(foto) Aeroportul de pasageri din Bălți ar putea fi reabilitat. Vezi cum arată acum și cum ar putea arăta în viitor

13912336_1168353669893850_5926332128997178859_n

Iurie Chirinciuc, Ministerul Transporturilor, și-a propus ca până la sfârșitul anului să demareze studiul de prefezabilitate privind reabilitarea Aeroportului Internațional Bălți-Ledoveni. Anunțul a făcut de către Chirinciuc în raportul de activitate pe primele 6 luni de mandat.

Potrivit lui Chirinciuc, aeroportul Bălți-Ledoven trebuie să devină un al doilea aeroport național de pasageri. „Aceste și alte reforme pe care ni le propunem vor avea ca finalitate prețuri mai mici pentru servicii de transport aerian sigure și de o calitate înaltă”, se menționează în raport.

În ce situație se află Aeroportul Internațional Bălți

Aeroportul Internaţional Bălţi-Leadoveni (AIBL) este situat pe teritoriul raionului Râşcani din Republica Moldova și are o suprafață de 144,5567 ha. El include: aerodromul, aerogara, pavilionul de prelucrare a bagajelor, clădiri și edificii de asigurare a procesului tehnologic al aeroportului (hangar metalic, staţie diesel de asigurare cu energie electrică de rezervă autonomă, piaţa autogării, parcare pentru autotransport special şi altele) și un teritoriu, care poate fi folosit în dezvoltarea infrastructurii aeroportului.

Reieșind din datele statistice pentru perioada 2013-2015, AIBL înregistrează un număr redus de zboruri. Majoritatea zborurilor sunt executate de aeronave mici și helicoptere.

800px-Raionul_Riscani_location_map

În prezent, aeroportul se află într-o stare nesatisfăcătoare, infrastructura aeroportuară este uzată și degradată. Numărul redus de zboruri generează costuri nejustificate pentru întreprinderile de stat: „Moldaeroservice”, la balanța căreia se află AIBL și subdiviziunea Bălți a Î.S. MoldATSA care este responsabilă de asigurarea serviciilor de trafic aerian pe aerodromul Bălți.

Potrivit datelor Întreprinderii de stat „Moldaeroservice”, actualmente întreținerea aeroportului și taxa pe impozitul funciar costă bugetul de stat circa 240 de mii de lei anual.

În același timp, cheltuielile totale pentru remunerarea personalului subdiviziunii Bălți a Î.S. MoldATSA, dar și costurile materiei prime, a materialelor și pieselor de schimb, cele de securitate, sănătate în muncă și altele au însumat în perioada 2013 – 2015 (primele unsprezece luni) circa 3.824.000 de lei.

În prezent, activitatea Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni este sistată din 14.09.2015 în legătură cu retragerea licenței de activitate conform demersului dlui Mircea Maleca, directorul Autorității Aeronautice Civile.

 

 

collage

La finele lunii decembrie 2015, a fost anunțat în presă că membrii unei companiei elvețiene au depus o scrisoare de intenţie la primăria municipiului Bălţi şi la Guvernul Republicii Moldova prin care au solicitat să concesioneze aeroportul pentru o perioadă de 49 de ani.

Elveţienii au susţinut atunci că infrastructura aeroportului trebuie construită de la zero şi că modernizarea acestuia va putea fi efectuată în maximum trei ani, pentru acest lucru fiind investiţii de cel puţin 30 de milioane de euro, bani pe care compania străină este dispusă să-i investească dacă va câştiga licitaţia pentru concesionare.

Anterior, au mai existat câteva tentative de reanimare a aeroportului, prin „recomandări” insistente în adresa Air Moldova de a executa zboruri de pe acest aeroport. Din 1992 au existat tentative de organizare a curselor regulate din Bălți spre Moscova, însă acestea au fost anulate din motive economice.

Iată cum arată acum Aeroportului Internațional Bălți-Ledoveni:

1
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
2
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
3
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
4
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
5
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
6
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
7
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
8
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
9
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
10
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
11
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
12
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
13
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
4
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
5
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova
6
Photo Credit: Facebook / Petition for Balti International Airport – BZY – Moldova

 

Un proiect de reconstrucție a Aeroportului Internațional Bălți-Ledoveni a fost realizat de Negrei Dumitr. Schița de se conţine într-o petiţie virtuală autorii căreia cer ca aeroportul să devină din nou funcţional. Iată cum arată schița de proiect:

Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Photo Credit: Negrei Dumitru
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente