Valentina Uzun, jurnalista care a devenit femeie de afaceri: „Dificultățile mi-au oferit o experiență bogată și încredere în sine”

gd foto 2
Foto: Valentina Uzun despre afacerea care a determinat-o să renunțe la pasiunea de jurnalist PC: arhivă personală

De la un mic magazin de produse alimentare, la o afacere la Ceadîr-Lunga, care însumează astăzi active de peste 20 de milioane de lei. Valentina Uzun a renunțat la pasiunea pentru jurnalism pentru a se lansa în afaceri, dar nu consideră că a făcut sacrificii, ci doar și-a urmat calea în viață, atrăgând de partea sa oameni și evenimente pozitive.

De la vârsta de 10 ani visa să fie jurnalist și pentru că mereu și-a urmat visurile, a absolvit Facultatea de Jurnalism la USM. A lucrat apoi în cadrul redacției primei reviste în limba găgăuză „Ana Sozy” și apoi ca jurnalist la televiziunea locală. La 24 de ani avea deja doi copii și a început să se gândească la o afacere proprie. Avea două motive să facă acest lucru, ne spune: „Jurnalismul a devenit un domeniu fără principii, în care era necesar să îți modifici părerea odată cu schimbarea puterii, ceea ce eu nu puteam face, iar al doilea motiv era salariul mic, care îmi era insuficient pentru a-mi hrăni familia”.

De la un magazin mic la o afacere de milioane

Și-a lăsat profesia iubită și a deschis un mic magazin de produse alimentare în satul natal: „În acea perioadă nu mă gândeam la carieră, ci la fericirea pe care nu o poți dobândi dacă nu ai libertate, inclusiv libertate financiară. Apoi, niciodată nu m-am oprit la ceea ce reușeam să obțin, pentru că progresul, dezvoltarea, scopurile mărețe și aspirația m-au ajutat mereu să înaintez”.

În 2007 se lansa „Azamet Grup”, companie care, pe parcursul a opt ani de activitate, a reușit să se poziționeze în top 3 companii ce sunt lideri în domeniul distribuției produselor alimentare. În prezent, compania are trei direcții de dezvoltare: importul și distribuția produselor alimentare, fiind reprezentantul a 24 de producători din Ucraina și Moldova, producerea seriei de alimente sănătoase: ulei și făină din sâmburi de struguri, nuci, cânepă și altele, bazate pe materie primă naturală, care sporesc nivelul exporturilor din țară și deținerea a trei restaurante în sudul țării de tipul Casual dining, pe bază de franciză corporativă.

Valentina ne-a povestit că valoarea capitalului cu care a dat start activității a fost de 5.400 de lei. Acum, compania are circa 230 de angajați, iar activele sale constituie peste 20 de milioane de lei.

 

Și-a lăsat profesia iubită și a deschis un mic magazin de produse alimentare în satul natal PC: arhivă personală

„Încercăm să ne facem loc pe o piață nouă, pe care nu suntem așteptați”

Despre colaborările internaționale ne spune că încearcă să învețe să lucreze pe noi piețe, dar acest lucru e mai greu. „Avem acum export stabil în China, Germania, Austria, Kazahstan. Suntem la nivelul de creare de reprezentanțe în România și Bosnia și Herțegovina, pentru vânzări în țările din Balcani. Prin exportul în China, concurăm cu producători din Franța, care livrează materie primă pentru extracte vegetale. La comercializarea producției de ulei pe piața internațională concurăm cu producători din Italia, Spania, Chile, Argentina.”

„Noi mai avem multe de învățat”, ne spune femeia de afaceri. „Trebuie să deprindem modalități de a optimiza cheltuielile, iar în același timp, să creștem producerea, să luptăm de sine stătător într-un mediu care deseori este ca o mare învolburată.”

„A fost greu să depășesc prejudecățile oamenilor din sat precum că femeia nu poate și nu trebuie să facă afaceri”

I-a fost dificil să combine viața profesională cu cea de familie, având doi copii mici, pe care trebuia să îi educe. Acum însă se mândrește cu educația copiilor săi, în ciuda timpului puțin pe care i l-a acordat. Ne-a spus că nu există momente grele, există atribuții de lucru și momente mai puțin plăcute. Această atitudine a ajutat-o să depășească prejudecățile oamenilor din sat care erau de părere că o femeie nu poate și nu trebuie să facă business, a ajutat-o să treacă peste trădarea din partea membrilor echipei, care au plecat la concurenți și, cel mai important, atitudinea a ajutat-o să-și păstreze verticalitatea și calmul.

 

Compania are cca 230 de angajați, iar activele sale constituie peste 20 de milioane de lei PC: arhivă personală

„Cu cât mai multe înveți, cu atât mai bine înțelegi câte mai ai de învățat”

Ce o determină să fie un bun lider de echipă? Faptul că e pozitivă, iubește viața, este ambițioasă și are țeluri mari, ne-a spus hotărâtă: „Sunt recunoscătoare pentru tot ceea ce am, dar nu sunt gata niciodată să mă opresc din ceea ce fac. Eu învăț mereu. Cu cât mai multe înveți, cu atât mai bine înțelegi câte mai ai de învățat și de schimbat. Citesc mult și încerc să implementez sensul direct al învățămintelor din cărți”.

Cei mai buni sfătuitori i-au fost cărțile lui Robert Kiyosaki, ale lui Ichak Adizes, Stephen Covey, Brian Tracy, Eliyahu Goldratt, Vladimir Tarasov și alții, iar în ceea ce privește activitatea profesională propriu-zisă, „Mă consult mereu cu specialiști în diverse domenii, în dependență de ce am nevoie la moment”.

„Am o convingere fermă că trebuie să fim fericiți, iar fericirea noastră depinde doar de noi”

„Nu am niciun șablon după care să mă conduc”, recunoaște Valentina Uzun. „Nu am decât o convingere fermă că trebuie să fim fericiți, iar fericirea noastră depinde doar de noi. Singuri ne modelăm viața și atragem în ea evenimentele și oamenii care deja există în subconștientul nostru. De aceea, eu mă strădui să fiu înconjurată de oameni cu energie pozitivă și să primesc plăcere de la fiecare zi trăită.”

 

La 24 de ani avea deja doi copii și a început să se gândească la o afacere proprie PC: arhivă personala

Spune că nu a fost cea mai bună soție și nici mamă standard, dar nu crede că în viața ei și-au găsit loc sacrificiile: „Eu doar mi-am urmat calea și nimic nu regret”.

Motivația o găsește în copii, cărți, călătorii, visuri care, de cele mai multe ori, s-au împlinit, în momente frumoase, de neuitat, în comunicarea cu prietenii, în iubire. „De fapt, totul este foarte simplu. Lumea în care trăim este atât de frumoasă, încât nu e greu să ne găsim motivația și inspirația.”

„Am să le spun tinerilor care vor să se implice în afaceri că nu este deloc ușor, probleme vor fi multe, iar prețul succesului va depinde, de multe ori, de rezistența lor față de greutățile întâlnite în cale. Trebuie să lucreze cu profesionalism, mereu să învețe și mereu să aibă o strategie bine determinată.”

Valentina Uzun este cel mai relevant exemplu al faptului că succesul nu bate la ușă, ci se creează prin muncă, se crește prin perseverență și se menține prin dragostea nemăsurată față de viață și față de profesie.

∗∗∗

Acest material este publicat în cadrul Programului ONU „Femeile în politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, finanțat de Guvernul Suediei. Opiniile exprimate în cadrul materialului aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția Programului.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Alina Gîrneț
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente