(foto) Cum urma să arate „Starbucks Chișinău”

ImageGen
Foto: PC: theuathens.com

Anunțul privind extinderea rețelei Starbucks și în Capitala Moldovei, plasat pe o rețea de socializare la sfârșitul lunii decembrie, a stârnit un val de emoții pozitive, dar și sceptice, printre internauții moldoveni.

În scurt timp, pagina care a plasat anunțul, Facebook Starbucks Chișinău, adunase peste 4 mii de like-uri. Aceștia au creat și un eveniment în care informau despre deschiderea localului astăzi, 24 ianuarie. „Vom putea deservi doar 500 de clienți în prima zi. Pentru a fi unul dintre ei, vă rugam să dați un share la post pe wall-ul Dvs. și să vă scrieți numele complet în secțiunea „Write Post” de mai jos. Vă vom aștepta cu drag, mâine, la cea mai bună cafea din lume!”, se arăta în anunțul postat.

 

PC: Facebook/Cristina Aramă

De remarcat faptul că ieri seara însă, oficialii de Starbucks au negat deschiderea unei cafenele în Moldova.

 

Poză realizată cu o zi înainte de deschiderea preconizată PC: Facebook/Cristina Arama
Poză realizată cu o zi înainte de deschiderea preconizată PC: Facebook/Cristina Arama

Între timp, pagina de Facebook Starbucks Chișinău, precum și evenimentul ce urma să încununeze această lansare au fost șterse de pe rețeaua de socializare. Cu toate astea, am decis să mergem astăzi dimineață să încercăm „cea mai gustoasă cafea din lume”. Din păcate, la ora 10:30 localul, în incinta căruia urmau să fie comercializate produsele din vestita rețea de Starbucks, avea ușa încuiată și nici pomină de vreun angajat care ar putea să ne ajute cu mai multă informație privind această situație. Și asta în condițiile în care la intrare era menționat faptul că ora deschiderii cafenelei este 10:00.

Totodată, proprietarii localului au îndepărtat emblema cu cafeaua Starbucks lipită anterior pe unul din geamurile cafenelei.

Am decis să întrebăm și câțiva specialiști în Marketing despre acest „fenomen”. „Ca marketolog, îmi pare o mișcare ce va aduce multă publicitate gratuită, dar nu și efect în vânzări de lungă durată. Anunțul privind deschiderea a avut mediatizare bună pe social media, dar toți și-au dat seama, în scurt timp, că este un fake. Acum, toți cunosc faptul că într-un centru comercial din sectorul Rîșcani este un fake al rețelei Starbucks, dar nimeni nu va merge acolo să cumpere cafea. Poate, vor merge doar din interes, când vor fi prin zonă, să vadă ce și cum stau lucrurile cu acest local”, ne-a declarat Constantin Donțu, managerului general al agenției de publicitate online ADCENTER.

Am cerut părerea specialistului Dorel Samoilă, vice-director la VivaKi Moldova, privind utilizarea de către afaceriștii moldoveni a brandurilor internaționale pentru promovarea propriilor produse. „Nu prea am văzut astfel de metode în Moldova până acum (exclud astfel de cazuri în zona Pieței Centrale sau Calea Basarabiei) și consider că astfel de metode ar trebui să intre și în vizorul organelor competente, deoarece, în primul rând, e vorba de concurență neloială și în al doilea, inducerea în eroare a consumatorului, ambele fiind ilegale. Ce ține de cafeneaua respectivă, cred că cei ce știu ce e Starbucks vor taxa localul respectiv, adică nu-l vor vizita, cel puțin”, ne-a comunicat Dorel Samoilă.

 

IMG_4683
Cum urma să arate „Starbucks Chișinău” PC: #diez
1
Cum urma să arate „Starbucks Chișinău” PC: #diez
IMG_4685
Cum urma să arate „Starbucks Chișinău” PC: #diez
IMG_4686
Cum urma să arate „Starbucks Chișinău” PC: #diez
2
Cum urma să arate „Starbucks Chișinău” PC: #diez
3
Cum urma să arate „Starbucks Chișinău” PC: #diez

 

Ce spune legea în acest caz

Răspunderea pentru folosirea ilicită a mărcii sau a denumirii de origine a produsului (Legea Republicii Moldova privind mărcile și denumirile de origine a produselor Nr. 588-XIII din 22.09.1995)

(1) Folosirea ilicită a mărcii sau a denumirii de origine a produsului protejate, precum și a semnelor similare pentru marcarea produselor sau serviciilor pentru care ele au obținut protecție, fie a produselor sau serviciilor de același fel, precum și fabricarea, folosirea, importarea, oferirea spre vânzare, vânzarea, orice alt mod de punere în circuitul economic sau stocarea în aceste scopuri a produselor marcate în asemenea mod atrag răspundere civilă, administrativă sau penală, în conformitate cu legislația în vigoare.

(2) Persoana recunoscută vinovată se pedepsește cu amendă și este obligată să repare titularului mărcii sau denumirii de origine a produsului paguba cauzată prin încălcarea drepturilor lui, inclusiv câștigul nerealizat, precum și să achite suma suficientă pentru a compensa cheltuielile care vor putea cuprinde onorariile de avocat corespunzătoare.

 

PC: littlehotmess.files.wordpress.com
PC: littlehotmess.files.wordpress.com

Starbucks are peste 20.000 de cafenele în 65 de țări și este cunoscută ca fiind cea mai importantă marcă de cafea din lume.

Conform The Wall Street Journal, Starbucks a evitat franciza mult timp, susținând că așa își controlează mai bine brandul. Totuși, aceasta a început să acorde licențe regionale, în cazul companiilor mari și francizelor. Diferența dintre licență și franciză este că, în cazul francizei, riscul aparține francizatului. Condițiile de a obține o franciză Starbucks, după modelul Marii Britanii, sunt: un contract pe 10 ani, minim 10 cafenele, experiență în real-estate sau restaurant și 500.000 lire sterline (echivalentul la 700.000 de dolari).

Spre exemplu, în România, lanțul internațional de cafenele Starbucks este prezent din 2007, iar până la etapa actuală au fost deschise 12 cafenele în toată țară – 8 în București și câte unul în Cluj, Timișoara, Iași și Constanța.

 

PC: Facebook/Starbucks România
PC: Facebook/Starbucks România
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Olesea Cember
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente