Turismul vitivinicol în Republica Moldova înregistrează o creștere semnificativă, iar Ziua Națională a Vinului devine atracția nr. 1 cu potențial turistic din țara noastră. O demonstrează totalurile celei mai mari sărbători a tradițiilor, ediția a XV-a, desfășurată la Chișinău între 1-2 octombrie 2016.

Ziua Națională a Vinului a fost organizată de Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV), Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA), cu susținerea Asociaţiei Producătorilor de produse vitivinicole cu IGP „Codru”, „Valul lui Traian”, „Ștefan Vodă” și „Divin” și suportul partenerului strategic al evenimentului, Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova.

Pentru a treilea an consecutiv, Ziua Națională a Vinului s-a desfășurat sub umbrela brandului vinicol de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”, având drept scop principal promovarea culturii consumului conștient al vinului de calitate.

Evenimentul a avut drept laitmotiv „Omul – Sufletul Vinului” și a adus în prim plan oamenii care muncesc în industria vitivinicolă, fie în podgorii sau la vinării, și care contribuie la crearea vinului de calitate.

 

14590473_567154863494887_7408636235253332030_n

 

Date statistice finale ale Zile Naționale a Vinului 2016

  • Numărul vizitatorilor: peste 100.000 de vizitatori.
  • Turiști veniți din următoarele țări: România, Rusia, Ucraina, China, Japonia, Ungaria, Italia, Marea Britanie etc. În perioada sărbătorii unitățile de cazare din oraș au fost ocupate în proporție de 95%.
  • La această ediție au participat peste 40 de companii mari, producători mici și producători de divin, reuniți sub brandul unic „Vinul Moldovei. O Legendă Vie”: „Alianța Vin”, „Aroma”, „Bardar”, „Barza Albă”, „Basavin”, „Bostavan”, „Călărași-Divin”, „Carpe Diem”, „Castel MIMI”, „Chateau Vartely”, „Cricova”, „DAC”, „Datina”, „Dionysos Mereni”, „Equinox”, „Et Cetera”, „Euro Alco”, „Fautor”, „Garling”, „Gitana”, „Gogu Winery”, „Imperial Vin”, „KVINT”, „Maurt”, „Mezalimpe”, „Migdal-P”, „Mileștii Mici”, „Minis Terrios”, „Mold Nord”, „Nis Struguraș”, „Pelicanul Negru”, „Purcari”, „Rădăcini”, „Sălcuța”, „Suvorov Vin”/„Kazayak”, „Timbrus”, „Tomai”, „Vinăria din Vale”, „Vinuri de Comrat”, „Vinuri Ialoveni”.
  • Vinficatorii au prezentat spre vânzare și degustare peste 400 de produse de calitate: vinuri tinere din recolta anului 2015, vinuri de colecție și rezervă, precum și 22 de produse lansate în premieră în cadrul sărbătorii naționale.

 

14670763_567128466830860_1651995635135414643_n

 

În total au fost consumate aproximativ 150.000 de sticle de vin, inclusiv pentru comercializare și degustare.

  • Au fost comercializate circa 45.000 de pahare cu logo-ul „Wine of Moldova”, care ofereau acces la degustările companiilor vinicole, iar Vinul Moldovei a fost acompaniat de bucate tradiționale gătite din aproximativ 8 tone de carne.
  • La tururile vinicole organizate de cele 8 vinării au participat 14.000 de vizitatori, inclusiv turiști străini.
  • La  „Școala Vinului” au avut loc 16 master class-uri care au fost frecventate de peste 400 de persoane. Alte 40 de masterclass-uri ghidate de experți somelieri au fost organizate de companiile vinicole participante, atrăgând peste 1800 de persoane interesate de cultura vinului.

 

14517457_564733007070406_6931016057739819610_n

 

La Ziua Națională a Vinului au fost înmânate următoarele distincții:

  • „Marele premiu pentru merite deosebite în domeniul vitivinicol” – compania Castel Mimi.
  • „Cel mai iscusit oenolog” – pentru evidențierea performanțelor oenologilor în elaborarea produselor vinicole i-a revenit Liusiei Cichir de la vinăria „Purcari”
  • „Polobocul de Aur” – pentru 10 producătorii artizanali de vinuri.
  • Pe parcursul celor două zile ale evenimentului, programul artistic a fost asigurat de 290 de artiști, inclusiv spectacole, concerte cu orchestre și fanfare, recitaluri oferite de Zinaida Julea, formația „Akord”, Alex Calancea band&Friends, Gândul Mâței, Geta Burlacu Band, precum și ansambluri artistice din cele 4 zone vitivinicole ale țării.
  • În acest an, în premieră, Oficiul Național al Viei și Vinului a început să efectueze două cercetări de piață despre Vinul Moldovei. Primul test, la care au participat 119 persoane, Testul Hedonic, are ca obiectiv principal să verifice preferințele consumatorilor față de vinurile albe și roșii. În același timp, ONVV și-a propus să evalueze calitatea și utilitatea vinului în rândurile consumatorilor. Astfel, cei 70 de participanți la sondaj au fost invitați să răspundă la întrebări care vizează beneficiile și efectele pozitive ale vinului asupra sănătății, să spună de tip de vin preferă (vin industrial sau vin de casă), să spună cu ce simbol asociază Vinul Moldovei și să dea o caracterizare vinului. Rezultatele finale ale celor două sondaje vor fi făcute publice după prelucrarea finală a datelor.

 

14516614_562984113911962_4950738067090434352_n

 

  • De asemenea, la cortul „Wine of Moldova” a funcționat un stand special cu etiloteste disponibile publicului, unde 200 de participanți la sărbătoarea națională și-au măsurat concentrația de alcool în aerul expirat.
  • În premieră, la Ziua Națională a Vinului au fost distribuite peste 3.000 de cărți poștale care ilustrează comorile turistice ale țării noastre și care au fost realizate de 11 fotografi din Italia, Franța, România și Republica Moldova. Cărțile poștale aveau lipite timbre pe ele, iar doritorii de a-și surprinde prietenii și rudele de peste hotare le puteau plasa spre expediere în boxele special amplasate la info-point-urile din centrul Pieței Marii Adunări Naționale.
  • La Ziua Națională a Vinului au participat 11 jurnaliști, dintre care 7 din Polonia, 1 din Suedia, 1 din Slovacia și 2 din Ucraina.
  • Cea de-a XV-a ediție a Zilei Naționale a Vinului a avut 25 de parteneri media.