pentru specificul industriei ICT, crearea unei comunități puternice de tech startup. Această abordare complexă, definită din necesitățile industriei, a trasat o nouă traiectorie pentru dezvoltarea domeniului IT în Republica Moldova.

Taguri: #USAID Moldova
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
Mai citește
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente