Elena Rață, tânără din Moldova, stewardesă în Emirate. Cum e să faci meserie la cea mai mare înălțime

1510804_725472724153191_1034891756_n
Foto: PC: Arhiva pesonală

Elena Rață, 23 de ani, a plecat din Moldova în urmă cu jumătate de an și lucrează în prezent ca însoțitoare de zbor pentru Emirates Airlines din Dubai (Emiratele Arabe Unite), a doua companie aeriană din lume.

Elena a absolvit Academia de Studii Economice, iar după facultate s-a angajat la Aeroportul din Chișinău în calitate de agent de deservire a pasagerilor și bagajului. Tânăra ne-a povestit cum e să lucrezi ca însoțitor de bord, să fii responsabil de siguranța şi securitatea pasagerilor de la bordul unui avion, dar și cum e să locuiești concomitent în toate colțurile lumii.

#1. În Moldova erai o tânără foarte activă și făceai voluntariat, iar după facultatea ai ajuns să muncești în cadrul Aeroportului din Chișinău. Când ai înțeles că vrei ceva mai mult de la acest domeniu și anume să ajungi însoțitoare de zbor?

După cum ai menționat deja, înainte să vin în Dubai am lucrat în Aeroportul Internațional din Chișinău, cu siguranță aici mi-am întâlnit “marea dragoste” – avioanele. De fiecare dată când intram în avion aveam un sentiment pe care nu puteam să mi-l explic, îmi era foarte interesant ce fac fetele acolo, pe ce butonașe apasă, ce anunță pe inter-phone, iar gândul că în câteva clipe vor fi printre nori, iar în câteva ore vor lua prânzul într-un alt oraș pur și simplu mă înnebunea. Am acceptat provocarea să-mi transform și eu viața într-o astfel de „nebunie”.

9070e4ba98af11e3a742120ef9859af7_8

 

#2. Cum ai ajuns să fii însoțitoare de zbor pentru Emirates Airlines din Dubai și care a fost procesul de selecție?

Totul a început de la dorința arzătoare de a deveni însoțitoare de bord și de a-mi „oficializa” relația cu iubirea vieții mele – avioanele. Am trimis CV-ul pentru Emirates, nu am trecut interviul din prima încercare, însă nu m-am dat bătută. Am mers pentru a doua oară la interviu pe 2 iunie 2013, acesta a durat 2 zile. Prima zi a fost un interviu de grup pe mai multe etape, incluzând și un test scris de limba engleză. La finalul primei zilei din 95 de fete și băieți am fost invitate pentru interviul final doar 5 fete. Interviul final a fost cel mai tare interviu din viața mea, a fost unul foarte interactiv și bazat pur pe experiențele anterioare. Iar în două săptămâni după acesta am primit GOLDEN CALL (așa îl numesc ei în Emirates) în care mă anunțau că am fost selectată și că sunt așteaptă în Dubai în luna august (îmi reamintesc cu mari emoții de acest apel telefonic).

Training-urile au decurs în Colegiul de Aviație din Dubai timp de 7 săptămâni, unde am învățat să fiu medic, pompier, polițist și bonă la înălțimea de câțiva kilometri.

Ce m-a scos în evidență? Sincer, nu știu criteriile lor de selecție, dar cu siguranță mi-au descoperit ambiția și personalitatea mea foarte flexibilă.

1375233_667162909984173_734812164_n

1240223_10151871835862726_1409621442_n

 

#3. Emiratele Arabe Unite – o nouă țară și o cultură foarte diferită de cea a Moldovei. Cât timp ți-a luat să te acomodezi?

Șocul cultural a început din clipa când am ieșit din avion și afară erau +40 grade la miez de noapte, iar ziua temperatura se ridica până la +50. Dar stațiile de autobus echipate cu aer condiționat și firea mea flexibilă m-au ajutat să trec foarte ușor peste procesul de acomodare. Plus la toate training-urile intensive nu-mi lăsau prea mult timp liber pentru a duce dorul de casă.

#4. Cum a fost primul tău zbor?

Primul zbor? Oh, am să-l țin minte mereu… pentru că în primul rând am zburat cu prietena mea Justyna din Polonia, am avut o destinație cum nu se poate mai frumoasă, curată și verde – Singapore (noi ducând dorul verdeții în Dubai). Zborul în sine a fost un pic diferit față de așteptările mele. Eram pierdută printre cele 400 de perechi de ochi care ne priveau mereu, printre toate dulăpioarele din bucătărie, tot echipamentul care trebuie verificat cu atenție înainte de fiecare zbor. Cred că a fost un mixt între “Elena neîndemânatică” și “Elena foarte, dar foarte fericită și emoționată”.

#5. Frumusețea e și ea un criteriu de selecție pentru acest post, iar fetele care muncesc în calitatea de însoțitoare de zbor arată mereu foarte bine. Tu cum te menții în formă?

Cu un ritm de viață atât de nebun, dar mai ales cu atâtea “ispite gastronomice” în jur, sinceră să fiu e o provocare să te menții în formă. Dar cu toată slăbiciunea mea pentru tot ce gustos și dulce încerc să duc un mod de viață sănătos, merg la sală, fac yoga și mai nou, m-am făcut vegetariană, să vedem cât rezist.

2ce3cc08aa9a11e39dbc12ccde685f9a_8

Ce ține de standarde, cu siguranță avem unele foarte înalte, înainte de fiecare zbor ni se verifică machiajul, coafura, manichiura, uniforma, chiar și bagajul de mână. Ceea ce mi se pare normal, suntem imaginea companiei, mii de perechi de ochi sunt pe noi zilnic, pur și simplu nu avem voie să nu fim perfecte.

12772_10152337819257228_633834714_n

 

#6. Care este cea mai mare satisfacție la jobul de stewardesă?

Eu primesc plăcere de la fiecare lucrușor care se întâmplă cu mine la moment. Dar cred că cel mai mult mă face fericită posibilitatea de a-mi revedea prietenii și rudele din diferite colțuri ale lumii mult mai des decât o făceam înainte, unii s-au săturat de mine deja.

1394414_680094645357666_1271497468_n

1422434_688799741153823_1544328650_n

1604851_709355742431556_1725370952_n

 

#7. Pentru mulți munca de stewardesă pare a fi una de vis. Călătorești mult, interacționezi cu oameni noi, vizitezi cele mai frumoase locuri de planetă. Dar în pofida aparențelor, care sunt minusurile acestui job?

Pe lângă toată imaginea asta perfectă pe care o văd toți, că am șansa să văd lumea, că sunt plătită pentru a călători, că suntem cazați în cele mai bune hotele, că luăm micul dejun în Dubai, prânzul în Bangkok, iar cina în celălalt capăt al lumii, undeva prin Sydney. Dând cortina la o parte, dezvălui și alte aspecte ale jobului de însoțitoare de bord, cele de a fi “totul în unul” acolo sus, la 10.000 metri. Viața a 500 de pasageri stă în mâinile a 25 membri a echipajului, mereu schimbător și acesta. E o provocare uneori să găsești limbă comună cu toți colegii pe care îi ai la zborul respectiv, iar comunicarea e pur și simplu esențială în acest job. “Pui?” “Pește?”, după mine constituie un procent neînsemnat din adevăratul rol pe care îl are un membru al echipajului în timpul unui zbor. Am și scris recent pe Facebook “mă rog ca pasagerii mei să nu ajungă niciodată să vadă adevărata parte a jobului meu”.

1782169_737525996281197_997529289_n

1512704_709353682431762_377782357_n

 

#8. Cum decurge o zi de lucru din viața unei stewardese?

1380416_663959906971140_538285107_nO zi din viața unui însoțitor de bord, începe de cele mai multe ori noaptea de fapt. Îmi fac repejor bagajul în dependență de destinația spre care zbor. Am învățat să-mi împachetez lucrurile în mai puțin de 10 minute. Iau micul dejun la 2 dimineața, îmi fac coafura, machiajul, lustruiesc pantofii care apropo sunt fabricați în Moldova, buzele și pălăria roșie, pun zâmbetul pe față și mă îndrept spre blocul principal unde avem un mini aeroport improvizat doar pentru însoțitorii de bord.

Aici în dependență de perioada zilei, întâlnești sute de oameni grăbiți, fețe cunoscute, persoane care te salută și te gândești “hmm, oare unde am zburat împreună?”. După ce trecem check-inul și controlul de securitate, începe “adunarea” unde facem cunoștință cu echipajul, ni se verifică documentele și uniforma, împreună mergem spre avion, unde verificăm echipamentul, facem un control de securitate, când suntem gata întâmpinăm pasagerii.

0257c15c518e11e393f00edbe77163d4_8

 

Zborul a devenit o rutină, cel mai interesant începe când ajungem la destinație, în special dacă este una nouă și mai ai și parte de niște colegi dornici de a descoperi locuri noi. De obicei “layover-ul” durează 24 de ore, 24 de ore în care ai toată libertatea să explorezi la maxim locul în care ai ajuns ca a doua zi să înceapă cu aceiași rutină doar că plină de emoții. Cam așa arată ziua mea de lucru.

 

#9. Această meserie este una foarte riscantă. În cazul în care se întâmplă ceva indiferent cât de minor e incidentul, șansele de supraviețuire a pasagerilor din avion sunt foarte mici. Care este atitudinea părinților tăi față de cea ce faci și dacă tu ai temeri în privința acestui lucru?

Părinții mei m-au susținut mereu în tot ce mi-am propus să obțin, ei sunt sprijinul meu în toate ideile năstrușnice pe care le am. Cu siguranță le-a fost extrem de greu la început să accepte că unicul lor copil merge să muncească într-o țară arabă și mai mult decât atât are să-și petreacă majoritatea timpului printer nori. Dar s-au obișnuit deja, mi-au și făcut o vizită recent, acum fiind mult mai siguri că am făcut alegerea corectă.

Temeri? Sincer nu, cred că mi-e mult mai frică să conduc o mașină, decât să fiu într-un avion. Am totală încredere în colegii mei și în companie în general.

f4a6b5d430e711e3b68a22000a1f9af0_8

 

#10. Cum sunt pasagerii și care sunt cele mai frecvente probleme cu care aceștia se întâlnesc în timpul zborului?

Pasagerii sunt foarte diferiți și diverși, chiar dacă înainte de fiecare zbor am unele așteptări vis a vis de profilul pasagerilor din destinația respectivă, zborul e diferit și special în felul său. Cred că cea mai frecventă problemă este că pasagerii nu vorbesc limba engleză, de asta avem un criteriu obligatoriu, ca la fiecare zbor să avem minim un coleg vorbitor de limba destinației unde mergem. Apropo, suntem peste 160 de naționalități în companie, cosmopolit nu?

IMG_2500_jpg
“Mare dramă” este și atunci când nu mai avem felul de mâncare pe care și-l doresc sau băutura preferată, dar am fost instruiți cum să rezolvăm și astfel de “conflicte”. Soluția perfecta care merge în orice situație e zâmbetul și atitudinea pozitivă. Niciodată nu iau cu mine acasă problemele și grijile din timpul zborului.

#11. Câte ore de zbor ai deja la activ?

Nu știu sigur, dar în jur de 600 de ore de zbor.

#12. Cât de bine este plătită meseria de stewardesă? Există oportunitatea de a avansa în carieră?

Lucrul de însoțitoare de bord este unul destul de plătit, consider eu. Salariul meu la moment este de aproape 10 ori mai mare decât cel pe care îl aveam acasă. Și plus la toate nu am alte cheltuieli adiționale pentru cazare sau servicii comunale, compania are grijă de toate. Oportunități de promovare sunt o mulțime, începând cu upgrade în business/first class, responsabil de economy/business class, team leader pe întreg echipajul, până la trainer în colegiu sau alte poziții “on ground”, rămâne doar să aleg ce mă avantajează cel mai mult.

#13. Ce faci în timpul tău liber în Dubai?

Să încep cu faptul că am o mulțime de timp liber, prea mult câteodată, zilele mele “off” sunt și ele foarte diverse în dependență de fusul orar de unde tocmai am revenit și de cel unde urmează să zbor îmi planific timpul liber și odihna. Fac sport, yoga, merg la cumpărături, petrec ceva timp cu prietenii, dacă reușim să avem aceleași zile libere, mă văd cu oamenii de acasă. Apropo, descopăr că suntem mai mulți moldoveni în Dubai, decât mă așteptam. Iar acum după ce a trecut “iarna” în Dubai, merg la plajă des sau la bazin.

d3ee760a8f4811e39fc9129007b741eb_8

 

#14. Ce îți lipsește cel mai mult în Orientul Mijlociu?

Îmi lipsesc enorm de mult oamenii dragi sufletului.

#15. Dat fiind faptul că ești mereu cu „capul în nori” cum rămâne cu viața personală, mai ai timp de ea?

Fiind mereu plecată și focusată pe lucru, e greu să-mi găsesc timp pentru viața personală. Dar e și mai complicat acum să fiu cu cineva care mi-ar înțelege și accepta tot ritmul ăsta nebun și avalanșa de emoții necontrolabile de fiecare dată când am vreun zbor interesant.

5b4ac5be16a311e3a62222000ab685c6_7

 

#16. Ce planuri de viitor ai?

Nu știu sigur cât am să vreau să zbor, dar sunt ferm convinsă că îmi doresc să rămân în companie și să avansez în carieră.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Olesea Cember
Comentarii
Mai citește
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente