(foto) Cercetătorii au descoperit alte înălțimi care întrec Everestul. Care este cel mai înalt munte

1
Foto: descoperă.ro

Muntele Chimborazo din Ecuador depășește Everestul la capitolul cel mai înalt punct de pe pământ. Acest lucru este posibil dacă se măsoară distanţa de la centrul Pământului, prin crusta ridicată din apropierea Ecuatorului. Astfel conform acestor măsurări muntele Chimborazo ar avea 8.848 metri, susține Descoperă.

Măsurând doar ce se află deasupra nivelului mării, acest munte are numai 6.268 de metri înălţime, dar când măsurătoarea se face de la Nucleul Pământului, înălţimea ajunge cu 2.168 metri peste cea a Everestului.

Photo Credit: descoperă.ro

Acest lucru înseamnă că, deşi Everestul poate fi cel mai înalt vârf de pe Pământ, Chimborazo poate fi cel mai proeminent, ceea ce înseamnă că „iese” în evidenţă mai mult decât oricare altul.

Dar mai există şi Mauna Kea, un vulcan adormit de pe insula Hawaii. Cu cei 4.207 metri deasupra nivelului mării, acesta nu se poate apropia nici de Everest, nici de Chimborazo. Dar dacă apa din jurul muntelui este îndepărtată, atunci înălţimea acestui munte ajunge la 9.330 de metri.

Photo Credit: descoperă.ro

Motivul pentru care acest vulcan vechi este atât de înalt este că acesta stă aşezat pe crusta oceanică, care e mai densă decât crusta continentală pe care stă Everestul. Iar crusta oceanică poate suporta greutatea unor munţi mai înalţi decât crusta continentală.

În orice caz, acest lucru păleşte în comparaţie cu adâncimile celui mai adânc punct din ocean. Challenger Deep, găsit la sudul arhipelagului japonez, de 10.984 metri sub suprafaţa oceanului. Cu această adâncime, groapa este cu 2.136 de metri mai adâncă decât înălţimea Muntelui Everest.

Dar să ne uităm şi ce se întâmplă dincolo de atmosfera Pământului. Olympus Mons este un vulcan pe Marte care acum este stins şi a ajuns la o înălţime de 21.229 metri. Fapt care-l face de aproximativ 2,4 ori mai mare decât înălţimea Everestului.

Vorbind de vulcani, Io – este obiectul vulcanic cel mai activ descoperit vreodată. În prezent, acesta orbitează în jurul lui Jupiter şi scuipă materie sulfuroasă. Graţie activităţii vulcanice explozive la suprafaţă şi unei atmosfere aproape inexistente, care oferă aproape zero rezistenţă şi o rezistenţă scăzută a câmpului gravitaţional, unele dintre aceste materii aruncate din vulcan pot ajunge la înălţimi de 500 km.

Autor:Elena Guțu