(grafic) Raport: Cadouri electorale, publicitate ilicită și cheltuieli nereflectate de către concurenții electorali

01e4c076-c243-46dd-afe6-f834e56f9874
Foto: promolex.md

Misiunea Promo-LEX de observare a Alegerilor din 30 octombrie 2016 constată în cadrul unui raport mai multe cazuri de utilizare a resurselor administrative de către concurenții electorali, cazuri ce pot fi calificate drept oferire a cadourilor electorale, dar și cheltuieli nereflectate în rapoartele financiare prezentate de concurenții electorali. Raportul acoperă perioada de monitorizare 5 octombrie – 27 octombrie 2016.

Misiunea de Observare Promo-LEX atestă în continuare tendința de utilizare a resurselor administrative în promovarea unui candidat sau potențial candidat. Observatorii Promo-LEX au raportat cel puțin 21 de cazuri de utilizare a resurselor administrative de către potențialii candidați/candidați în această perioadă: Marian Lupu (PDM) – 13 cazuri; Mihai Ghimpu (PL) – 6 cazuri; Igor Dodon (PSRM) – un caz; Iurie Leancă (PPEM) – un caz.

 

22

 

De asemenea, potrivit constatărilor, Marian Lupu, Mihai Ghimpu, Iurie Leancă, Igor Dodon, Silvia Radu și Inna Popenco au avut amplasate afișe electorale în locuri interzise, cum ar fi: garduri, stâlpi, porți, stații. Totodată, observatorii au constatat cel puțin șapte cazuri care pot fi calificate drept oferire a cadourilor cu tentă electorală.

Observatorii Promo-LEX au mai comunicat despre cel puțin 11 cazuri de activități de denigrare a concurenților electorali, în care au fost vizați: Andrei Năstase (PPPDA), Maia Sandu (PPPAS) și liderul PPPN Renato Usatîi. Totodată, au fost comunicate 10 cazuri de vandalizare a publicității stradale și mobile.

Conform analizei misiunii Promo-LEX, au fost stabilite patru categorii de donații:

– „foarte mari” – peste 1 mln de lei (Silvia Radu/CI – un donator; Dumitru Ciubașenco/PPPN – un donator; Inna Popenco/MSPRR – un donator);

– „mari” – de la 75 de mii până la 1 mln de lei (Mihai Ghimpu/PL – șase donatori; Silvia Radu/CI – un donator; Inna Popenco/MSPRR – doi donatori; Dumitru Ciubașenco/PPPN – trei donatori; Iurie Leancă/PPPPEM – doi donatori; Maia Sandu/PPPAS – un donator);

– „medii” – de la 60 de mii până la 75 de mii de lei (Marian Lupu/PDM – 24 donatori; Igor Dodon/PPPSRM – doi donatori; Iurie Leancă/PPPPEM – trei donatori; Valeriu Ghilețchi/CI – un donator);

– „alte donații” – până la 60 de mii de lei (Marian Lupu/PDM – 1.018 donatori; Dumitru Ciubașenco/PPPN – 254 de donatori; Iurie Leancă/PPPPEM – 73 de donatori; Igor Dodon/PPPSRM – 123 de donatori; Mihai Ghimpu/PL – un donator; Maia Sandu/PPPAS – un donator).

Promo-LEX remarcă o pondere majoră a categoriei de cheltuieli pentru „Publicitate” în rapoartele  concurenților electorali. Astfel, pentru publicitate sunt raportate 97,05% din totalul cheltuielilor, urmate de 1,05% pentru utilizarea transportului, 1,04% cheltuieli pentru întruniri și evenimente, 0,22% cheltuieli raportate pentru consultanță, 0,18% costuri suplimentare de întreținere, cheltuieli pentru delegarea sau detașarea persoanelor (voluntari/observatori) – 0,08% şi alte cheltuieli – 0,38%.

 

11

Potrivit observatorilor Promo-LEX, nouă concurenți electorali au omis reflectarea anumitor cheltuieli pentru materiale promoționale în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale depuse la CEC. Doar trei din concurenții electorali (Marian Lupu, Dumitru Ciubașenco, Inna Popenco) au indicat cheltuieli ce se încadrează în estimările Misiunii Promo-LEX.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente