În seara de 10 noiembrie a avut loc evenimentul de lansare al Hackatonului „Generator”, care promite a fi un eveniment de zile mari și creative.
Spunem creative, deoarece, deși hackatonul în sine presupune o serie de evenimente cu scopul de a spori colaborarea dintre programatori și alți specialiști ce împart o pasiune comună pentru tehnologiile informaționale, precum și de a dezvolta capacitățile acestora de a crea produse utile și bune în timp scurt, „Generator”-ul promite a fi o explozie de idei destinate expoziției internaționale „Expo 2015” din Milano, care vor asigura o prestație unică și strălucită a Moldovei.
În cadrul evenimentului de lansare, mai mulți speakeri au făcut prezentări utile despre situația Moldovei la capitol diverse. Scopul prezentărilor a fost de a oferi specialiștilor IT, care vor putea activa în cadrul Hackaton-ului, o idee despre cum și în ce mod ar putea aceștia contribui pentru eventuala expoziție, precum și pentru promovarea țării pe piețile externe prin produse virtuale inovative.
Adrian Digolean, reprezentant al Oficiului Național al Viei și Vinului, a vorbit despre promovarea brandului de țară „Wine of Moldova”, precum și despre educarea culturii de consum a vinului atât la nivel național, cât și internațional. Sectorul vitivinicol s-a dovedit a fi extrem de strategic pentru țara noastră, întrucât procentajul lui este de 3,2% din PIB, 7,5% din totalul exporturilor, în plus în acest sector sunt peste 250 de mii de cetățeni angajați în peste 140 de companii vitivinicole.
Deținătoarea brandului Georgette, Georgeta Mir, a vorbit despre sectorul textil, în care sunt circa 20 de mii de persoane angajate, despre evoluția brandului „Din Inimă”, promovat mai ales prin fashion show-ul ce poartă același nume și are loc de două ori pe an.
Victor Ciobanu, reprezentant al Agenției Turismului, a vorbit despre evoluția sectorului turismului în Republica Moldova, în care, conform datelor neoficiale, circa 2,350 mln de turișiti au venit, sau cel puțin au tranzitat țara noastră în 2013. S-a menționat că informarea mondială despre Moldova este destul de slabă: există o asimterie infromațională cu referire la turismul rural, cultural și religios. Însă urmează colaborări frumoase cu țări ca Germania și China, care ne vor ajuta să dezvoltăm Moldova la acest nivel.
Dumitru Slonovschi a vorbit despre așezarea geografică competitivă a țării și despre ce, de fapt, ne dorim la moment să facem: branding sau rebranding. La acest capitol, Dumitru a informat că pentru asemenea fenomene se alocă un buget și un efort de marketing separat pentru ca să fie găsite avantaje competitive.
Ultimii speakeri, Balan Radu, specialist IT, și Braila Pavel, arhitect, au vorbit despre marele eveniment „Expo 2015” de la Milano, la care participă circa 150 de țări, dintre care 50 vor avea propriul său pavilion, iar Moldova intră în lista acestor țări. Căsuța Moldovei se va numi Shine the Light și va fi sub forma unui cub, acoperit cu mii de fațete mici de oglinzi, adică o instalație ambientală, oglinzile conținând baterii solare. De asemenea, va fi difuzat un film despre ansamblul „Joc”, ce va conține 12 dansuri. Pe tavanul încăperii va fi expus un proiect numit Moldova Celeste, unde vor fi expuse constelații create de către artiști locali.
Astfel, ultimii speakeri au menționat că există o dorință acerbă ca specialiștii IT să se implice cu suflet în acest proiect, ca să fie creat un spațiu virtual de valoare în cadrul pavilionului Shine the Light. Iată de ce și va fi organizat hackatonul, înregistrarea în cadrul căruia o puteți face până pe 30 noiembrie curent. Mai multe detalii despre program și idei găsiți pe pagina de Facebook a evenimentului.